Gå til innhold

Flere med placenta previa og blødninger?


Plutselig_gravid

Anbefalte innlegg

Holdt på å dåne da jeg oppdaget blod onsdag morgen etter en natt med smerter i rygg og mage. Ble lagt inn på obsen på KK og var der et døgn. Har nå fått reise hjem heldigvis. Blødningen var liten og stoppet etter kort tid :)

 

Morkaken ligger fremdeles ved åpningen og har ikke flyttet seg en mm siden ordinær ul :( Er nå i uke 26.

 

Legen sa jeg måtte være forberedt på flere blødninger og keisersnitt om senest 10 uker om den ikke flytter seg. Skal inn på kontroll igjen i uke 30.

 

Flere i samme situasjon??? Noen som slapp unna med bare en blødning?

HATER blod - blir jo vettaskremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, for ett mareritt :(

Jeg også har placenta previa marginalis/totalis. Den har ligget for langt ned siden uke 5, begynte da med blødninger i uke 5, 6, 7, 8 for deretter å bare blø bittelitt en gang i blandt. Ordinær UL i uke 19 viste at den fortsatt lå for langt ned, men da lå den også delvis over mormunnen altså "marginalis/totalis", og skal inn til ny UL/kontroll om 1 uke den 28.01.

Er nå i uke 25+4. Selv om jeg har blødd lite/ingenting de siste ukene, så er jeg fortsatt livredd hver gang jeg går på toalettet, forventer nærmest å se blod på papiret, hater det jeg også!!! Blir jo så vettaskremt som du sier :(

 

Har også en lang prøvehistorie bak meg med over 2,5 års prøving (30 pp), samt 2 MA og 2 SA. Første MA mistet jeg tvillinger i uke 12, andre MA mistet jeg en spire i uke 10, første SA mistet jeg i uke 6 og andre SA i uke 6, så har vært livredd for at det ikke skulle gå denne gangen heller da jeg startet blødninger i dette svangerskapet rundt uke 5. Jeg tar det nå uansett helt med ro, er selvsagt sykmeldt, og ligger mye på sofaen/sengen i løpet av dagen. Er lite aktiv, sluttet helt å trene og gjør nesten ingenting! For meg går det bra å "ligge" for det meste for da blør jeg ikke, men så fort jeg blir mer aktiv, altså husarbeid, shopping, bare det å handle på Rema, byturer etc da begynner jeg å blø med en gang, så da får jeg heller bare ta det heeeeeelt med ro hjemme og så får mannen svinge seg litt ekstra.

 

Har også en datter på 4 år fra før som krever sitt, men hun er veldig forståelsesfull og omsorgsfull og prøver å ikke belaste meg for mye stakkars liten... men hun gleder seg veldig til å bli storesøster da og hun gleder seg til mamma`n blir litt bedre form etter at babyen kommer ut :)

 

Uansett, ville bare si at du ikke er alene, håper det går bra med deg nå. Hold meg oppdatert på hvordan det går med deg da, litt fint å kunne snakke med andre som er i samme situasjon :)

 

Klem fra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg forbinder blødninger med aborter jeg også. Hatt 4 aborter på 1 år før denne spiren heldigvis klorte seg fast :)

 

Er nå 40% sykmeldt pga bekkenløsning, men skal til legen på mandag for å vurdere 100% sykmelding pga blødningene.

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling og har i tillegg en på 21 mnd og en gutt på 7 år hjemme så jeg bør nok bremse ned litt.

 

Fikk beskjed på sykehuset om å ikke anstrenge meg noe særlig og ikke ha sex osv.

Samtidig sa legen på sykehuset at jeg sikkert kom til å oppleve flere blødninger uansett.

 

Lykke til på ny ultralyd. Husk å oppdatere :)

 

PS. lambi tørkerullene som har et rosa mønster på er byttet ut med helt hvite ruller. Tror jo det er blod på papiret hver gang jeg tørker meg med de rosamønstrede rullene. Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS : Hvorfor må vi ta ultralyd så tidlig som i uke 36?? Har du fått beskjed om det samme ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Har ikke fått noe videre beskjed om når evt keisersnitt må tas, legen min håper i det lengste at morkaken skal flytte på seg med livmoren når denne vokser!

Selv har jeg mine tvil til at den flytter seg, når den ikke har rikket seg siden uke 5 og frem til uke 20, hva er sannsynligheten for at den skal flytte seg nå liksom? Er i uke 27 nå da, men nå er det 6 uker siden siste UL og jeg skal ha ny UL til fredag som sagt for å sjekke morkakens plassering. Han har ikke sagt noe om keisersnitt senest i uke 36 til meg, men jeg vil tro de tar det 3-4 uker før termin fordi en begynnende fødsel/rier kan forårsake alvorlige konsekvenser for både baby og mor. Er såååååå spent på fredagens UL og morkakens plassering.... Skal holde deg oppdatert jeg og det må du også ;)

 

Stoooor klem til deg og ta godt vare på deg selv ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jeg å har fått beskjed om at morkaka ligger helt nede i åpningen... merket det da jeg ble lagt inn på sykehus pga av kraftig blødning da jeg var 21 uker. Er i dag 26+2 å har nesten ikke blødd noe siden den gangen.

Kan komme noen dråper vis jeg har stresset mye å hatt mye press på morkaka.

Er til jevnlig kontroll på sykehuset.

Her sa legen at di venter helt til uke 36 før di planlegger KS. Det har vist skjedd før at den kan flytte seg så sent også.

Men jeg er nok forbredt på KS:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler med dere! Jeg har også en lavtliggende morkake med blødninger og skal på ny kontroll om fire uker. Heldigvis har jeg ikke blødd siden 3. januar nå, så slapper litt mer av. Selv om vi har fått beskjed om at vi kan forvente flere små blødninger, så er det veeldig deilig å slippe, for man blir jo nervøs. Vi hadde den første blødningen i uke 13 og da var vi helt sikre på å miste, for fikk signaler på det på legevakta, men når vi kom på Ullevål var det turning og liv som bare det. Da rant det over, og til og med legen begynte nesten å gråte.. he he. Vi hadde også en SA og en MA for denne jenta klorte seg fast :) Rett rundt julestresset hadde jeg også mye blødninger og det var først da de fant ut at det var morkaka. Så nå er jeg 100 % sykmeldt og skal ta det litt med ro, men går heldigvis bra å gå litt turer og shoppe osv.

 

Lykke til alle sammen! Jeg er også forberedt på keisersnitt, selv om de aller fleste morkakene vokser oppover sammen med livmora. Er jo først nå framover at livmora vokser mye, så satser på at morkaka følger med. Jeg er 25 uker i dag. Har uansett flere venninner som har hatt planlagte keisersnitt og har gode erfaringer med det.

 

Ps. Kjenner igjen det rosa mønsteret på Lambi dopapiret. Ble litt skremt første gangen jeg brukte det igjen etter blødningene ja!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

 

Da har jeg vært på ny kontroll/UL i dag, uke 27+0, og det ser ut til at morkaken fortsatt ikke har rikket seg en mm engang :(

Skal inn til ny UL/kontroll om 4 uker (28.02), dersom den fortsatt ikke har rikket på seg til da, vil jeg få dato til keisersnitt... Håper bare jeg slipper mer blødninger og at resten av svangerskapet vil bli ukomplisert!!

 

PS. Lambi toalettpapir ble byttet ut her ganske raskt etter blødningene som begynte allerede i uke 5, aldri mer mønster dopapir i svangerskapet, hehe ;)

 

Hvordan går det med dere andre da jenter??

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei .

Jeg føler veldig med dere alle sammen.

Har selv lavtliggende morkake, ble påvist på ordinær ul.

Er 27 uker, og skal til kontroll 11 februar for å se om den har flyttet på seg .. Håper det.

Jeg har ikke hatt noen blødninger da, og er glad for det.

Håper dere snart får endelig svar på om det blir KS eller ikke:)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen.

 

I dag var vi på ny kontroll på Ullevål og morkaka ligger fortsatt lavtliggende. Men jordmora sa at man kun må ta keisersnitt hvis morkaka ligger og sperrer for utgangen, altså helt forliggende.

 

Hva har dere fått beskjed om? Jeg skal tilbake på ny kontroll om fire uker for å se hvordan den ligger da. Er fullgått 28 uker i dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jeg i uke 32 og var på kontroll igjen i går, morkaken hadde fortsatt ikke flyttet på seg, så da ble det satt KS dato i går!!! Har slitt med blødninger siden uke 5, og senest torsdag forrige uke... så da var det ikke tvil her om at det blir KS.

 

Så da ble plutselig ventetiden forkortet med 11 dager, KS ble satt til 22.04, termin er 03.05, men jeg fortsetter å "henge" her inne :)

 

Lykke, lykke til til dere andre da!!! Håper formen er god og at dere slipper blødninger og komplikasjoner...

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...