Gå til innhold

Lær meg å si NEI..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som må si ja til alle omtrent, har vanskelig for å sette ned foten eller fks ta opp ubehagelige temaer med folk. Konfrontasjoner rett og slett.

Her om dagen hadde jeg en fridag og pga kommunukasjonsproblemer i bedriften og en feil fra sjefen ble jeg ringt opp kl 16 og spurt hvorfor jeg ikke var på jobb. Hun som var der sa da; Du trenger ikke stille opp på jobb men da blir det 12 timers arbeid på meg da.. Så da fikk jeg dårlig samvittighet fordi sjefen ikke ville jobbe dobbelt ( få ansatte) og dro på jobb. Fikk knapt skaffet barnevakt.

Dette gjelder også ovenfor venninner osv. Jeg er den "snille" og medgjørlige og dette kan folk lett ta utnytte av. Hvordan si nei uten å få dårlig samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg der, jeg er akkurat lik!!!

Skrevet

Blir ikke du også sliten av det? rett og slett.. Jeg gnages av dårlig samvittighet hvis jeg setter foten ned, er nesten redd for å si ifra om det e rnoe jeg e rmisfornøyd med :( HI

Skrevet

Jeg er, dessverre, samme typen selv. Veldig vanskelig å sette ned foten og si nei. Men jeg har blitt litt bedre, selv om jeg langtfra er flink nok.

I ditt tilfelle med jobben hadde jeg nok lett sagt ja jeg også. Men en måte å si nei på er: "Her er det en misforståelse, beklager det, men jeg har ingen til å passe barna, så da må dere nesten finne en annen." Selv om jeg nok hadde slitt med veldig dårlig samvittighet.

Ofte blir det til at jeg skylder på at jeg ikke er i form eller ikke har barnevakt eller "har andre planer, kanskje en annen gang" når familie og venner "maser". Har sagt ja i så mange år at de fleste blir helt satt ut når jeg sier det ikke passer, men jeg har heldigvis en mann som har gitt meg klar beskjed om å sette foten ned for å ta vare på meg selv.

Skrevet

Vet jeg må bli flinkere å si nei for ikke så slite meg ut, spess mtp jobb. I neste uke har jeg fått en ny jobb som er på dagtid, og skulle egentlig jobbe der jeg jobber nå ( Butikk) på kveldene ut uken. Min mor er nå sykemeldt og må antageligvis si nei siden jeg ikke får barnevakt, Jeg gruer meg bare å gjøre det!! Kontrakten min der er utløpt, så de kan jo ikke forvente at jeg skal jobbe der hvis jeg ikke kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...