Gå til innhold

Sjokoladekake - jeg trenger tips og råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor klarer ikke jeg å lage vanlig langpanne sjokoladekake?

Hva gjør jeg feil?

Hver gang blir den brent på toppen, den synker ned på midten og blir altfor lav.

Andre kaker har jeg aldri noen problemer med, men sjokoladekake er helt umulig!

Jeg steker den ca 20 min, midt i ovnen ved 220 grader.

Noen som er resere på langpanne sjokoladekake som vil dele noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den bør stekes på nederste rille.

Er størelse på form, steketemp og steketid iht oppskrift?

Gjest amandine
Skrevet

Jeg pleier aldri å steke varmere enn 180, og mye lenger enn deg. Og nederst som blomstre sier. Men det kommer jo an på både ovn, kake og form;-)

Skrevet

Dessuten er den Langpannesjokoladekaka i pose bombesikker. ;-) Og nederst i ovnen, 180 grader, nederst i ovnen og mye lenger tid enn 20 min. Er du redd for brent overflate, så kan du ta en bit alu-folie og legge på toppen når kaka har fått "riktig" farge. Går ikke hvis du bruker varmluft, men funker fint på "vanlig" varme.

Skrevet

Takker for tips:-)

Hvor lenge steker dere en langpannekake på nederste rille da? Og på hvor mange grader?

Skrevet

Hvs du googler oboy kake eller nesquick kake vil du få oppskrift på en kake (sikkert litt ulike oppskrifter men stort sett like). Den er kjempeenkel å lage og blir saftig og god. Veldig barnevennlig,

Gjest amandine
Skrevet

180 grader i ca 45 minutter. Stikk med en kakenål(eller et grillspyd/strikkepinne eller noe sånt) og se om den er ferdig. Hvis det kommer deig på nålen lar du den stå litt til.

Men igjen, det kommer helt an på kaka;)

Mye sjokoladekakeoppskriftstråder her så du finner nok noe godt om du leter litt!

Skrevet

Takk, det skal jeg prøve:-)

Skrevet

Denne kaka her blir bra HVER ENESTE gang! Den heter egentlig God kaffekake, men er en sjokoladekake :o)

4 egg

6 3/4 dl farin

10 dl hvetemel

4 3/4 (5) ts bakepulver

4 1/2 (5) ts vaniljesukker

4 1/2 ss kakao

3 1/2 dl melk

338 (!) gr smør

Glasur:

5 1/4 dl melis

6 ss smeltet smør

6 ss (sterk) kaffe

3 ss kakao

3 ts vaniljesukker

Ovnen forvarmes til 170 grader.

Pisk eggedosis. Bland inn det tørre + melk og smør.

Stekes i 40 - 45 minutter. (Se på den etter 30 minutter da det er stor forskjell på ovnene.) Midt i ovnen.

Denne blir høy og flott, og den er veldig saftig og god! (Smaker faktisk bedre etter et par, tre dager ;o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...