Gå til innhold

Greit å adoptere når du er 50?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det kommer an på- f.eks så synes jeg det er helt ok å adoptere stebarn, fosterbarn eller andre barn man kjenner, og som vil ha det best med foreldre barnet kjenner selv om man er "godt voksen".

 

Norsk lov har en grense på 45 år i forhold til babyadopsjoner (ekstra strengt dersom det er 1. barn) dersom det ikke ligger spesielle forhold til grunn som skulle tilsi noen annet.

 

Man kan selvsagt si mye om at helse er individuelt og at mange lever til de er 100. Jeg tror at personer over 50 kan tilføre masse positivt til et barn, men jeg er nok i utgangspunktet enig med gjeldende lovverk og retningslinjer (med utgangspunkt i en øvre grense på 45 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Adpotivbarn trenger foreldre og ikke besteforeldre" er det noen som har sagt, og jeg støtter det utsagnet. Du vil være nærmere 70 år når barnet ditt begynner på videregående skole... Det er ikke bare de 5 første årene et barn trenger aktive og friske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig ann på alderen til adoptivbarnet. Jeg mener ikke at en 50 åring skal adoptere baby, men å adoptere et barn på for eksempel 8 år ser jeg ikke noe problem med.

 

Hvis grensen for babyadopsjon er 45 år, burde adoptivforeldrenes alder følge barnets alder. Altså hvis man er 48 år vil man da kunne adoptere en 3 åring eller eldre osv.

 

Når det gjelder adopsjon av barn som er i fosterhjem burde det vises kjønn, alt etter hvor lenge barnet har bodd der og med hensyn til retningslinjene på alder. Altså hvis barnet har bodd hos fosterforeldrene i 12 år og fostermor for eksempel er 56 år burde de absolutt få adoptere hvis det blir en åpning for det. Jeg mener barn har godt av en stabil livsituasjon og tilhørighet.

 

Adopsjon av stebarn burde ikke ha aldersgrense på lik linje som ved vanlig adopsjon, da den ene av omsorgspersonene allerede har foreldreansvar for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, så lenge det er slektning, stebarn eller fosterbarn...og ikke minst hvis barnet faktisk er blitt noen år. Er ikke noe i veien for å adoptere et barn på 12 år når man er 50. Det å adoptere vil ikke automatisk si adoptere en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med Mia Gundersen som kringkastet i "Se & Hør" for en liten stund siden at de er i gang med adopsjon nr. 2? Hun kommer til å være over 50 ved tildeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

jeg er selv adoptert, og tenker at alle har rett til å bli forelde... uansett når i livet man velger det... det er jo også en av grunnene til at vi velger å bruke prevensjon, for å være klare til å påta oss ansvar for et nytt liv, når vi ønsker det...

det fine med å leve i 2011 er jo også at alle kjønn, og raser på kryss og tvers av hverandre kan bli foreldre...

det er ingen fasit på hvor gammel du burde være for å gi et barn kjærlighet omsorg og gode retningslinjer i livet...

men det er et enormt ansvar å påta seg, det å være der livet ut...

og derfor tror jeg også at det kan være godt å ha en øvre grense på spedbarnsadopsjon. da det krever en god del indre styrke, og en stor porsjon tålmodighet å skulle fostre opp et spedbarn..

når det er sagt, mener jeg likevel at man skal kunne få mulighet til å dele av seg selv, og å være en omsorgsperson for noen, livet ut...

jeg syns det er viktigere at man passer på at folk som mishandler barna sine får strengere straffer, og at systemet jobber mer intensivt for å luke ut volden mot spedbarn og incest....en å bry seg om hvor gammel man er når man velger å få barn....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...