Gå til innhold

hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå nærmer det seg slutten på SFO for dattra mi, og jeg er litt usikker på hva jeg da skal gjøre i høstferier og vinterferier.

Hvor gamle er de når det er greit å være hjemme alene hele dagen mens jeg er på jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varierer flere år fra barn til barn. Som regel lenge før de blir 11-12.

Skrevet

Jeg har ei på 10 som kunne vært alene en hel dag. Måtte hatt en back-up plan, sånn at hun evnt. kunne hatt ei venninne på besøk eller gått på besøk til. Ikke noe kjekt å være HELT alene hjemme hele dagen.

Og så måtte jeg hatt telefonkontakt et par ganger i løpet av dagen;-)

Tror det hadde gått veldig fint det:-)

Ei hel uke hadde vært lenge da......Hadde prøvd å "plassere" henne hos familie eller venner noen dager.

Skrevet

Det er jo slutt uansett om man vil eller ikke det året de går ut av 4 kl, dvs de er eller blir 10 år.

Jeg syns det personlig høres tidlig ut å la henne være alene hele dagen, men litt usikke på hva jeg skal gjøre.

Har ikke besteforeldre som kan passe og det er endel fri jeg må ta hvis jeg skal være hjemme med henne alle skolefriedager.

Hun er veldig ordentlig og moden, men ..........

HI

Skrevet

Å det er veldig individuelt.

Noen barn er mer modne enn andre i samme alder. Hvordan bor dere? Er det naboer som er hjemme på dagtid som barnet kan søke hjelp hos? Hvor jobber dere foreldre, vil det ta dere lang tid å komme hjem hvis noe skulle oppstå? Hvordan er det med vennene, er de også hjemme?

Jeg har aldri gått på SFO (er jo såpass gammel vet du ;)). Vi venninnene var gjerne med hverandre hjem etter skolen. Og av og til var vi alene hjemme i noen timer også. Og dette var før mobilens tid, og før det var "greit" at foreldrene ble forstyrret i arbeidstiden uten at det var viktig. Vi led ingen nød :)

Skrevet

Stort sett så er det 1 eller 2 naboer hjemme, men dog ikke hele tiden.

Noen av vennene er nok hjemme (hjemmeværende mødre) sånn at jeg kan gjøre avtaler der, men føler litt på det også.

Jeg har ca 30 min hjem hvis det skulle være noe, og det syns jeg er litt langt, men det er kanskje greit hvis jeg har gjort avtale med naboene eller venninnene.

Hun har i en lengre periode gått hjem etter skolen så, hun er vant til å være alene hjemme eller med venner alt fra 4 til 2 timer.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Ser vel, også med tanke på innlegget "hvorfor kan ikke våre barn gjøre det samme som vi gjorde" eller noe sånt, at jeg like så godt kan hoppe i det.

Jeg er vel litt hønemor, selv om jeg ikke tenker på meg selv sånn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...