bærtæ Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Hva tenker dere om alderen og det å være på facbook? Og hva tenker dere om skolen sin rolle oppi dette? Jeg syns 10-åringer er for unge. Jeg syns det er en uting å skal lære barna at det er ok å lyve med tanke på at de lyver om alderen. Hvor går grensen? er det ok om noen år å lage falsk leg for å komme inn på utested? Når det gjelder skolen mener jeg at de aldri skulle truet med å utlevere dem til facebook. Likevel er det ulovlig, og er det ikke skolen som idag har mye av ansvaret for å lære barna om div. inkl. rett og galt?
bærtæ Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #2 Skrevet 20. januar 2011 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Foreldre-rasende-1235722.html Glemte jo linken;) HI
newone Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Er en grunn til at det er 13 års grense på facebook...
bambi på isen Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Min 9,5 åring spurte om han kunne få være på facebook. Der satt jeg foten ned, det syns jeg han er alt for liten/ung til!! Men han har msn da, var litt skeptisk til det også, men ser jo at han syns det er veldig kjekt. For da klarer han å holde kontakt med de vennene han har fra svalbard. Vi flytta i sommer som var og det var det endel andre som gjorde også, så da kan de chatte med hverandre der inne å holde litt kontakt sånn ihvertfall :-)
Tøysetipp Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Synes ikke noe om det. Mitt fadderbarn på 10 år er på facebook og i starten ignorerte jeg venneforespørselen hennes. Og kontaktet hennes mor, hvor jeg sa at jeg synes det var altfor tidlig. Hun påstå at mitt fadderbarn var blandt de siste i klassen til å bli medlem. Synes det er helt uhørt. Jeg lærer min (snart) 7 åring til være varsom ifht. internett, men lærer henne grunnleggende ting som ulike søkemototrer etc.
Tante Blås Squaw Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 At de med foresattes tillatelse lyver på alderen for å delta på Facebook syns jeg ikke er noe problem. Facebook var nødt til å sette grensen på 13 for å unngå bråk - men det blir ikke fulgt opp. Jeg mener det er bra at ungene lærer seg å håndtere nettet tidlig - lære nettvett, for eksempel. (noe som de forresten har om skolen i 7. klasse) Felizia er på FB. Vi har passordet, og om hun endrer det inndrar vi pc'n hennes. Vi får mail om hver eneste ting som skjer på profilen hennes. Hun har lukka profil og får ikke lov å legge til folk hun ikke kjenner. Nesten hele klassen hennes er der, og de spiller spill og fjaser og har det moro sammen )
guttogjentemamma Skrevet 21. januar 2011 #7 Skrevet 21. januar 2011 Hvorfor skal 10åringer ha fb når de kan ha msn som det ikke er aldersgrense på? Er vel en grunn til at det er en aldersgrense på visse steder vil jeg tro. Bare det at voksne mennesker lærer barna at det er ok å lyve på alderen er helt bak mål synes jeg. Blir jo som å kjøpe alkohol til mindreårige også som dessverre mange gjør.
Mamma+2 Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Syns det er altfor tidlig, ikke FB på ungene her som er 9 og 11...vet det er endel veninner av 11 åringen som er på FB. Men når dattera her fortalte at veninna skulle treffe en hun hadde blitt kjent med på FB var valget vårt enda klarere....her skal det ventes ja...
Tante Blås Squaw Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 Syns ikke det kan sammenlignes med alkoholkjøp til mindreårige.
MsMoneyPenny Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 Som tidligere nevnt: Det er jo en grunn til at FB har 13-årsaldersgrense. Bl.a. vil jeg tro det er fordi at yngre barn ikke har forutsetninger for å forstå hva som kan legges ut og ikke. Min mening er at det gjør vel kanskje ikke de fleste 13-åringer heller, eller de som er enda eldre, for den saks skyld. Syns det er en uting at foreldre lar barna sine bruke FB og annet som det faktisk er aldersgrense på. Det er jo supert at foreldrene følger opp og vet hva barnet driver med på nettet, det skal foreldre gjøre. Men, dere som gjør dette legger også opp til "jeg er den eneste i klassen som ikke får"-kulturen, i.o.m. at det dermed vil være barn der som ikke blir fulgt opp hjemme og legger ut ting som de ikke burde gjøre. Ang. skolen, så burde de (en lærer?) ikke ha truet med å angi elevene. Når det er sagt så er det utrolig mange konflikter som har startet på FB eller MSN som elevene "tar med seg" til skolen, og som vi som jobber der må rydde opp i.
ano`num *17.03.10* Skrevet 21. januar 2011 #11 Skrevet 21. januar 2011 Min tanke er helt klar. Det er ikke lov før de er gamle nok! Ferdig med det! Vi har også en 11åring som er "den eneste som ikke har fb" og som vil så gjerne. Etter mye snakk om at det faktisk er 13års grense fant vi ut at vi rett og slett måte vise henne det..... Vi lot henne "prøve" å lage seg profil. (Etter å ha snakket mye om hva fb egentlig er, hva som er ok osv, Vi viste jo at det ikke ville funke, men det gjorde jo ikke hun, så hun trodde det var reelt at hun skulle få) Hun skrev inn alt sammen, navn, adresse, laget passord sammen med oss og tastet inn fødselsdato. Klikket på "godta" uten å lese hva hun godtok (bare avgjørelser av det slaget er jo nok til å si nei til at de skal få være på fb!) og fikk "Avslag". Hun ble kjempelei seg og ville prøve en gang til. Så hun prøvde å gå ut og inn på siden flere ganger; men hver bidige gang dukket det opp at hun ikke fikk lov å opprette side. Det nullstilte seg ikke med det første. Etter å ha tenkt seg litt om, og fundert på hvordan "alle andre" hadde fått var konklusjonen relativt kjapt klar. De har løyet på alderen sin! (Ikke sammen med spm om, kan jeg det *woho*) Da skjønte hun at slaget var tapt (Det var en herlig, jublende følelse hos ho mor altså!) Jeg fikk henne til å gå inn på betingelsene,, og der står det bla egne avsnitt om hvorfor de har 13årsgrense og hva vi ble anbefalt å gjøre om vi oppdaget yngre brukere.
Dronningen! Skrevet 21. januar 2011 #13 Skrevet 21. januar 2011 For min del er det totalt forkastelig at så små barn er på fb!!! Klarer egentlig foreldre å holde øye med alt som foregår der inne? Nei, kan jeg ikke tenke meg...
Tante Blås Squaw Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 Dronningen - det er overhodet ikke noe problem )
MsMoneyPenny Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 Det er uansett ikke ok å overføre holdninger til barna om at aldersgrenser ikke er noe å bry seg med. Men det er vel disse foreldrene som etter hvert også sender med barna alkohol på fest med begrunnelsen "da vet vi hva de drikker"...
Nurse80 Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 Gutten min er 11 år, og har fått facebook nå. Dei er 20 stk i klassen, og det er bare 5 stk som ikke har facebook. Gutten min blir småplaget for så mange andre ting, at jeg gav han lov til å ha facebook-profil. Her legger dem ut arrangement for barn på facebook, og dem som ikke har facebook, får ikke med seg alt. Men jeg er ganske streng, og å sende alkohol med ungdommer kommer jeg ikke til å gjøre. Lærerene på skolen til sønnen min sier at det var protester når barneskoleelever fikk mobiler, på samme måte som det er nå når barn får facebook. Men at det er en utvikling som det er umulig å kjempe i mot.
Villa Perlesukker Skrevet 22. januar 2011 #17 Skrevet 22. januar 2011 Ser ingen problemer med å være på fb for de fra 10 år. Så lenge foreldrene har kontroll og man har regler. Hvis en film har 12 års grense. Er det da ingen 10-åringer som har sett den? Jo mange Dessuten er forskjellen stor på barn. Noen er veldig pliktoppfyllende og ansvarsfulle.
Marbella Skrevet 23. januar 2011 #18 Skrevet 23. januar 2011 Guttog jentemamma..............du er blåst!!! At unger er på FB kan da overhode ikke sammenlignes med og kjøpe alkahol til barn, er vel ikke så stort problem at 10-12 åringer får servert sprit hjemme.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå