Gå til innhold

Kan mor være med 14 åring til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde dette var helt uaktuelt, men moren til stedatteren min mener altså at hun skal være med datteren til psykolog. Jenta er helt fortvilet og ønsker selvsagt ikke det. Moren har i utgangspunktet tvunget denne timen på henne. Jeg er forsåvidt enig i at dette kan være en god ide, da jenta lider under foreldrenes manglende samarbeid, men dersom mor skal være med er det jo ingen vits?? J

Jeg har oppfordret jenta til å gå, men har sagt til henne at hun ikke må godta at mor er med inn. Har også sagt at hun må forsøke å være 100 % ærlig og ikke tenke hva foreldrene måtte mene og tro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro psykologen har erfaring med barn og evt ber mor vente utenfor hvis han/hun mener at det er lurt. Hvis moren er med inn og de evt begynner å snakke sammen alle sammen og datteren sier at hun helst vil at moren skal vente utenfor, så får hun nok beskjed om å gå ut og vente.

Skrevet

I teorien kan hun siden barnet ikke er myndig eller har full samtykkekompetanse i hht pasientrettighetsloven. I henhold til

pasientrettighetsloven har ungdom over 16 år selv samtykkekompetanse. Forelde har kun i helt spesielle tilfeller rett på info om barnets helseforhold.

Barn mellom 12 og 16 år har rett til å bli hørt i saker som gjelder dem. Dvs at barnets ønsker skal taes hensyn til og man vil ta hensyn til barnets ønsker dersom det ikke er til vesentlig ulempe at forelder ikke kjenner til forhold ved sykdommen. F. eks en 15-æring som vil ha p-piller trenger ikke foreldre info fra helsepersonell om dette dersom barnet ikke ønsker det, selv om foreldre kan be om det.

For 14-åringen har hun rett til å gå alene til samtale dersom hun ønsker det og psykologen skal ta hensyn til det. Men da må jenta si fra at hun ønsker å snakke med psykologen alene.

For barn under 12 år er det de foresatte som innehar samtykkekompetansen.

Dette innebærer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...