aprilbaby_2011 Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Er dere bekymret for å få denne influensaen? Jeg er så usikker på om jeg skal vaksinere meg eller ikke. Vil helst slippe, men vet ikke så mye om denne influensaen. Er det stor fare for komplikasjoner for gravide? Hva tenker dere om dette? Takker for svar!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Jeg er ikke bekymret i det hele tatt... Men jeg får aldri influensa, så det er kanskje derfor. Tok svineinfluensavaksinen i fjor siden jeg er i risikogruppe (har astma), og tenkte det holder. Veldig kjipt hvis jeg får den, da, siden jeg nå både er gravid og har astma... Har man lett for å bli smittet av sånt, tror jeg at jeg ville tatt den!
aprilbaby_2011 Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2011 Ja, jeg tok også svineinfluensavaksinen i fjor, pga astma. Trenger jeg ta den på nytt da?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Om d har tatt den i fjor så trenger du visst ikke ta i år!
**Lykke** Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Det stemmer at gravide skal være i risokogruppen, men det er virkelig ikke noen stor risiko, det er rapportert flere gravide som har blitt dårlig og faktisk har mistet etter å ha tatt vaksinen enn det er gravide som har hatt alvorlige komplikasjoner som følge av influensa. Nå skal det sies at selv om de abortene det er snakk om er etter uke 12 og ser ut til og ha forbindelse med vaksinen så er det ingen som kan si at ikke disse kvinnene hadde mistet uansett.. Det aller fleste gravide som får svineinfluensa tåler det helt fint, forløpet er i utgangspunktet mye mildere enn vanlig influensa og totalt i befolkningen er det laaangt flere som dør av sesong influensa..
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Jeg tok svineinfluensavaksine i fjor, da hadde jeg en sønn på 3,5 mnd og var redd for at han evt skulle bli syk. Jeg ble litt dårlig av vaksina, men det verste var at melka forsvant få dager etter jeg tok den. I år tar jeg ikke vaksina pga evt bivirkninger, og fordi det ikke er lenge siden sist jeg hadde influensa. Jeg har fått det med ca 8-10 års intervaller, og hadde sist da jeg var gravid med eldstemann. Og det gikk bra, selv om jeg var dårlig med 40 i feber i 8 dager. Og skulle jeg bli syk igjen i år, ja, så får det gå sin gang. Jeg tviler på at det går ille, jeg er ikke typen til å tenke det verste.
Strandloppa og lillebror Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Jeg er ingen lege, så svaret mitt er kun basert på det jeg har lest meg til og fått som svar fra helsepersonell. Grunnen til at gravide anbefales å ta influensavaksinen i år, er fordi den vanlige sesonginfluensaen er ekstra hissig denne sesongen. Dersom man vaksinerer seg, får man i tillegg beskyttelse mot svineinfluensa og en tredje type influensa som jeg ikke helt vet hva er. Det er altså en trippelvaksine. Svineinfluensaen i seg selv blir man ikke på langt nær så dårlig av som sesonginfluensaen. Jeg fikk influensa i uke 11- 13. (for 5 uker siden) Ble helt slått ut i 2 uker og var veldig redd for babyen i magen. Legen mente at dette med influensa og graviditet er veldig hausa opp for tida. Fostere tåler mye, og en i utgangspunktet frisk mamma og et friskt foster skal tåle dette. Det er ikke til å stikke under en stol at gravides immunforsvar er nedsatt og at man som gravid ofte blir lengre syk og hardere rammet, fordi kroppen prioriterer fosterets utvikling foran å få mammaen frisk. Jeg vil tro at jo kortere man er på vei, desto større risiko for fosteret, fordi det jo er i begynnelsen alle organene blir dannet og kroppen bruker tid på å venne seg til alle hormonene. Nå skal man jo ikke vaksinere seg før uke 12 da. Faren for abort under en influensainfeksjon er likevel noe økt. Derfor er det viktig å ta det helt med ro så kroppen får hvile til å bli frisk. Det er høy feber som er det mest bekymringsfullt, så feber over 39 grader, bør behandles med paracet. Senskader og utviklingsskader på fostere som har blitt utsatt for influensa er lik null. Så derfor trenger man ikke å bekymre seg etter man har blitt frisk. Jeg tror man må føle på hva som er rett for hver enkelt. Personlig tror jeg ikke det er noen risiko å ta vaksinen når man er gravid. Vi bor i Norge, og det aller meste her til lands er trygt. På en annen side har gravide hatt influensa til alle tider, og likevel født friske barn. Lykke til med valget!
Lemonia Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Ikke bekymret i det hele tatt. Jeg tror dessuten at god håndhygiene, litt hensyn til andre (ikke nyse/hoste på folk) o.l. er mye mer effektivt enn vaksine.
Det blide sørlandet! Skrevet 20. januar 2011 #9 Skrevet 20. januar 2011 Jeg er akkurat ferdig med influensa. Fikk den da jeg var 8 mnd på vei og jeg har astma. Hostet litt, var snørrete til tusen og hadde feber i 3 dager. Var ikke noe problem i det hele tatt. Har ikke tatt vaksina og kommer heller ikke til å ta den om jeg skulle bli gravid flere ganger. Å ha influensa mens man er gravid er ikke noe problem. Har hatt det i begge svangerskapene. Easypeasy
lille frø, mor til to Skrevet 20. januar 2011 #10 Skrevet 20. januar 2011 Jeg synes det er veldig skummelt å ta vaksine når man er gravid. Jeg er redd fosteret kan ta skade på noe vis. Da jeg fødte sist lå vi på fødeintensiven og der kom samtalen opp blant de som hadde født for tidlig. Alle der hadde tatt vaksinen. Legen sa slik informasjon sitter vi ikke sikkert på før om noen år. Den risikoen tar ikke jeg.
april2011mamma Skrevet 20. januar 2011 #11 Skrevet 20. januar 2011 legen min sier også at dette med influensaen er hysteri! ifjor var det veldig få gravide som ble smittet og enda færre som ble skikkelig syke, og disse hadde nok blitt like syke om de var gravid eller ikke.......... han rådet meg til å ikke vaksinere meg og at jeg helelr skulle kommetil han om jeg merket symptomer slik at jeg kunne få tamiflu tror det er verre å gå rundt å bekymre seg..... god hygiene og normalt vett er det beste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå