Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Hei. Jeg har født 2 barn, første gang fikk jeg store rifter ble sydd av gynekolog... Måtte sy flere lag hva enn det betyr:) Fødsel nr 2 skulle være mer kontrolert., brukte laaang tid på utdrivningen men alikevel samme hitorie, men sydde noe mindre. Ble sydd i 1t og 20 min siste gang. Er nå 28-29 uker og gruer meg veeeldig, tenker kun på dette, blir deprimert av tanken på å måtte oppleve dette igjen da jeg hadde smerter, ufrivillig luft og urin i 8-9 mndr etter fødslene. Noen andresom har opplevd dette? Ønsker å unngå dette på min 3 fødsel Gruer meg til dette..... Har forebygget med bringebærkapsler og olje til ingen nytte.... Tips , råd????
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Nei, jeg har ikke noen råd mtp ny fødsel. Har du spurt gynekolog om mulige grunner til at du revnet fødsel to, når de da skulle forhindre at dette skjedde (er meg foresten en gåte at de ikke ALLTID forsøker forhindre dette, men at det kommer opp som tema først når man har fått ødelagt barseltida av store revner). At du er blitt sydd i flere lag, betyr at du har sydd i muskellag og videre opp i lagene til riften blir helt lukket. Det var slik jeg fikk det forklart. Føler uansett veldig med deg, og ønsker deg en fødsel uten store rifter!!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Nja, jeg har ukompliserte og korte fødsler, alt er greit helt til det kommer til når hode skal ut.... Har så vondt nedentil at jeg ikke kan sitte på huk. Noen ganger da jeg har hard mage får jeg vondt nedentil av å gå på toalettet og da blir jeg bekymret med tanke på at det skal et barn ut ,,,, uff, uff...... Er redd for ks også pga infeksjon og smerter i ettertid osv..... Vanskelig....
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Hva med å be om å bli klippet ? (istedet for at du revner da skadeomfanget blir mye verre av dette) Jeg ble også totalt ødelagt nedi der da jeg fødte. Dette var jordmor sin feil, noe hun fikk pepper for i ettertid . Jeg ba henne om å klippe, men neida. Brukte 7 mndr på å gro, ble sydd fra A-Å, både innvendig og utvendig
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #7 Skrevet 20. januar 2011 Det du sier stemmer ikke. Studier viser at det ikke blir mindre alvorlige rupturer selv om man klipper. Så det er ikke noe argument for å bli klippet.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #8 Skrevet 20. januar 2011 Da er det jordmødrene på svangerskapskursene som tar feil. Var de som sa man burde be om klipping hvis man ikke ville revne..
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #9 Skrevet 20. januar 2011 Og da må jeg i samme slengen si at jeg synest jeg også det er merkelig at jordmor fikk tilsnakk fordi hun ikke klippet, hvis det er som du sier (ang studier)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #10 Skrevet 20. januar 2011 Tror de lerde strides. Min jm ikommunen sa det var ulik praksis fra sykehus til sykehus. Feks ahus, der jeg fødte, klipper sjelden pga fare for revning (men for å få ut baby). Jeg spurte om dette m klipping fordi jeg revnet mye.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #11 Skrevet 20. januar 2011 Før trodde man det beskyttet mot å revne betydelig, men nyere studier viser at dette ikke stemmer. Eneste grunnen de bruker for å klippe nå, er for å få babyen raskere ut hvis det er vanskelig å forløse barnet (eks. stjernekikker) og ved instrumentelle forløsninger. NN 19:00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå