Gå til innhold

Hva synes du om foreldrene til "tykke" barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo ingen hemmelighet at fler og flere barn regnes som overvektige i dag.. Men hvorfor er det slik? og er det kun foreldrene sin feil at barna blir overvektige?

Ser dere ned på foreldrene til overvektige barn og tenker at de ikke er "flinke" og "sunne" og lever et aktivt liv? Eller tenker dere ikke noe i det hele tatt?

Har noen venninner som har veldig lite pent å si om foreldrene til overvektige barn, særlig om de er overvektige som små barn (2-3 år) .. Synes selv dette er et vanskelig tema da det kan være mange grunner til at barn er overvektige, men en usunn livsstil er jo selvfølgelig ett av dem..!

Spent på å høre andres meninger! :)

Uansett er alle barn fantastsike på sin måte, og det er på ingen måte meningen å støte noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor barn er overvektige pga sykdom. Det er faktisk vanligere enn man tror.

Men når man ser en mor på 114kg gi sin datter på 5år og 32kg McDonaldsmat 4 ganger i uken - da blir jeg kvalm og sint.

Late barn har late foreldre!

Skrevet

I de fleste tilfeller mener jeg det er barnemishandling.

Men i noen tilfeller er det ikke foreldrenes feil. Min venninne har tre barn. To av dem er slanke, mens den tredje er overvektig. De bor i utlandet, og barnet får sjokolade og godteri på skolen hver eneste dag. Foreldrene prøver å forby skolen å gi ham det, men de bryr seg ikke om hva foreldrene sier.

En annen venninne har et barn som var tynn, men som fikk en alvorlig sykdom som gjør at

hun må ta kortison. Kortisonen gjør et man blir tykk og oppblåst, og det har ingenting med barnets kosthold å gjøre.

Skrevet

Etter at jeg selv ble voksen og fikk barn, og lærte meg gode måltidsrutiner av andre enn min mor, så er jeg enig med 16:24. Late barn har late foreldre!

Hos oss var det ingen struktur på måltidene. Jeg var ofte hjemme alene frem til kl 20 på kvelden, fra slutten av barneskolen. Ofte passet jeg broren min også, som aldri spiste mat forøvrig (ikke gjør han det nå heller). Det var aldri lagt opp til frokost, lunsj, middag og kvelds hos oss. Det var bare å ordne seg selv, men det var aldri noe å ordne mat av. Mamma var aldri ute med oss og lekte, men vi lekte selv da :) Var veldig aktiv i min barndom, men har alltid vært tykk. Mamma er også veldig overvektig... Broren min har arvet genene fra sin far (vi har ikke samme far) og er slank, selvom hans hovedmåltid består av pizza og cola....

Så jeg syns, av egen erfaring, at foreldrene til tykke barn kan skylde seg selv. Og jeg oppfordrer alle til å ta i et tak for å få kontroll. Det er ikke kult å være ung og tykk!

Skrevet

16:29 her, glemte å legge til at det selvsagt finnes sykdommer som gjør at man blir sånn!

Skrevet

Prøver å se på helheten før jeg dømmer...men klart er hele familien tykk tenker jeg jo mitt...spes visst man aldri ser dem på aktiviterer og bare på kafe/ gatekjøkken...

men mine to tøtter har begge vært litt kraftig/ eller stor av vekst, men har et normalt kosthold, men er blitt tynn i 5-6 års alderen. dem e ikke tjukk bare stor dvs: lang, brdskudret, storel labber og poter osv)

Skrevet

hmmm vil vel tenke at foreldrene er veldig late og da blir jo ikke barna noe bedre! har ei svigerinne som hadde masse sukker på bebygrøten til sitt andre barn fordi hun syns jenta var liten og gulpet for mye, men det endte jo med at jenta spiste mer enn hun orket og ble overvektig. nå i dag spiser hun myyyyye mat, hun spiser som ett voksent menneske og foreldrene er fryktelig glad i gatekjøkken mat så blir en god del av den typen mat.

Skrevet

Overvektige barn er like bekymringsverdig som undervektige barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...