appelsinen Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 har en liten her som snakker generelt lite her hjemme. Snakker mindre hos faren, og nesten ikke i bhg. Så nå er de bekymret for at det kan være selektiv mutisme
Fjerteberte Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Jobbet i en bhg hvor vi hadde ei jente med selektiv mutisme. Hun snakket ikke ett eneste ord i bhg- tror jeg aldri hørte at hun sa noe på de årene jeg jobbet der, ihvertfall ikke i barnegruppa. Hun snakket visst når hun var sammen med den tospråklige assistenten ( jenta var pakistansk- men kunne visstnok norsk.) Fagsenteret kom og observerte henne og de lurte på om hun kanskje hadde selektiv mutisme. Sluttet før hun var ferdig utredet så jeg fikk aldri vite for sikkert. Ifølge foreldrene snakket hun hjemme, ikke fullt så mye når de var på besøk hos andre. Så det at hun ikke snakket i bhg syntes de var rart- de trodde jo jenta bare var sjenert! Lurer fælt på hvordan det gikk med henne da hun startet på skolen.... Har ikke noe erfaring utover det.
appelsinen Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2011 er så heldig at kontaktpersonen i bhg har en sønn med selektiv mutisme. Så neste skrittet blir at hun observerer han i bhg, og vi foreldrene kartlegger hvordan de rundt ham oppfatter han ang trygghet og språk. Så når det er gjort (ca en uke) blir det til lege for å bli henvist videre til noen som vet mer. Har aldri selv vært borti selektiv mutisme, så allt av historier og tips er til hjelp
appelsinen Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2011 Han er enspråklig (om det er noe som heter det), alle rundt ham snakker norsk
Mandalas Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Hvordan er barnet ellers? Sosialt etc? Det kan være selektiv mutisme, men også feks autisme (avhengig av utviklingen ellers selvsagt). Uansett så er det veldig bra at dere tar tak i dette. Forumet "Bokstavbarna" har et underforum for foreldre til barn med selektiv autisme.
appelsinen Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2011 han er veldig kontaktsøkende overfor andre barn, men bruker da tegn og ikke språk.. Hadd en han snakket en del med i bhg, men han er sluttet =( takk for tipset om bokstavbarna
Mille** Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Jeg vil gjerne sende deg en PM, men du har ikke profil......kanskje du kan opprette en? )
jentemamma Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Hvor gammelt er barnet, og hvor lenge har det gått i bhg? Det er idag bred enighet om at SM er en form for sosial angst, og generelt prater barnet da normalt i trygge settinger slik som hjemme. At barnet prater lite også hjemme kan jo tyde på at det er snakk om språklig forsinkelse og ikke nødvendigvis SM. Selv om SM forekommer oftere hos barn med utviklingsfortstyrrelser, språkvansker, tospråklighet etc. Hvordan fungerer barnet på andre områder, eks motorisk, kontaktevne generelt, interessert i andre barn etc. Jeg ville henvist PPT/logoped slik at språket kan kartlegges. Hvis det er snakk om SM er BUPA riktig instanse ift behandling, men kompetansen er mildt sagt varierende rundt denne problematikken.
appelsinen Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2011 han er nesten 3. Har gått i bhg siden i høst. Er veldig flink både finmotorisk og grovmotorisk. Tviler på at det er språklig forsinkelse, for når han først snakker, er det med hele rene ord, og han buker gjerne "vanskelige" ord. Har stor ordforståelse, og kan sammenligne od, finne motsettninger og ord som betyr det samme
appelsinen Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 19. januar 2011 dytter litt, kanskje fler med erfaringer her på denne tiden..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå