Gå til innhold

Noen sykepleiere/vernepleiere her?=P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lyst til å hjelpe meg med litt skolearbeid:P? jeg er lærling som omsorgsarbeider, å trenger litt kjelp med denne teite lærling permen min som skal leveres til tirsdag!:/

I oppgaven står det: Lærlingen skal under ledelse av offentlig godkjent sykepleier/vernepleier kunne utføre grunnleggende pleieoppgaver i forbindelse med brukerens daglige stell og pleie.

jeg skal altså da skrive hvordan dette stellet skal utføres! Noen som vil hjelpe meg? det er så lenge siden jeg har jobbet med dette. har hatt permisjon i over 1 år!:o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din, jeg. Er du på et sted nå hvor du utfører stell/pleie, og skal skrive ned konkret hva du gjør? Jeg mener, dette er så grunnleggende at det burde du vite. Hvorfor kan du ikke spørre en spl/vpl ved det stedet du er på?

Skrevet

Da skal du beskrive stellet fra A til Å.. Du går inn, vasker hendene, hilser på pasienten.. osv osv .. Dette burde du kunne altså....

Skrevet

Men du kan vel ikke ha glemt alt sammen?

Om det er det grunnleggende,så er det håndhygiene,hilse på og bygge trygghet hos brukeren,også selve stellet++

Det som er viktigt å tenke på er jo:hygiene,empati,brukermedvirkning(superviktig)

Skrevet

Sorry, dette er en helt grunnleggende ferdighet for alle som driver med pleiearbeid. Dersom du ikke vet nok om dette til å få noe ned på papiret, synes jeg at du skal ta et oppgjør med deg selv og dine manglende kunnskaper, og gå et år om igjen på skolen!

Skrevet

Enig med de andre her - dette er grunnleggende ferdigheter som man bør kunne huske.. selv etter ett år med permisjon.

Jeg synes du skal snakke med en veileder eller noe, jeg. Dessuten, synes jeg det er oppsiktsvekkende at en lærling må spørre om hjelp på et forum til skolearbeid.

Skrevet

ikke bry deg om surmeggende. Selv om noen oppgaver virker enkle for noen, er det ikke alle som ser på det på samme måte.

Jeg ville begynt med å beskrive en tenkt pasient, da det er litt ulikt hvordan man går inn til ulike pasienter... Jeg har jobbet mest med utviklingshemmede med fysiske lidelser.

Eks; pasient, 20 år, Autisk. 100 % pleietrengende. Bruker prekestol og/eller rullestol

Stell;

Vask av hendene før du går inn.

Bank på døra, gå bort til pasient, si god morgen, finn fram tøy som passer til dagens tempratur, mens du snakker med han om været i dag. hjelp han opp av senga, og inn på badet. Steller begynner med grundig håndvask, og dotur.

så dusj...

osv...

er du kommet i gang?

Skrevet

Jeg er ingen, så det kan du bare la være å kalle meg!

Skrevet

hehe, ja det kan være;) men jeg har ikke vært oppi noen særlig spl/vpl oppgaver for å være ærlig! men takk for at dere hjalp meg istede for å få meg til å føle meg dum som et brød:)

Skrevet

HI her! når jeg leser oppgaven her, så tenker jeg at det er enn sykepleie oppgave jeg skal utføre jeg, som sårstell eller noe, derfor jeg spør, fordi det har jeg ikke vært mye oppi. selvsagt vet jeg hva JEG skal gjøre inne hos en pasient. men da har jeg bare misforstått hele oppgaven eller noe jeg da...?

jeg jobber ikke lengre på sykehjem/hjemmesykepleie. Jobber i bvt nå, så er ingen s.pl eller v.pl her å spørre!

jeg syntes forresten noen av svarene her er veldig unødvendige!!?

Skrevet

Anno 13.06

"Jeg er ingen, så det kan du bare la være å kalle meg!" Hva mener du?

Hi

Skrevet

Jeg er ingen surmegge, skulle det stå.

Du skriver i hovedinnlegget at du er lærling som omsorgsarbeider, men i et innlegg nedenfor skriver du at du jobber i barnevernstjenesten? Uansett, jeg lurer fremdeles på hva oppgaven går ut på, men virker som om det er noe uklart, da du heller ikke forstår det?

Jeg ville tolket det som om det var en praktisk prosedyre.En prosedyre skulle utføre under ledelse av sykepleier eller vernepleier på praksisstedet. Er du sikker på at det er noe som skal gjøres skriftlig?

Skrevet

barnevernstjenesten? da tror jeg du må ha lest feil? Boveiledertjenesten tenker jeg det står?=) Jeg jobber ikke i barnevernstjenesten iallefall=)

ja etter å ha lest oppgaven et par ganger tror jeg også det er snakk om en vanlig prosedyre! jeg har blandet med en annen oppgave som var slik "Lærlingen skal assistere ved gjennomføring av sykepleieprosedyrer" Og den må dere gjerne hjelpe meg med=) har ikke vært med på å assistere så mye, så jeg husker bare jeg har vært med et par ganger, men husker ikke hva jeg/vi gjorde!:S

HI

Skrevet

skjønner nå hvorfor du misforto barnevernstjenesten!

Bvt= Boveileder tjenesten!:P

Skrevet

Mannen min jobber i i barneverntjenesten, og han forkorter det bvt, tihi. :)

Men ooooookay! Først må du jo huske hva du var med på.. kateterisering? Sette veneflon? Sårstell? Sette intramuskulær eller subcutan injeksjon? Måle BT?

Jeg husker da jeg gikk på høgskolen, så hadde vi tilgang til PPS-prosedyrer. Regner med at dette blir en lett oppgave for deg hvis du ser gjennom de. :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...