Gå til innhold

dere som har litt peiling på trening.. :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gå ned ca 15 kg, og må få bort magefettet, og så har jeg hørt at det hjelper ikke med bare situps, men må drive med kondisjonstrening også! Så lurte på å jogge, men her jeg bor er det enten stygg veldig traffikert vei, eller en liten slags skogsvei, og en litt bratt bakke.

så det jeg lurte på er om det e1 noe bra å spurte opp bakken og så jogge ned, som en slags intervalltrening? Evt varme opp på den lille skogsveien. Hvordan ville dere gjort det? Vil ikke på bilveien! Og ellers må jeg kjøre for å finne fine joggeveier.

Har allerede gått ned 3 kg på to uker bare ved å legge om til et bedre kosthold! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løping/jogging er bra for å få bort fett. Jeg ville varmet opp på skogsveien og så spurtet opp bakken/gått ned for å bli skikkelig svett. I starten orker du kanskje ikke så mange repitisjoner eller å løpe så fort. Ikke bli lei deg men hold ut en 2-3 uker og du skal se du blir i mye bedre form!

Skrevet

Det er helt greit med intervalltrening, men du må huske på å finne noe å gjøre som du vil fortsette med og som du liker!

Bra å varme opp før man begynner intervalltrening.

Skrevet

Løping i oppoverbakke er den aller aller beste treningen, når det gjelder brenning av fett iallefall. Så der tror jeg du er inne på noe. Ellers er jo sykling veldig bra, hvis du ikke har noen fine uteområder i nærheten, så går det an å kjøpe en brukt spinningsykkel på finn.no, suuper trening!

Skrevet

Takk for svar :) Nå ble det mye lettere å lage et treningsopplegg når jeg vet at det er en bra måte å gjøre det på!

Hvor mange ganger i uka bør jeg jogge egentlig? Og hvor lenge?

Skrevet

Ja vi ser etter en ok spinningsykkel å kjøpe også! Vil ha en i stua, for da blir det så lett å hoppe på og ta seg en treningsøkt på kvelden!

HI

Skrevet

Du bør ihvertfall ta det rolig de første gangene, så du ikek mister motet. Du komme ruansett til å føle deg i bedre form ganske fort. Hva med 3 ganger i uka istarten, og så kan du trene oftere etterhvert som du kjenner du kommer i form - da kommer følelsen av behovet for å trene også =)

Jeg har begynt med opplegget til Yngvar i Puls:

-2 X 30 min. styrke i uka (jeg varmer opp 30 minutte rpå tredemølle, trener så apparater i studio. Men styrketrening på stuegulvet er sikkert like bra)

-1 "langkjøring" i uka. Da har jeg hittil jogget en gang og gått på langrenn en gang (har holdt på i 2 uker). Poenget er ganske høy puls, men du skal kunne prate, i minst 1 time i strekk. det kan være hurtig gange, jogging, ballspill, svømming osv.

- 1 intervalltrening i uka. Her tar jeg først en 5-10 minutters rolig jogg i nabolaget. Så løper jeg opp bakken utenfor huset vårt (distansen skal være ca 100 meter) 10 ganger og går rolig ned igjen hver gang. Man kan justere litt, men litt mindre enn dette i starten (første gang løp jeg kun 7 ganger, mens i går orket jeg 10, strekk bare at et par strekk var i ganske rolig tempo).

På NRK/puls sin nettside er det et skjema man kan printe ut også. Der kan du sjekke opplegget og få treningstips på veideoklipp osv også.

Før jeg startet med dette har jeg plei å trene styrke 2-3 ganger i uken, og gå i motbakke ca 2 ganger i uken.

Og før det igjen trente jeg ikke styrke, da bare gikk jeg motbakketurer/jogget ca. 4-5 ganger i uken.

Skrevet

...jeg glemte å si en ting:

MUSIKK. Det er MYE lettere å jogge/gå raske turer hvis du har noe fengende musikk på øret!

Skrevet

Løping og jogging er bra for å brenne fett, men med mindre du er vant til å løpe og jogge mye er det en STOR påkjenning for knærne dine. Det er det for alle, men spesielt når du er overvektig.

Jeg ville valgt spinning!

Skrevet

Eller langrenn nå på vinteren.

Man har enormt høy forbrenning når man går på ski i forhold til hvor sliten man blir.

Skrevet

Jeg har litt dårlige knær, men det er mykt underlag. Ikke asfalt. Er det bedre da? Men det blir ikke aktuelt enda, ser at det er tjukt lag med is i den bakken! :s

Langrenn ja! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det? :) Har jo kjempefine bakker rett utafor døra! Får dratt ungene med også da! Må bare grave frem skiskoene! Hehe!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...