Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Hei. Jeg er muligens gravid, og min kjære går på reseptbelagte medisiner. Nå som det kanskje har klaffet, slår plutselig tanken meg om hans medisiner kan føre til fosterskader......... I pakningsvedlegget står det, under graviditet og amming, kun informasjon dersom det er JEG som tar tablettene, og hvilke skade (ikke skade) det kan føre til dersom jeg er gravid... -Hva bør jeg tenke om dette?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Slutte med de nå, evnt trappe rakst ned hvis det er noe du tar fast over og selvfølgelig ta det opp med lege/jordmor, helst i morgen.. Utover det er det ingen grunn til hysteri.. Hva er det forresten du tar??
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 så lenge det ikke er han som skal gå gravid så er det da ingen fare. Da hadde det evt stått i pakningsveiledningen at det kan skade genmaterialet - og det er det nok et fåtall av medisiner som gjør! Chill med andre ord..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 det er ikke hun som går på med., det er MANNEN
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Det står: "Graviditet:Risiko for fosterskadende effekter. Bruk derfor ikke under graviditet. Hvordan tolker jeg det da? -at det her også kun snakkes om kvinnen? HI
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Ja, hva kan egentlig skade genmaterialet? Radioaktivitet... Var det ikke en tragisk historie om noen som var mannskap på en norsk ubåt, og så fikk familiene skader? Er det noen andre som husker det?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Så lenge en mann ikke kan bli gravid så gjelder det kun kvinnen
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Det er stor forskjell på å gå på medisiner mens et foster vokser inne i kroppen din, og å ta medisiner som skader sæden. Hvis man vet at sæden skades av medisinen, må det stå på pakningsvedlegget. Men ring apoteket eller legen i morgen så du slipper å bekymre deg mer.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Hvillken medisin er det? Mannen min er lege og vi kan sjekke fellleskatalogen. Forøvrig så gjør du sikkert best i å kontakte lege selv.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Prednisolon Levaxin Esomeprazol Tusen tusen takk aa 23:33 Hi
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Hva i ville helvete er det du snakker om, kvinne? Tror du det er skadelig på fosteret at mannen din gikk på medisiner da han befruktet deg? Han er da vitterlig verken gravid eller ammende? Håper jeg...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #13 Skrevet 19. januar 2011 Tror ikke jeg ville ringt til apoteket og spurt om noe slikt. Du risikerer å bli en vandrehistorie.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #14 Skrevet 20. januar 2011 Jeg ler så jeg griner. Sikker på at du BØR få barn?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #15 Skrevet 20. januar 2011 Hvorfor er dette så morsomt? Det er flere medisiner som kan gi fosterskade hvis mannen bruker det ved befruktning. Bla methotrexat (som er en relativt vanlig medisin). De medisinene du nevner tror jeg er ufarlige, hi, men du kan nevne det for legen hvis du bekymrer deg for det. Det er IKKE et dumt spørsmål. Hilsen meg over her som sovnet før vi fikk sjekket felleskatalogen og nå rekker vi ikke Du kan søke på medisinene under www.felleskatalogen.no
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #16 Skrevet 20. januar 2011 Methothrexate er jo cellegift! Ja, det er del som bruker det øya psoriasisartritt og bekhterevs men vanlig vil jeg ikke si at det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå