Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Uansett hvor mye jeg rydder, så klarer jeg å holde det sånn i bare noen dager. Har bestemt meg for å ta en skikkelig shining i morgen da mini skal bort til mormoren sin siden jeg er ganske syk for tiden. Jeg har ikke så alt for mye plass, veldig lite kjøkkenplass og har alt for mye ting føler jeg. Liker å ha det ryddig, men når det først sklir ut så har det en tendens til å virkelig skliiii ut Noen som har noen gode tips å komme med, eller et spark i ræva?
Tante Blås Squaw Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Kan du kvitte deg med noen av tingene da? )
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Kan jeg helt sikkert, men det er så mye jeg er redd for å kaste også!! I tilfelle jeg skal få bruk for det en vakker dag.. Har på følelsen av at det kommer til å bli brukt en del søppelsekker i morgen:)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Må dytte,kunne virkelig trengt noen gode tips jeg også. Hiver alt jeg ikke har bruk for ;0))
Gjest Filifjonka Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Styr unna skippertak og ydd litt hver dag. Hos oss har vi fast ryddetid rett før barne-tv hver dag. Vi setter på komfyrklokka og alle må være med og rydde i 10 minutter. Selv ungene bidrar frivillig (mer eller mindre frivillig da ;-)). 10 minutter er kort nok tid til at det er overkommelig for alle, og lenge nok til at det faktisk hjelper. Ta en skikkelig sjau og kvitt deg med ting. Sørg for at alt du har av ting har sin faste plass. Når du har brukt noe, legg det på plass med en gang du er ferdig med det. Blir for eksempel nøkler alltid slengt på det lille bordet i gangen, sett en pen liten kurv der og ha nøklene oppi. Da ser det med en gang ryddig ut. Gjør slik for alt. Lag egnet oppbevaring der ting uansett blir lagt. Tomme flater ser ryddigere ut enn overfylte. Skaff deg noen egnete oppbevaringsmøbler. Vi hadde et lite bord i gangen der ungene alltid la fra seg luer og votter. Jeg kjøpte denne fra Ikea: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49850438 og vips, ble det ryddig. Bruk litt energi på å lære ungene å legge ting på plass etter seg. Det tar mer tid og krefter i starten enn å gjøre det selv, men du verden som det lønner seg i lengden. Tenk rengjøring. Når det er ryddig er det enkelt å vaske. Og omvendt. Jeg har brukt Gaffateip og teipet opp alle ledningene til familiens stasjonære pc under pc-pulten så de ikke ligger i en vase på gulvet og samler støv. Kast med hard hånd. Ideelt sett skal du kaste en ting hver gang du kjøper en ny ting, slik at det ikke hoper seg opp.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 Ingenting er mere motiverende enn å ha et ryddig hjem:-) Jeg blir som oftest veldig nedtrykt når rotet hoper seg opp. Gjør et godt grunnarbeid. Rydd overflatene, sånn at du har minst mulig nips rundtomkring. Før jeg fikk barn fikk jeg bestandig skryt over hvor flink jeg var å pynte hjemme, med fine puter og små duker og lys etc. Nå har jeg to små og jeg måtte bare innse at all nipset pluss leker pluss klær etc ble for mye. Rensket kjøkkenbenken for "tull" og alle skjenker etc. Ingen duker... Å rydde bort leker og klær etter barna tar egentlig ikke så lang tid hver dag, og når det er i kassene sine, så ser det veldig ryddig ut her. Og så enkelt det da er og fylle en bøtte med vann og tørke litt støv og sveipe over gulvene! Prøv å gjøre det så enkelt som mulig og unngå og skape depoter av papirer, nøkler, blader rundt omkring. Når ungene er i seng, sett av en halvtime på ryddig av smårot. Videre lagde vi en ukesarbeidsplan hos oss siden vi begge to jobber full tid og ikke orker bruke frihelgene til å vaske. Der satte vi opp eksempelvis: mandag: støvsuge alle gulv. tirsdag: skifte på sengene. Onsdag: rydde, vaske kjøleskapet. Torsdag: Tørke støv i alle rom+servanter+dusj. fredag: Vaske gulv+WC. Alt dette tar max 30-60 min hver dag. Høres kanskje mye ut, men da har man et rent og ryddig hjem til enhver tid, og man tåler om folk kommer uanmeldt på besøk (som var et av kriteriene:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå