Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Jeg føler at det er litt min mors skyld at det er dårlig forhold mellom søsknene i vår familie. Føler at hun i stor grad har satt oss opp mot hverandre, sammenliknet mye osv. Hva tror dere?
Gjest Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Foreldre kan i stor grad hjelpe søsken med å utvikle et godt forhold ved å unngå sammenlikninger, hjelpe barna snakke ut om sjalusi, vise interesse for alle barna osv. Selvsagt kan søsken ha helt forskjellige personligheter og ikke ha mulighet til å bli bestekompiser, men foreldre kan bidra positivt likevel tror jeg. Jeg har forresten lest masse om søskenproblematikk. Våre foreldre satte også meg og søstra mi opp mot hverandre, så jeg vil prøve å unngå de verste fellene.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Jeg er så lykkelig over at barna mine har så godt forhold. De er små enda ja, men de liksom beundrer hverandre og inkluderer hverandre. Sånn som da mannen min og jeg la datteren vår tidligere (lillegutt legger seg en time før). Vi lå og koste i sengen alle tre og da sier hun, dette er såå koselig, men skulle ønsker lillebror også var med så vi var hele familien. Bare den lille kommentarer smeltet hjertet mitt.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 Det er ikke gitt at det er foreldrenes skyld, men kan være det.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Selvsagt kan det skyldes ulike ting. Men i stor grad - ja - jeg tror det er ekstremt mye opp til foreldrene om søsken klarer å utvikle et godt forhold til hverandre eller ei! Min bror har barn som ikke kan utstå hverandre, takket være foreldrenes forskjellsbehandling. De er konkurrenter - ikke søsken! Håper jeg klarer å unngå dette med mine egne barn, (selv om jeg har enda flere enn ham). Så langt, så godt.. :-)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Både ja og nei. Ja ved måten de behandler søsken på (som nevnt i tråden.) Men personligheten på barna har også mye å si. Har du 4 veeeldig ulike barn,med forskjellige personligheter så kan det være ett problem for søskenforholdet.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 Alt for mange søsken vokser nok opp som konkurrenter, og det skaper selvsagt et dårlig søskenforhold. Personligheten er viktig, men dersom foreldrene er litt bevisste er det fullt mulig å få til et relativt godt søskenforhold selv om barna er ulike. Det er ingen regel at like barn alltid leker best. Det er fullt mulig å leke godt med noen som er veldig forskjellig fra deg selv, men det er en større utfordring for foreldrene å legge til rette for dette.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 Jeg tror det også kan ha å gjøre med hvordan foreldrene er med hverandre og andre i familien. Hvis foreldrene selv er sjalu og egne med hverandre og andre familiemedlemmer, lærer barna av dette. (Men selvfølgelig har det først og fremst å gjøre med hvordan foreldrene behandler barna sine).
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #11 Skrevet 21. januar 2011 Det stemmer ikke her. Her er det bare personlighetskræsj mellom meg og broren min. Har alltid blitt behandlet likt osv av foreldrene våre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå