Gå til innhold

Hva betyr dette på helsekortet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33+3 i dag og var på kontroll hos legen, han sjekka om hodet var festa om mummla ja når jeg spurte om det var det! Men på helsekortet under leie/beveg. så har han skrevet noe som ser ut som en S eller ett 5 tall. Noen som vet hva dette betyr?

Jeg fikk høre av flere i dag at det ikke er så vanlig at hodet fester seg så tidlig hos flergangsfødende (jeg har født 1 gang før) Slimproppen gikk for 1 ukes tid siden, og jeg fødte i uke 36 sist. Kan alt dette bety at fødselen kan være like rundt hjørnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betyr ikke S seteleie? Det er ikke vanlig at hodet fester seg så tidlig nei, helst ikke før fødsel har jeg hørt..

Skrevet

Jeg så disse kodene som står nederst på helsekortet like etter at jeg postet innlegget, så nå skjønner jeg ingenting. Han sa jo ja når jeg spurte om det var festet, og jeg kjenner jo at det ikke er seteleie! Han sparker jo som en gal i ribbeina:)

Og jeg kjente jo at han tok tak i hodet på en måte! hmmmm

Skrevet

Det var merkelig, jordmor skrev nemlig S på meg når babyen lå i seteleie. Kanskje han skrev feil da? Uansett så ligger babyen riktig vei da siden du kjenner sparkene i ribbeina :)

Skrevet

Er det ikke mer som et 6-tall da?

Der rundingen på 6-tallet symboliserer hodet på fosteret og "ryggen" på 6-tallet symboliserer ryggen på fosteret?

Altså hodet ned og ryggen til venstre?

Hadde det stått et 9-tall hadde fostret ligget med hodet opp og ryggen mot høyre....

Mente det var slik jordmor her i kommunen skrev på leie til fosteret. :)

Til meg var det både 6-tall og speilvente 6-tall på helsekortet under "leie/beveg".

Skrevet

Å, så snedig:)

Jeg la ut bilde på profilen min! det er i rute nr 4 fra venstre, nest nederst på arket:) Ser kanskje litt ut som ett 6-tall når du sier det ja! Jordmor sa tidligere at gutten ligger veldig over på høyre side, jeg klarer feks ikke å ligge på høyre side.

Skrevet

Jeg synes det ligner på de tegnene de bruker for å beskrive leiet på babyen. Dvs at din ligger i hodeleie med ryggen mot venstre(?)..:)

Skrevet

Enig med flypapir, det ser ut som det er godeleie med ryggen mot din høyre side.... (Jordmor viste meg tegnene her om dagen... Mini i magen min har for moro skyld nå satt seg i seteleie, og det tegnet ser ut som en vanlig S, men hodeleie var som tallet 6, evt speilvendt, alt etter som hvilken siden barnet har ryggen mot)...

Skrevet

Da skjønner jeg! Takk for svar da jenter:)

Men det tegnet sier vel ikke noe om hodet er festet eller ikke? Er det bare slik at noen leger bruker disse tegnene istedet for bokstavene for festet eller ikke festet? De bokstavene som står forklart nederst på helsekortet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...