snartmamstil2 Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Hei. Jeg har en gutt på 2år plutselig har funnet utt at han skal "velge" mellom oss foreldre. I det siste har ikke mamma vært verdt kaldt vann en gang, og det er bare pappa som er god nok. Han er veldig på at han skal klare seg selv, men ellers er det BARE pappa som skal gjøre alt. Det være seg å hjelpe, legge, lese, eller noe så enkelt som å skrelle poteten.. Hvis mamma gjør dette blir det skikkelig bråk!! "Ikke DU mamma" hører jeg hele dagen. Hvordan takler man dette? Skal han bare få lov til å bestemme dette? griper vi inn å sier at "nå er det mamma som skal", eller bare ignorerer man det og lar pappa styre showet? Noen som har noen erfaringer eller tips?
Gjest Filifjonka Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Velg dine kamper md omhu. I dette tilfellet ville jeg gitt etter der jeg syntes det var greit, og ellers gjort det som passet oss. Det er ikke alt en toåring kan - og bør få - bestemme. Si noe slikt som at "Det kan dessverre ikke du bestemme. Mamma skal xxx nå." Og så gjennomfører du det, uansett raserianfall. Hvis pappa av og til er borte på kveldstid (og da mener jeg rundt barnets leggetid) så må faktisk mamma legge, og da kan ikke barnet velge å være oppe til pappa kommer hjem. Noen ganger er det mest ansvarlig og riktig å ikke ta hensyn til barnets ønsker. Det er din jobb (og pappas, selvfølgelig) som foreldre å sørge for at barnet får mat, klær og hvile, og et så lite barn kan ikke ta valg det ikke ser konsekvensen av.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Oij, da hadde jeg fått rar følelse inni meg om barnet mitt plutselig sa at nei, ikke du mamma..... Håper det var bare en fase som har gått over!! Som foreslått tidligere: Velg dine kamper med omhu. Det er ikke alt et barn skal få bestemme, men enkelte ting er det kanskje greit at de får bestemme også, så lenge dere begge er hjemme og det er praktisk mulig å gjennomføre.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 sikkert sårt ja, men trøst deg med at det er slitsomt med mamma dalter også, jeg har tenk å reise alelene på ferie, kanskje pappan burde reise bort litt. Ellers sikkert gode råd her. Her har elstejenta vært mammadalt i 2år nå(ho e 4)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå