Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, her kommer mitt første innlegg her. Jeg er stemor til tre barn som jeg har fulgt gjennom mange år. Det har vært oppturer og nedturer, slik det ofte er, men det har først og fremst involvert mor, ikke ungene, selv om de ikke blir uberørt når foreldrene ikke er enige.

I år står nr tos konfirmasjon for døren, noe som har vist seg å ikke være en lettvint affære. Akkurat nå har det låst seg fullstendig mellom foreldrene. Far har tilbudt seg å arrangere selskapet, klok av skade etter at mor skulle arrangere eldstemanns konfirmasjon for noen år tilbake og ikke fikk ut finger´n før siste liten da foreldrene hennes overtok skua og arrangerte hele selskapet for barnebarnet i deres hjem sammen med min manns foreldre. De spleiset på kostnadene, til tross for at min mann ønsket å betale sin del, mot at regnskapet gikk gjennom trygdekontoret for at det hele skulle foregå på en ryddig måte. Må nevnes at han også den gang tilbød seg å arrangere det hele.

Han har nå reservert en barnehage for å ha selskapet i for å ha noe i backup dersom mor ikke får ordnet noe i år heller. Nå er saken den at mor vil ha regien og har ikke gjort noenting før nå og 5 mnd før er det ikke enkelt å finne et fancy lokale, så resultatet er at hun vil arrangere det på en "hyggelig" restaurant med utsikt og middag til 475 kr kuverten. + kaffe og kaker etterpå. Det er å ta av litt mtp kostnader til 30-35 gjester... Og hvis vi ikke vi er med på den er visstnok alternativet å arrangere hvert vårt selskap... (Da undres jeg over om det viktigste er lokalet og ikke å samle familien og guttens gjester...)

Vi er overhodet ikke noen bedritne menneseker som vil arrangere en dårlig konfirmasjon bare for å spare penger. Vi har derimot kapasitet og et nettverk av mennesker rundt oss som stiller opp og baker, hjelper til med pynting, dekking av bord og å lage koldtbord, noe som gjør at det hele ikke trenger å bli så kostbart.

Jeg kjenner jeg blir opprørt bare jeg tenker på det, det er så j**** irriterende å stå på sidelinja å ikke ha noe en skulle sagt. Det er jo en stemors lodd i livet. Kan dere ikke gi meg noen ærlige tilbakemeldinger om hva dere tenker?

Jeg kunne utdypet dette en hel masse, men dette er korte trekk. Heldigvis foregår dialogen mellom dem nå per mail, slik at det ikke er mulig å vri om på det som er sagt i ettertid, eller for meg å misforstå dialogen heller. Jeg gleder meg bare til dagen er unnagjort, og slik skal det jo ikke være...

Sånn, beklager sutringen, hvis jeg deler dette med RL-venner føler jeg at de er enige med meg uansett, og de tenker kanskje ganske likt meg - så vær ærlig! :)

Vennlig (og litt oppgitt) hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8750,- per forelder, og så slipper man hele mølja. Hadde slått til fortere enn svint.

Skrevet

Hei. Forstår at du er oppgitt over dette. Er jo ganske dyrt å gjøre det på moras vis. Vi nærmer oss konfirmasjonstid her i huset også og jeg er i samme rolle som deg. Her er det andre problematikker som gjelder, og jeg vet ikke om jeg har noen smarte råd, men tror jeg ville latt være å engasjere meg rett og slett. Se på det som et privilegium å få slippe å bry seg og gled deg til å få det overstått, komme hjem på kvelden, ta av deg penskoa og ta deg et velfortjent glass vin/øl!. Og, ja, det er dyrt med over 8000 kr, så da synes jeg at du bør bruke litt ekstra på deg selv ved neste anledning. Lykke til.

Skrevet

Urk! for en mølje. Forstår deg godt!

HVA VIL BARNET DA?

Tror jeg hadde sagt at det var veldig dyrt og at da vil dere ikke ha råd til like fin gave som dere ønsker å gi. Sagt at det er en prioritering enten velge at dere bruker pengene på et dyrt lokale eller dyrere gave.

Hadde også sagt at dere ønsker å bruke like mye på alle barna når de konfirmeres slik at alle barna vil få det samme valget.

Hvor mye penger ble brukt på første mann? synes dette muligens kan bli veldig urettferdig for de andre barna...

Synes det høres ekstremt dyrt ut med 16000 kr for mat og lokale+ klær(bunad/pen kjole) og gave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...