Gå til innhold

Er dette eksempelet aktiv dødshjelp eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Marit er ei dame på 72 år som har uhelbredelig kreft og legene sier hun har noen uker eller måneder igjen. Hun vil ikke dø på sykehuset og vil være hjemme hos sin sønn. Hun har resept på sovemedisiner som sønnen hennes hjelper henne med å ta (han henter glass vann til henne om kvelden, hun vet selv at hun skal ta 1 pille). Det har kommet tydelig fram at Marit har lyst til å dø snarest og hun tar mye smertestillende hver dag pga smerten hun har.

En kveld lar sønnen hennes hele pakken med sovemedisiner være igjen på nattbordet hennes og kommer med to store glass vann. Han sier han skal dra til naboen og blir nok der en stund.

Marit tar overdose sovemedisin og dør denne kvelden. Har sønnen hennes gjort straffbart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er vel fortsatt ikke noee som heter uaktsom dødshjelp.

Skrevet

Dette er jo en drøftningsoppgave som ikke har et enkelt svar.

Skrevet

Kan være et eksempel på dolus eventualis.

Skrevet

Vel.. Det er jo hjelp til selvmord.. Men blir det ikke da passiv dødshjelp?

Skrevet

I dette tilfellet håper jo sønnen at hun dør siden det er det moren vil.

Skrevet

Passiv dødshjelp handler vel stort sett om å avslutte behandling som holder vedkommende i live, men som ikke helbreder... Som i å slå av respirator..

Skrevet

Hehe, dette var faktisk et scenario jeg kom på da jeg "drøfta" (les: krangla") med samboeren min om dødshjelp og hva som er ulovlig eller ikke. Men vi har jo ikke lest loven om dette temaet, så ville bare vite hva dette blir kategorisert som.

Skrevet

Medvirkning til selvmord er like ulovlig. Så ja, da har han gjort noe straffbart.

Skrevet

Men samtidig kan det jo hende at han gir henne to glass vann siden han skal ut en tur.. Og at han "glemmer" å ta med pilleeska ut fra rommet..

Skrevet

Nei, passiv dødshjelp, vil jeg si.

Skrevet

man har ansvar for eget liv og egen helse.... jeg tenker som så at dersom damen ikke var umyndiggjort og det var noe vedtak på at sønn skal administrere medisiner så har ikke han gjort noe galt. Man kan jo aldri vite (derosm han ikke innrømmer det da) om han gjorde det bevisst eller om det var en forglemmelse.

Man kan snu på det, si at han glemte den igjen på nattbordet... hun tar selv et valg da om å ta medisinene.

Skrevet

Nei, dette er ikke aktiv dødshjelp.

Dette var medisiner som moren eide og bestemte selv om hvor hun ville oppbevare, så lenge hun ikke var umyndigjort. Hun valgte også å ta tablettene selv.

Det eneste etiske problemet jeg ser er at han pleide å ha medisinene en annen plass til vanlig og at han satt igjen to store glass med vann. Kunne det fått henne til å føle at det var best at hun tok overdose? Kunne hun tenke at sønnen var sliten av å ta vare på henne og at dette var et hint om at hun skulle ta overdose for å spare han for bryderiet?

Jeg har opplevd dette eksempelet på rett, det ble ikke noe etterspill da pasienten var terminal og tok tablettene selv.

Skrevet

Ja, antagelig. Han må jo ha hatt en tanke i hodet siden han lot pilleesken ligge igjen på rommet (noe som henspeiler på at det brukte han ikke å gjøre) samtidig som han hentet dobbelt så mye vann. Hans handlinger viser at han må ha hatt en tanke om dette i hodet.

Skrevet

Ville ikke kalt det aktiv dødshjelp, men han har bidratt til selvmord. Hvorvidt han kan straffes for dette eller ikke vet jeg ikke ...

Skrevet

Ser at noen kommer inn på passiv dødshjelp her også, men dette er ikke det heller. Passiv dødshjelp er å slutte å gi pasienten mat, slik at pasienten dør. Det blir brukt i Norge, men aktiv dødshjelp er ikke lovlig. Eks: Hvis en pasient nekter/ikke er i stand til å spise, skal en da mate pasienten med sonde eller la naturen gå sin gang? Passiv dødshjelp blir brukt på f.eks pasienter med massiv hjerneskade.

21:54

Skrevet

Mandør ikke av en eske sovetabletter hvis man ikke tar beroligende eller drikker alkohol ved siden av. Så han har ikke gjort noe straffbart siden hun antageligvis døde av naturlige årsaker.

Skrevet

23:05: Det kommer nå an på allemenntilstanden til pasienten, det er nærliggende å tro at denne pasienten er terminal, da hun er sengeliggende og får tildelt medisiner. Da kan en eske med sovetabletter være mer enn nok til en letal dose. Det kommer nå også an på hvor mange tabletter som var i esken.

Skrevet

Har hatt pasienter som har tatt 100 sovetabletter, sov lenge men våknet helt fin.

Skrevet

Jeg har hatt en pasient som tok 8 sobril og døde av det, det var en terminal kreftpasient.

En frisk person må antagelig ta ti ganger den dosen og vel så det for å dø av det.

Skrevet

Det spørs jo hvilket standpunkt man skal svare utfra - juridisk og moralsk trenger ikke være det samme.

Skrevet

Dette var et juridisk spørsmål da, om han hadde gjort noe ulovlig. Men det er nå helt klart en etisk problemstilling her.

Skrevet

Svar på spørsmålet: Nei, dette er ikke aktiv dødshjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...