Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Når synes du sutten bør brukes kun til soving og når bør den parkeres for godt? Jeg får litt dilla når jeg ser store barn på 3-4 år med smokk. Hallo, de har faktisk ikke sugebehov lenger. de har bare en uvane. Synes det er så mange dullete unnskyldninger for å la være å venne barnet av med smokken. Greit, de dauer jo ikke av å smokke lenge da. Men mange får rar tannstilling, de får ikke øvd seg så mye på å prate, det ser dumt ut når de går rundt med en plastdings for babyer midt i ansiktet og gjerne det der sløve "sutteblikket" i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Jeg tenker at det vitner om late foreldre som ikke gidder
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Jeg syns det burde være slutt på smokk ved 1 års.alder. Tenker at det faktisk kan være hindrende for språkutvikling.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Jeg synes at små babyer kan få smokke ved behov. Rundt 1 års alder bør de lære seg at smokken er til soving, evt kan de få ha den i bilen hvis det gjør kjøreturen greiere. Ved sykdom er det selvsagt også greit å smokke litt hvis det hjelper. Fra 2,5-3 års alder synes jeg smokken bør kuttes ut helt og holdent. Jeg har jobbet noen år i bhg nå og jeg tror ikke det er tilfeldig at de ungene som konstant går med smokken er de som er senest med å begynne å uttrykke seg. Når tilvenningstiden er over i bhg og barnet har blitt kjent og trygt så legger vi bort smokken når barnet ikke sover. Ingen som har reagert negativt på det, de blir fort vant til det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Det vitner om late, ressurssvake foreldre, samt unge mødre med IQ under 50
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Min datter hadde smokk til hun var over fire år. Brukte den i tide og utide. For oss var det ikke en prioritering å ta den bort tidligere av mange årsaker. Iblant kan jeg teke at det ser litt rart ut med store barn med smokk, men samtidig prøver jeg å ikke dømme for vi har selv vært der og jeg vet at det finnes gode grunner til at det er slik.
duracellmamma Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 21.15 : HAHAHAHAHAHAH... Ler av deg !
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Vår gutt sluttet med smokk når han var 3,5år, det var for sent. Ikke fordi språk osv har vært et problem, for han har ikke brukt den annet enn til soving, men jeg tror det ble enda verre å ta den fra han når han var så gammel enn hvis vi hadde gjort det 1/2-1år tidligere.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 jeg synes at barn som er over 1.5 år bare skal bruke smokk når de sover,og når man er 3 år skal smokken sendes til kaptein sabeltann!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 21:59 Alle mennesker er forskjellig, både barn og voksne. Noen barn har kanskje et "behov" for smokk inntil en viss alder, mens noen foreldre enkelt og greit ikke gidder å prøve med smokkeslutt inntil en viss alder. Er selv ung mor og vårt første barn sluttet med smokk en stund før han var 2 år gammel - intet problem what so ever. Gikk som en lek. Vårt andre barn er nettopp fylt 2 år og bruker kun smokk i forbindelse med legging.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Innlegget var ment til anonym 21:15 og ikke 21:59 (!) - en skrivefeil fra min side :-P Annie 21:49
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #14 Skrevet 19. januar 2011 håpløst! smokken hører hjemme i munnen til de er året. Etter det er det kun ved soving og trøst, og så ved soving og så vekk. Jeg har alltid forlangt at unger som snakker til meg får ta smokken ut av munnen fordi jeg ikke skjønner hva de sier med den i.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har tre barn og har tre forskjellige erfaringer med sutt - både tilvenning og avvenning, og det aller viktigste er (ta-da....): Det er like dumt å bestemme seg på forhånd (før barnet faktisk bikker året, siden det var endel her som mener at barn over året ikke burde bruke sutt mer ) om at barnet skal slutte å bruke sutt på et gitt tidspunkt, som det er å bestemme seg på forhånd hvordan en fødsel skal forløpe.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 Og jeg tenker at du er ei forferdelig kjerring, og glad jeg ikke har i omgangskretsen min.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #17 Skrevet 19. januar 2011 ehhh...smokkebruken er noe man som foreldre faktisk kan styre da. I motsetning til en fødsel mener jeg. Du kan utmerket godt forklare 3 åringen eller 4 åringen din at nå er du stor og trenger ikke smokk lenger. Så kan man jo gi den til nissen, sabeltann, trollungene i skogen eller hva som passer best. Det er sikkert lettvint å si at noen barn trenger det lenger, men det er ingen barn som trenger å ha en gummitapp i munnen når de er 3-4 år. De har en vane som kan være vanskelig å bryte, men det går an. Og det går an å gi trøst, nærhet, trygghet på andre måter hvis det er slik at barnet trenger ekstra av dette. Har en bekjent f.eks som lar 4 åringen gå med smokk fordi "det er ugunstig å ta den fra henne nå som hun akkurat har blitt storesøster". Det er snart 11 mnd siden hun ble storesøster. Det er ikke barnet sitt ansvar å innse når det er på tide å slutte å smokke, det er en jobb for de voksne!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #18 Skrevet 19. januar 2011 Tenker at de har foreldre som ikke takler at ungene gråter og tenker at ungene sikkert kommer til å begynne å røyke tidlig.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #19 Skrevet 19. januar 2011 Nå snakker jeg om å planlegge at barnet skal slutte med sutt som ett åring. Selvfølgelig kan du gjennomføre det, men barn er forskjellige og vil derav reagere ulikt på det! Å sammenligne en 1-åring og en 4-åring når det kommer til bruk av sutt er bare dumt.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #20 Skrevet 19. januar 2011 22.50 "at ungen kommer til å begynne å røyke tidlig". Det var jo en smart påstand. Hjelpes........
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #21 Skrevet 19. januar 2011 Alle mine 3 barn hadde sluttet med smokk da de var 12 uker. Da slapp jeg avvenningen.. Men de ville ikke ha den heller etter den tiden. Stesønnen min brukte smokk til alle døgnets tider da jeg ble kjent med han som nesten 3 år. Far ba om råd for å bli kvitt den og det tok meg 3 timer å fa barnet til å bruke den kun ved soving. Det tok ytterligere 3 uker å bli helt smokkefri. Bryr meg ikke så mye om hva andre gjør ang smokk, men synes at når småbarnstiden er over så bør vel det som hører småbarn til være over også..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #22 Skrevet 19. januar 2011 Har ei jente på 10 måneder og hun har, siden hun ble født, kun brukt smokk når hun sover, i bil og når hun er syk. Utover det trenger hun ikke smokk
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #23 Skrevet 19. januar 2011 Det synes jeg ikke noe om. Har forståelse for at enkelte har sine grunner, annet at det er lettere å gi ungen smokken, enn å høre på skriket. Men når foreldrene selv gir ungen smokken, UTEN at barnet spør etter den selv, da er det bare teit. Har flere ganger tatt ut smokken til barn jeg har vært med, fordi jeg har følt barnet ikke trengte den. ALLE gangene har ikke barnet reagert, bare fortsatt å leke... Har vært vitne til at en mor kom inn i rommet etterpå, så ungen uten smokken og dyttet så smokken i munnen igjen. Husker ikke alderen på ungen, men hun var rundt 3-4år. En jente på avdelingen til snuppa har fått endret tannstillingen sin pga smokken. De har vært til logoped (eller hva de kalles) pga språket. Foreldrene har fortalt at de fortvilt har prøvd å få henne til å slutte... Men når de selv dytter smokken i munnen på datteren, uten at hun spør om den, da synes ikke jeg de prøver godt nok.. det har ikke skjedd bare en gang... Selv har jeg alltid vært nøye på at hun bare fikk smokken når hun sov, men så hadde hun heller ikke så stort suttebehov. Sønnen til en venninne av meg hadde et enormt behov.. så han hadde smokken stort sett hele tiden, men han også sluttet rundt 3år. Dels fordi han ikke hadde samme behovet og dels pga foreldre som gjorde valget for han.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #24 Skrevet 19. januar 2011 Jeg tok vekk sutten fra barna mine omtrent ved 8 mnd alder, de brukte den aldri egentlig. Kun ett par minutter om de fant en sutt, men husker helsesøster reagerte temmelig negativt på at jeg tok sutten vekk så tidlig. Tror nok det bør variere fra barn til barn når de slutter med sutt, noen har nok større behov for den en andre.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #25 Skrevet 19. januar 2011 Hvorfor i det hele tatt begynne med smokk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå