Gå til innhold

Dere andre "storfamilier" med 3-4-5 barn, ang ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en iskald vinter i fjor, en skuffende kald sommer og en ny kald vinter, så begynner det å friste veldig med en tur sydover. Med to skolebarn og det faktum at jeg er lærer selv (og nyansatt sådan), så må vi belage oss på å reise i en fellesferie i så fall. Det jeg lurer på er sånn ca hvor mye penger noe sånt koster? Vi har fire barn som i sommer vil være i alderen ca 2-8 år. Vil det holde med ca 40 000 kr tror dere for 2 uker? Da tenker jeg på både reise/opphold og mat/opplevelser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei jeg har ikke så mye erfaring selv, men min bestemor (hun er ca 60år) reiser mye både i jobb sammenheng og privat, hun fortalte meg da jeg lurte på det samme at det lønner seg iallefall om en tenker Grand canaria og kjøpe hotell med all inclusive. Dette fordi mat ute på resturant har blitt fryktelig dyrt. sist var hun på et riu hotel(tror det var det). Da brukte hun kun 100euro på en uke dette var drinker med bassenget og lunsj om hun ikke orket å gå inn for å spise samt flasker med vann og 1 middag ute med to hun ble kjent med alt annet var betalt på forhånd. hun sa at man fort betalte 10-20 euro pr rett på restaurant nå der nede så det hadde blitt fryktelig dyrt om en f.eks bare lånte rom å belaget seg på å spise ute.

http://www.riu.com/en/Paises/spain/gran-canaria/clubhotel-riu-vistamar/todo-incluido.jsp#section

Fant faktisk hotellet se linken :) Lykke til med valg av ferie.

Skrevet

Vi har foreløbig valgt å holde oss unna "syden" fordi bare tanken på reisen med fire små har fått meg helt svett i toppen ;)

Har derfor ikke egen erfaring (enda), men har jo fått litt tips og råd av andre. Vi har et vennepar som reiser mye med sine tre barn, og de sier at de fleste andre europeiske land er de mye strengere enn i Norge når det gjelder brannforskrifer osv. Muligens fordi man er redd for erstatningskrav osv, men det er ihvertfall helt uaktuelt med tre barn på rommet, så vi med fire barn er de fleste steder helt nødt til å ha to rom for i det hele tatt å få lov til å bo på hotellene...

Vi har også blitt anbefalt all inclusive, men de fleste av disse hotellene har også familierom med plass til to barn hvor det er lov til å ha et ekstra barn, men overhodet ikke fire barn. Har lett litt selv, og det finnes hoteller med store nok familierom, men da regnes det ofte som suite og koster deretter.

Vi har derfor begynt tenke leiligheter/hus, søsteren min leide leilighet i Spania med sin famililie i fjor og var superfornøyd med det.

Var vel ikke til mye hjelp dette, men det er så langt vi har kommet i prosessen med sydenferie :)

Skrevet

Privat leie av leilighet og "leve som hjemme" vil jeg tro blir billigste løsning.

Skrevet

Type chartertur til Sunwing center og lignende, koster fra 30-50 000 for to voksne og 3 barn.... i fellesferien. Uten lommepenger. Men som hun over skriver, så er nok leie av leilighet og rutefly det billigste alternativet.

Skrevet

Jeg har sjekket en del prise for oss i fellesferien, 2 voksne og 2 barn. For et greit hotell ligger det på 30 000 pluss. Så med fire barn så vil jeg tro at det blir ennå dyrere og at 40 000 kan bli knapt.

Derimot tror jeg det kan være lurt å sjekke mulighet for evt leie leiligheter/hus fremfor hotell. Og heller kjøpe separate flybilletter og leiel bil.

Jeg fant turer midt i juli fly+hotell (norwegian og hotell via booking.com) til under 20 000.

Skrevet

Vi reiser mye med søsteren min og fam som også har 4 barn. Vi har vært borte i en uke og somregel koster det de i underkant av 35.000,- all inclusive.

Vi pleier ikke å velge det billigste så dere kan sikkert få billigere ogå. Veldig praktisk med all inclusive med mange barn som stadig skal ha brus, is, mat osv.

Lurt å bestille så tidlig som mulig for det er ikke så mange hoteller som har 3 romsleiligheter og de blir fort utsolgt.

Skrevet

Nå er jeg en av de som syns en "all inclusive" ferie til f.eks kreta eller rhodos blir vel kjedelig. Reiser ikke til et annet land kun for å se et basseng og et hotell og prate svensk med kelneren;)

Vi har alltid tatt fly til athen, så båt eller fly videre til en av de mindre kjente og mindre turistinfiserte øyene. Der har vi leid leilighet med f.eks to soverom og oppholdsrom med kjøleskap, kokeplate og litt enkelt kjøkkenutstyr. Frokost, lunsj og is/brus osv har vi handla på det lokale markedet. De gangene vi har hatt baby med har jeg laga mye mat på minikjøkkenet til babyen, så har hun/han sovet i vogna på kvelden mens vi har vært ute å spist middag. Koster ikke mange euro for middag på restaurant, og det er også det eneste måltidet vi har spist ute. Ellers har vi hatt brødskiver og frukt med oss på stranda i en kjølebag, eller gått opp til leiligheten for å spise i bakgården/terassen eller hva det nå er vi har hatt.

Vi har maks reist 5 stk da, men har aldri kommet på mer enn 30 000 for fly, båt, leie av bil noen dager, og leie av leilighet. Ikke hatt så store utgifter på mat egentlig, frukt og grønnsaker, brød, juice og pålegg er billig. Ett par ganger har vi laga middag selv i leiligheten og, så gått ut for å spise dessert. De dagene vi er på lange utflukter med bil har vi ofte kjøpt oss en "gyros" til kvelds istedenfor restaurantmiddag.

Du kan gjøre det dyrt, du kan gjøre det billig. Det billige alternativet krever nok noe mer internettarbeid før avreise, men jeg må si det er de turene jeg har vært mest fornøyd med. Og ettersom dere er så mange kan jo leie av bil bli ett problem, da de ofte bare har bittesmå 5-seters, men å velge ei øy eller ett sted med gode bussforbindelser er jo kjekt. Jeg syns det er viktig å se seg litt omkring:)

Skrevet

Når man ikke har så mye erfaring fra å reise, så hadde jeg gått for et hotell med sklier hos www.nazar.no med all innclusive. Jeg har ikke kjekket pris for dere, men for oss med 3 barn ble det litt over 20 000kr. Selv Tyrkia blir spennende med et slikt tilbud, jeg hater å drasse med meg barna i varmen for å se på landet. Så for oss var det midt i blinken at vi hadde stranden, maten og skliene/bassenget i nærheten. Vi ferierte på Pegasos World.

Skrevet

Vi ahr vært på tur med 3 betalende barn ( i alderen 3-8 år). I høst betalte vi ca 25 000 for en uke uten mat. Men det var utenom sesongen da:)

Jeg liker ikke all inclusive, og min er faring er at mat ikke er så dyrt. Ikke spiser barna så mye i varmen heller. Vi har alltid ordnet frokost selv; brød, juice, litt pålegg (har ALLTID med noen tubeoster og en boks leverpostei og nugatti hjemmefra) og kansje litt yoghurt. tar med meg pålegg fordi ungene gjerne er litt kresne i forhold til fremmed pålegg - ikke fordi det er dyrt å kjøpe mat:). Lunch har vært litt så der; is og kjeks ved bassenget, yoghurt, litt bakevarer etc. Noen ganger har jeg hatt med sånne 1-2-3 poser med havregrøt og laget i mikroen i leiligheten.

Middag har vi spist ute på kvelden. De aller fleste restauranter på typiske turissteder har egne barnemenyer. Det går "desverre" mye i chips, pizza, hamburger, spagetti etc. men igjen; mine barn har ikke all verdens matlyst i varmen og spiser ikke middag på samme måte som her hjemme. Tempoet er også roligere, og det går således heller mye drikke enn mye mat! Noen ganger har keg brakt med meg en flaske FUN saft hjemmefra da ungene ikke er så glade i brus og veldig søte drikker:)

Skrevet

Tusen takk for alle gode svar her! :-) Vi får ta og kikke litt på nett, men spørs om det kanskje blir for dyrt nå i sommer. Vi skal jo bygge hus, og det går mye penger med i dragsuget der. Skal i hvertfall undersøke litt nærmere. Har vært på GC to ganger med barn, men da har vi fått selve turen (svigerfamilie har betalt), så vet omtrent hvordan barna er når vi er på slike steder, og hvor mye de spiser. Og de spiser mye is, hehe...

Skrevet

Jeg tror det beste er å leie leilighet og satse så rutefly. Vi har en leilighet i Spania. I fjor var det en familie med tre barn som leide den i to uker. Leiligheten koster 2000 kr/uka og de fikk fly hele familien for 8000 tur/retur med Norwegian. De fikk altså 14 dager for 12000.

Vi er der mye selv også og velger heller det fremfor charter. Deilig å kunne spise frokost hjemme. Sitte på egen terrasse mens barna er ved bassenget rett utenfor. Sene kvelder med tapas på balkongen når barna har lagt seg. Som en drøm:)

Skrevet

vi leier leilighet/hus og tar rutefly, og kommer som regel greit ut.

forrige gang var vi i hellas med 3 barn i 17 dager. 16000 i fly og 12000 i hus, 4000 i leiebil.

vi spiste nesten alle måltidene hjemme, og lagde niste til stranda, skogen eller hvor vi når dro.

endel kvelder kjørte en av oss til en eller annen restaurant og tok med mat hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...