Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 http://www.knut.com/ordskifte/ti_bud_ved_kontakt_med_barnvernet.html I dag er det fem år siden John Alvheim døde, 5/12-2005. John Ingolf Alvheim ble født 21/05-1930 og var innvalgt på Stortinget fra 1989 til 2005 for FrP. I perioden 1997-2005 var han leder av Sosialkomitéen. Alvheim regnes som en av de fremste helsepolitikere Norge har hatt, også blant sine politiske motstandere. Alvheim vokste opp under enkle kår i Øygarden utenfor Bergen. Han var utdannet anestesisykepleier og diakon, i tillegg hadde han økonomisk-administrativ tilleggsutdanning. Da han ble innvalgt på Stortinget var han direktør ved Notodden sykehus. I tillegg til sitt arbeid på Stortinget var Alvheim sterkt engasjert i urett i vårt samfunn, spesielt for utsatte grupper. barnepolitikk (barnevern og barnesaker) var saker som gikk inn på Alvheim og han utarbeidet følgende ti råd om man kommer i kontakt med barnevernet eller i deres søkelys: Hold kjeft, alt du sier kommer til å brukes mot deg. Ta straks kontakt med en advokat. Skaff deg en psykolog selv om du er frisk - du kan få behov for det. Ta ikke imot hjelp, det blir tolket som at du ikke klarer deg selv. Ta ikke imot tilbud om plass på mødrehjem. Det er ikke en hjelpeinstitusjon, men en overvåkningssentral. Forlang skriftlig motivering til alle beslutninger som du utsettes for. Påklag alle beslutninger. Ta ikke imot tilbud om plassering i fosterhjem. Du får ikke barnet tilbake. Husk at når barnevernet prater om hjelpetiltak så mener de som regel omsorgsovertakelse eller overvåkning. Behøver du hjelp, bruk venner og slektninger - eller klar deg uten. Det var sterke anbefalinger fra en som satt på Stortinget i 16 år og som i 8 år var leder av Sosialkomitéen. Det er dessverre grunn til å huske Alvheims ti bud, selv i 2010. For barnevernets arbeidsmåte har ikke endret seg mye siden han ga ut anbefalingene. Hva mener du? Har du andre forslag eller anbefalinger?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Gode bud for foreldrene og UTROLIG dårlig for barnet/barna. De som sverger til dette er nok de som burde mistet barna sine først når de ikke innser at det ikke er de som er ofre, men barna pga. dårlige foreldre og at barnevernet er til for barna derav navnet Barnevern.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Dette er fortsatt elendige "råd", skrevet av en paranoid hjerne uten særlig virkelighetsforståelse. Dumme mennesker følger disse rådene.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Dette er fortsatt elendige "råd", skrevet av en paranoid hjerne uten særlig virkelighetsforståelse. Dumme mennesker følger disse rådene.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Ikke bare er du urtrolig paranoid, du kan i tillegg ikke datoer. 5. desember... 20. januar. Same shit, lizzm. Forøvrig så er min mening at barnevernshatere er dårlige foreldre.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 Ja, jeg har en anbefaling; våg å tenke på barnets beste. Det vil nok aldri skje at det ikke blir gjort noen feilvurderinger/saksbehandlingsfeil i BV, som ved alle andre områder innen helse/sosial. Men det er ikke så tett mellom feilene som blir begått som enkelte skal ha det til. Det er ikke til å stikke under en stol at BV handler riktig i det fleste situasjoner og mitt inntrykk er at de enkelte ganger lar barn bli med inkompetente foreldre for lenge, så jeg skulle ønske at terskelen for å ta barna skulle vært lavere.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #8 Skrevet 20. januar 2011 Det er noen år siden jeg leste disse budene første gangen. Og jeg er ikke noe mer begeistra for dem nå enn jeg var da. Jeg tror disse "gode" rådene har gjort vondt verre for mange som har fulgt dem...
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #9 Skrevet 20. januar 2011 HI her, Jeg postet bare ett inlegg for å vise andre sider av saken. 23:57 Har det ikke falt deg inn at BV "hatere" ikke har hatt kontakt med BV p.g.a sine egne barn, men p.g.a sine egne foreldre. Jeg har 4 barn men har aldri hatt noe med BV å gjøre p.g.a barna mine, har heller ikke trengt det. Alt fungerer bra hos meg. Men jeg er selv ett BV barn. Jeg ble tatt fra mine foreldre. De kunne ødelagt meg, men jeg stakk av fra der de sendt meg og de gjorde ikke mye forsøk på å finne meg. Det har reddet meg. Hadde jeg vært i deres klør hadde jeg ikke vært den resurssterke personen jeg er i dag. De skulle ha hjulpet min mor, ikke tatt meg vekk.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #10 Skrevet 20. januar 2011 Tror ikke din mor hadde fått noe mer hjelp om hun hadde fulgt paranoia-rådene fra Alvheim. Heller tvert imot
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #11 Skrevet 20. januar 2011 Hi her, Min mor er ikke noe BV hater, hun hadde nok med sitt på den tiden. Fulgte ikke mye med på oss barna. Så hun ville nok ikke fulgt Alvheims råd. Men alternativet vårt var ikke bra. Å være under BV er ikke en bra oppvekst, det er mer skade en det er å vokse opp hjemme, selv om hjemme heller ikke var bra for meg. Det er barnevern det heter, men de verner ikke om barna. De har ikke noe bra tilbud for barn. Jeg ville heller vokst opp hjemme selv under de forholdene det var. Min mor kontaktet selv barnevern fordi hun ikke maktet å være mor.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #12 Skrevet 20. januar 2011 Så hvorfor skylder du på barnevernet når det var din mor som ville dette??
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #13 Skrevet 20. januar 2011 En klassisk framgangsmåte er å lure foreldre i en felle. Saken er at Bvs psykologiske bedømmelse av familien veier nokså lite i retten. Men hvis Bv kan få inn vurderinger gjort av en Marte Meo-terapeut eller en psykologisk sakkyndig, stiller saken seg annerledes. Sakkyndige vurderinger veier veldig tungt i Fylkesnemnda, dessverre. Dermed forespeiles foreldrene at de trenger hjelpetiltak som Marte Meo eller sakkyndig. Foreldrene vil helst samarbeide med Bv, og ikke sabotere hjelpetiltak. Derfor går de med på det. Bv oppnevner så sin egen sakkyndig, og dermed sier Bv at de har rett, og tar saken til Fylkesnemnda. Og foreldrene sitter tilbake og skjønner knapt hva som har skjedd. Nå må de plutselig reise 20 mil for å se barna sine.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #14 Skrevet 20. januar 2011 HI her, For det første så har ikke jeg sagt at innlegget er min mening, det er klipp og lim med link. Jeg har heller ikke sagt jeg er BV "hater" det er noe andre som kaller dårlige foreldre for BV hatere.Derfor nevnte jeg at BV hatere behøver ikke være foreldrene. Så raste det inn mange svar og jeg valgte å vise en annen side, fra en som har vært barn under BV. For det er slike som meg BV skulle hjelpe. Jeg har jo ikke blitt fratatt barn selv, men ser en annen side. Jeg har ikke sagt jeg skylder på BV, men det kan jeg gjøre nå. Jeg skylder på BV fordi de ikke vernet om meg slik de skal når jeg var barn. De hadde ikke noe tilbud som var bedre en hjemme. Hjemme var ett helvete, men det var ikke bedre under BV. Dette er snakk om mange år under BV så det er mange historier her som jeg ikke går inn på nå. Det du kan gjøre istedet for å være så bastant og fordomsfull er å se om det er en annen side, du kan jo se om noen av disse BV "hatere" har rett i at det er mer skade. Du har sikkert ingen erfaring selv. men regner med at i ett land som Norge kan det jo ikke være annet en ett bra BV. Du kan jo se litt på den andre siden. Vi vil jo alle at det skal være ett barne vern, en offentlig instans som er der for barn som trenger det. Derfor er det viktig å ikke ta det for gitt.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #15 Skrevet 20. januar 2011 De mødrene jeg vet om som klager på barnevernet, er de som også har hatt med dem og gjøre. Bestandig har det vært rusmidler med i bildet og vold. Selv går de rundt og tror de er verdens beste mødre, fordi de selvfølgelig har kjærlighet for sine barn, men øyner ikke se hovedproblemet. Trygge omsorgspersoner har jeg aldri hørt at de har sagt et vondt ord om barnevernet, er bare glad de finnes. Og dere som nå klager på barnevernet, hvorfor i all verden får man høre hele tiden saker som at "barnevernet skulle grepet inn lenge før", lik Alvdal-saken? Takker min gode Gud og skaper for at den instansen eksisterer! Sikkert ikke morsomt og plutselig få BV på nakken. Men de har sine retningslinjer og følge, og i mange tilfeller bare basert på tilfeldige personers magefølelse på at noe er galt. Selvfølgelig må de da gå enhver familie i sømmene som får bekymringsmeldinger.
lillespirenmin Skrevet 20. januar 2011 #16 Skrevet 20. januar 2011 Hva er det dere tror? At BV oppgaver er å ta så mange barn fra foreldrene som mulig? At BVs ansatte lever og ånder for å gjøre livet vanskelig, saumfare lister og ødelegge så mange familier som mulig'? Herrefred, skjønner at det må være vanskelig å leve med slik tankegang, da hadde jeg blitt paranoid tror jeg. Om du er en god, normal oppegående foreldre, blir du ikke fratatt barna dine. Sånn er det bare. Takk og lov for at BV finnes for alle de stakkars barna med udugelige foreldre. Trist er det..og kun foreldrenes feil, ikke BV
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #17 Skrevet 21. januar 2011 Hvorfor skal Bv da ha sakkyndig vurdering av foreldre som de ikke har nok på fra før? Sier jo litt da... Betyr at de har tenkt å sende saker til Fylkesnemnda uten at det er observert omsorgssvikt. Det er en ekkel strategi å få foreldre vurdert av psykolog for å få noe på dem. Hvordan passer så dette med mangelen på fosterhjem? Det er slik at fosterforeldre får godt betalt, og Bv-ansatte og deres venner er gjerne fosterforeldre. Det kan dermed hende at noen av Bvs venner trenger penger, og at det er en baby i nærheten med foreldre som er meldt til Bv. Det er jo lettere å overta et lite barn enn kriminell somalisk tenåring. Bv etterprøves ikke av noe annet organ, Fylkesnemnda er lukket og Bv kommenterer ikke sakene.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #18 Skrevet 21. januar 2011 Til HI. Jeg er hun som svarte 23:57. Jeg vil påpeke at jeg selv er et barnevernsbarn, men har ikke noe å utsette på BV for det! Tvert i mot, hjelpetiltakene de satte i gang for meg reddet livet mitt. Hadde det ikke vært for BV, så hadde jeg endt opp på en helt annen måte enn jeg gjorde. Faktisk, takket være BV så holder jeg selv på å utdanne meg til å jobbe i BV sånn at jeg kan hjelpe andre barn til et bedre liv, på samme måte som jeg ble hjulpet. Så jeg vet mer enn du tror om BV. 23:57
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #19 Skrevet 21. januar 2011 Vet du, jeg har lest påstander om at de som gjerne vil bli fosterforeldre (selvfølgelig venner av barnevernsansatte!), de ser seg ut barn, gjerne på gata, som de ønsker seg. Og dermed er foreldrene kjørt... Det sier litt om innsikten til BV-haterne... Du kan jo bli mørkredd av å lese inne på sidene til redd barna våre og lignende grupper... Vi fikk hjelp med den ene dattern vår, som var skikkelig ute og kjøre som 15-åring. Vi ba selv om hjelp, og hun er i dag en knakende kjekk og grei tjueåring, som har funnet seg en skikkelig ålreit kjæreste, og hun er i full jobb. Er redd hun hadde endt opp på en helt annen måte hvis vi ikke hadde fått hjelp.
Tante Blås Squaw Skrevet 21. januar 2011 #20 Skrevet 21. januar 2011 Wtf? Her kjenner jeg at mitt tidligere inntrykk av Alvheim bare forsterkes!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #21 Skrevet 21. januar 2011 1) innsikt og evne til å se seg selv utenfra er en viktig egenskap om man skal være en god forelder til sine barn. Det samme å innrømme egne svakheter og styrke til å gjøre noe med dem. De som mister omsorgen for sine barn har sjelden god innsikt og evne til å endre seg til det bedre for sine barn. Det gjør dem ikke til dårlige mennesker, men like fullt lider barna under deres svakheter. 2) ungdommer som har levd lenge i omsorgssvikt og/eller har store atferdsvansker, er vanskelige å plassere utenfor hjemmet. Når institusjon skal være siste utvei, så blir det ofte mange flyttinger, og dermed dårlig omsorg under barnevernet. Kanskje hadde disse ungene hatt det bedre hjemme, selv i et hjem preget av omsorgssvikt. 3) i kontakten med barnevernet foretas det hele tiden vurderinger av foreldrenes kompetanse opp mot barnets behov. Har du som forelder innsikt og styrke til å endre den omsorgen du gir barnet ditt til noe positivt, vil kontakten med bv ikke lenger være nødvendig, og du trenger ikke høre mer om de vurderingene. Får du ikke til endring og barna lider under det, vil bv prøve saken i nemnda, for å forsøke gi barnet bedre omsorgsvilkår. Da vil du få lekset opp vurderinger som er gjort i løpet av kontakten med bv. Dette er smertefullt og vondt, og ikke noe saksbehandlere nyter å gjøre mot foreldrene. Samtidig er det barnets behov som har fokus, ikke foreldrenes. Anker foreldrene, blir det mange runder med å få tredd nedover hodet hvor lite skikket bv mener du er til å ha omsorgen for barnet ditt. 4) ingen sak er lik, søke mennesker er forskjellige. Foreldre, barn og saksbehandlere. Dette fører til at et byråkratisk system som bv er, ikke alltid passer for å hjelpe det enkelte barn. Dette er synd, og noe politikere burde gjøre noe med. For barnas/ungdommenes skyld, ikke foreldrenes.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #22 Skrevet 21. januar 2011 Ja, for de som jobber i barenvernet er ute etter og ødelegge flest mulig liv på et så tidlig stadium som mulig.. Omsorgsovertakelse skjer i de aller fleste tilfeller for SENT:...Jeg kan navngi 4 barn som bor hjemme (3ulike hjem) med mishandling fysisk og psykisk og i et tilfelle også av seksuell art......De blir ikke tatt ut av hjemmet pga mangel på ressurser, og jeg VET at avlastingshjemmene til disse kvier seg for å sende barna hjem...De ukedagene de har barna så skal de gi kveldmat, ha på pysjamas og ha barna klare for rett i seng når de kjøres hjem... Hvordan levere et barn, si godt natt og ikke vite om det får juling eller må "yte noen tjenester" før de får sove, eller at de blir forlatt i løpet av kort tid den kvelden....Det er faktisk realiteten....Men barnevernet har ikke noe sted og plassere barna, barna viser ikke tegn til ALVORLIGE skader (enda) og de har tross alt disse avlastingshjemmene som virkelig bryr seg om barna og gir de et "pusterom" et par ganger i måneden...Og etter avlastingshjem kom på banen viser barna tegn til bedring på skole og adferd generelt... Barnevernet skal tross alt passe på barna våre og 99% av alle foreldre som med RETTE blir anmeldt til barneverent innser ikke selv at de gjør no galt..Ta CHristopher saken som var......Og det finnes flere skjebner hvor barn blir skadet for livet, eller dør, før noen rekker og gjøre ting.OG FORELDRENE; de har flyttet fra kommune til kommune (dette gjelder ikke Christoffer saken da) for å slippe unna barnevernet de urettmessig mener "forfølger de".. Snakk med hvem som hels som er involvert med barnevernet, og jeg vil anta at foreldrene mender det er totalt unødvendig.....De vil eller KAN ikke innse sine feil i forhold til å ta vare på barn....Og det er første tegn på at noe er galt..Som normalt oppegående foreldre så innser man at man at man ikke er feilfri og at det KAN finnes bedre måter og gjøre ting på..Man er bekymret for å ikke være god nok forelder og om noen påpeker at man gjør ting feil/overser at ungen ikke får dekt visse behov, så vil man ikke sette seg i forsvarsposisjon uten og prøve og finne ut om det ligger noe i det..Man vil tross alt ungen sin det beste...Folk osm med en gang setter ut piggene om det kommer råd eller hint om at man burde gjort ting annerledes, er jeg veldig skeptisk til....FOr når det kommer til våre barn er kun det beste godt nok, og om noen mener jeg bør gjøre endringer i min måte og oppdra barna på, ja så vil jeg gå inn i meg selv og undersøke næremer og prøve og finne ut om det ER noe i det.Ikke bare gi kjeft og be folk passe sine egen saker......'
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #23 Skrevet 21. januar 2011 Det er vel ikke noe nytt at det kom mye rare utspill både fra mannen og partiet. Det merkelige er bare at han ble valgt.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #24 Skrevet 21. januar 2011 Den som har laget de ti budene der har garantert vært oppe i en situasjon hvor barnevernet har gjort akkurat slike ting. Men hvorfor gjorde de det? Det er det ingen som vil fortelle.
lillespirenmin Skrevet 21. januar 2011 #25 Skrevet 21. januar 2011 Det hørtes ut som en god film 01:01 Blir skremt av tankegangen din og synes oppriktig synd på deg om det er slik du tenker. Du må jo være livredd for å miste ungene når du tror BV operere på den måten? Eller har du allerede mistet barna dine, og klarer ikke å se sannheten? Jeg forstår at det må være grusomt å miste omsorgen til sine barn, og man trenger ikke være et ondt menneske som de i Alvdal saken. Men nå er det først og fremst barna som skal beskyttes, og man mister ikke omsorgen om det ikke er noe som er stein stokk galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå