Gå til innhold

Adhd og medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i familien skal starte med medisinering av adhd nå og jeg er skeptisk.

det er en gansle liten gutt og jeg føler foreldrene hans ukritisk svelger alt det leger sier om medisinering osv.

har noen her positive erfaringer med medisiner for adhd?

jeg vil gjerne høre deres negative også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

Jeg har en sønn som fikk diagnosen adhd i des 09, da var 8 år gammel og vi hadde prøvd veldig mye for å unngå medisiner.

Jeg var veldig skeptisk, hadde hørt og lest mye rart men vi valgte å ta sjansen.

Han begynte på Equasym tabletter (ritalin) først 10 mg, så 20 mg, så videre på 30 mg som er riktig for antall kg og alder. De anbefaler ca 1mg pr kg.

Før han fikk medisiner så ble det tatt EKG for å utelukke skjulte hjerteproblemer, ble rådført med astma legen på Voksentoppen, han var på nøye sjekk en gang i uken pga blodtrykk og puls.

30 mg gjorde at han ble mer lykkelig, altså han ble ikke så utrolig sint når han ikke fikk noe til, han kunne prøve en ting litt oftere til han fikk det til eks med lekser, han vimset mindre rundt, han satt mer i ro på skolen og var mer blid og fornøyd når han kom hjem.

Men det viktigeste er at han sier selv at han har mindre kaos i hodet, at han klarer å tenke på ting, for før så kunne han ikke tenkte pga så mye kaos.

Nå tar han 40 mg, 2 x 20 mg hver morgen og de virker i 8 timer, altså mest på skolen.

Han vil ta medisinene i helgene også, for han føler seg mer rolig inni seg selv - selv om vi kan nekte han det i helger og skoleferier.

Jeg var som sagt ekstrem skeptisk og brukte langt tid med mye research på nett og faglitteratur før jeg sa ja til å prøve.

Og det er jeg innmare takknemlig for, for jeg ser at barnet mitt har det bra :-D

Skrevet

Jeg skrev nettop en oppgave om ADHD, og intervjuet mødre som har barn med diagnosen.. jeg fikk forskjellige svar angående medisineringen, flere følte de positive effektene av medisin veide opp for bivirkningene, mens andre igjen følte medisin endret barnets personlighet, itillegg til standardbivirkningene, som dårlig matlyst og vanskelig å få sove.

Anbefaler å lese "Talking back to Ritalin" av Peter Breggin. En bok som nok vil kunne få mange til å stille spørsmål om motivene bak medisinering av små barn..

Viktig å huske på at det ikke finnes noen studier som dokumenterer hvordan sentralstimulerende medisin vil påvirke barna på sikt.. alle undersøkelsene som foreligger, og som sier det er "trygg og effektiv" medisin er gjort iløpet av en 6 ukers periode.

Men ingen tvil om at mange får det bedre i kortere perioder...:)

Skrevet

tusen hjertelig takk for fine og veloverveide svar:)

ha en fin kveld.

Skrevet

Du skriver: flere følte de positive effektene av medisin veide opp for bivirkningene, mens andre igjen følte medisin endret barnets personlighet, itillegg til standardbivirkningene, som dårlig matlyst og vanskelig å få sove.

Vi har ikke opplevd bivirkninger, medisinene har ikke forandret personligheten hans, han har fått bedre matlyst og blitt normal vektig (spiste lite pga manglende konsentrasjon og var litt undervektig) og han sover fra kl 20:30 til 07:00 hver morgen og lenger i helgene.

Er også uenig med deg når du sier at medisinene kun virker i korte perioder. Det finnes mange forskjellige sentalstimulerende medisiner med forskjellige virketider og styrker. Dette burde du vite som har nettopp skrevet en oppgave om ADHD.

Anbefaler hi å lese på www.aadhd-norge.no der du også finner litteratur om ADHD

Skrevet

Funker ikke medisinen på ungen, så slutter man å gi den. Ingen skade skjedd! Det er ikke farlig. Jeg elsker Concerta'en min:) Den får meg til å virke mindre hyper blant folk. Og jeg greier å prate tydligere. Medisinen er langt fra farlig, og jeg har ingen bivirkninger.

Skrevet

Jeg tror at det er mye lettere å stå på utsiden og forske på ADHD, enn hva det faktiske er som familie. Det jeg mener er at man kan forske og undersøke så mye man vil om bivirkinger,personlighetsendringer osv. Men viss du ikke selv har opplevd at ditt barn eller du selv har ADHD, kommer du til kort.

Har selv en sønn med ADHD som bruker ritalin og conserta, han og vi som familie har fått et mye bedre liv. Nå har han fått venner,siden han ikke er så urolig og blir så fort sint.

Men må si at jeg var veldig kritisk til medisinering og drøyde dette i det lengste, mye pga det jeg hadde lest om dramatiske bivirkninger som at du mistet barnet ditt(personlighets endring) osv..

Men før et barn starter med medisinering bør man være sikker på at dette er ADHD, ikke en situasjon skapt av dårlig miljø eks rusmiljø rundt barnet.Eller at man har et aktivt barn,man ønsker å roe ned.

Medisinen funker dårlig på de som har flere diagnoser, ikke bare en ren ADHD.

Skrevet

Før du sier at du er skeptisk til medisinbruk ved ADHD, så synes jeg at du skal spørre unge og voksne som har levd med umedisinert ADHD ( sen diagnosering), om hvordan det har vært å leve uten hjelp. Har selv fått mye av livet mitt ødelagt pga sen diagnosering, og gleder meg til å få riktig hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...