Gå til innhold

Skjerf i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til jenta vår sier de at ikke jenta vår får bruke skjerf, fordi hun kan henge seg fast. Hun må enten bruke en sånn hals, eller buff. Hun nekter å bruke en sånn, påstår at det er trangt og ekkelt, og det kan jeg faktisk skjønne.

Er det bare jeg som ikke forstår at det blir bedre å bli hengende etter en buff/hals som sitter fast rundt halsen, enn å bruke et skjerf, der endene er pakket inni dressen, og som ligger litt løst rundt halsen, slik at det kan løsne om hun i verste fall skulle bli hengende fast i noe.

Er det "forbud" mot skjerf i deres barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja skjerf er ikke lov hos oss heller.

Jeg bruker kun hals med borrelås på slik at den åpner seg. Har brukt buffer noen ganger da barna har noen de er veldig glad i.

Bruker heller ikke hetterjakker uten knapper i hetta;)

Skrevet

Man bruker rett og slett ikke skjerf på lekende små barn, og hvertfall ikke i en barnehage hvor det er mange barn og sikkert ganske uoversiktelig til tider.

Bruk hals eller lue med hals. Ser ikke helt hvordan de skal klare å henge etter noe når de har lue med hals f.eks.

Jeg ville aldri hatt latt mitt barn leke med skjerf på seg.

De vet nok hva de prater om i barnehagen. Det handler om sikkerhet!

Skrevet

Det skjedde et par dødsfall pga skjerf omkring den tiden jeg jobbet i barnehage (litt over ti år siden). Etter at barnehager innførte forbud mot skjerf og lignende er det langt sjeldnere at sånt skjer.

Sønnen vår liker heller ikke buff så godt, men en kjeppehals flis synes han er super.

Skrevet

Herregud, for et samfunn det har blitt ! Snart får de sikkert båser i bur de skal opppholde seg i.. I tilfelle de blir skadet på noe vis. Og hjelmer i tilfelle de skulle komme til å skade hodet sitt. Tvangstrøye neste !!!

Skrevet

Om en kan gjøre visse ting for å avverge ulykker gjør vel de fleste foreldre det??

Jeg ser ikke på meg selv som hysterisk i det hele tatt, men skjerf brukes altså ikke ved leking.

At du(tøysetipp) trekker sammenligninger mellom å avverge kvelningsulykker og det å putte barna i bur viser jo stor grad av fantasi;)

Legger forresten ved en link fra helsenett.no

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1738&catid=118&Itemid=68

Har lest flere saker om barn som har blitt kvalt ved leking pga skjerf, og senest ifjor var det en 4 år gammel gutt som døde da hjelmen ble hengende fast under lek.

Her i bhg har de sykler med seg og jeg vet at når det ikke sykles, så skal hjelmen heller ikke være på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...