Gå til innhold

Vask av vaskemaskin!


Vårlillespire mai 2011<3

Anbefalte innlegg

Hvordan vasker dere vaskemaskinen (klesmaskinen)?

Finnes det noen smarte tips og råd?

 

Evt hvor ofte gjøre dere det?

 

Takk for tips om de kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er uhyre sjelden jeg vasker vaskemaskinen. :)

Men av og til tar jeg ut såpeskuffen og rengjør denne.

Inne i selve trommelen vasker jeg aldri!

Utvendig og rundt omkring døråpning og slikt vasker jeg bare helt vanlig, med såpe og vann.

 

Det finnes et rensemiddel å få kjøpt, som skal rengjøre innvendig. Da blir det som at man setter på en vask, bare uten klær og med dette spesielle middelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett det, men lurer på om det faktisk er noen som har prøvd det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det,og det er helt greit det altså,men man må jo fremdeles rense gummiringen og det,ellers ligger mye av dritten igjen føler jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker min "vaskemaskin" ca 4 ganger i året.

 

Først setter jeg på et "kokeprogram: vask på temp 80 grader" med følgende som hives inn i trommelen (ikke i skuffen altså) 1 dæsj klorin (1 dl desinfiserende) 1 dæsj salmiakk (1 dl fettløselig) og 2 sleiver biotex (krutt-vaskemiddel fra mors ungdom), kjør så vaskeprogrammet uten skyllemiddel i skuffen.

 

Når maskinen er ferdig vasket, tar jeg ut skuffen og gyver løs med oppvaskbørsten "inne i hullet" samt oppe i skuffen, det meste kan demonteres. Ved å vaske skuffen etter vasken med salmiakk, løsnes det meste av "guffa" opp. Q-tips, tannbørste og andre remedier tas også i bruk... he he. Har også kjørt hele vaskemaskin-skuffen en runde i oppvaskmaskinen, før jeg likevel kjører den på et renseprogram.

 

Til slutt tørker jeg støv på maskinen, døren (innvendig/utvendig) sjekker gummien og tømmer lo-filteret på maskinen, samt silen (der man kopler til vann-slangen på krana).

 

Tips til slutt: tøm alltid gummien inne i dører etter hver vask (tørk med håndduk) og sett alltid skuffen åpen etter vask, det hindrer bakterievekst.

 

Min Bosh fra 1998 fremstår som ny, og jeg regner med den lever i mange år til, det hører jo også til historien at det lønner seg å kjøpe kvalitet :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man blander klorin og salmiakk så oppstår e VELDIG giftig gass. Ble advart veldig mot dette tidligere da jeg jobbet som renholderske...

 

Så vær forsiktig med hva du blander sammen. Ville enten kjøpt noe vaskemiddel som var for den slags på butikken, eller gått for et av vaskemidlene.

 

ikke bland noe dere ikke vet den kjemiske reaksjonen på..

 

;) Bare et tips! Lykke til med vasking av vaskemaskin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

WOW!! Hehehe ja det var en skikkelig husmorsoppskrift!! :D Jeg må bare få tømt selve skittentøyskurven så får jeg sikkert tid jeg og... Men gode tips, takker og bukker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...