Gå til innhold

Trening og gravid :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet svangerskapet med powerwalk på tredemølla, g syntes det var herlig. Har jogget endel før graviditet, men er redd for bekkenløsning, så valgte heller å gå fort og i oppoverbakker.

Så leser jeg på babyverden at man skal ha mellom 110 og 130 i puls når man er gravid og trener. Jaja, tenkte jeg og har syklet endel på ergometersykkel, og holdt pulsen på max 130. Såvidt jeg blir svett jo, og det er jo så kjedelig.

Er det virkelig meningen at man ikke kan trene så det merkes. Alt er jo bedre enn ingenting, men jeg hadde lyst å holde formen noenlunde gjennom graviditeten...

Noen som vet?

Det sto at det var fare for å overopphete fosteret om man hadde pulse høyere enn 130...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan godt trene slik at du blir svett når du er gravid. Bare pass på at du drikker godt.

Skrevet

Hvis det stemmmer må jeg har gjort noe skikkelig galt i dette svangerskapet. Jeg trener kondisjon og styrke 4 ganger i uka og blir skikkelig svett, ingen forskjell fra før jeg ble gravid. Jeg passer på å drikke mye, slik at jeg ikke blir overopphetet, men jeg løper jo ikke akkurat ute i 40 grader heller, så det er neppe noe problem. Sjekk ut denne for seriøse råd om trening: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00105/kap11_Graviditet_105129a.pdf

Skrevet

Takk for svar begge :) Skal gå inn på linken.

Skrevet

Det er et godt råd å lytte til kroppen og justere treningen etter de signalene du får. For noen er 130 et høyt aktivitetsnivå, mens andre ikke er svette i det hele tatt. Jeg for min del går veldig raskt opp i puls, og har sikkert 130 på en frisk gåtur. Det har ikke hindret meg i å trene skikkelig.

Du kan ikke overopphete fosteret med høy puls. Kroppen er laget for å kvitte seg med overskuddsvarme, og jeg regner med at du ikke trener i badstue?

Det er veldig viktig med rikelig med væske, og å ta pauser hvis du blir svimmel eller får vondt. Kjenner du ubehag først etter treningen, må du justere neste treningsøkt etter de beskjedene kroppen ga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...