trippeltopp Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Sønnen min har ved to anledninger fått pustevansker og hoste, og ingen falsk krupp-råd hjelper. Nå trodde de på legevakten at det var barneastma og sa at vi måtte gå til vår fastlege.. men han er jo ikke dårlig utenom anfall.. kan de likevel påvise det hos legen?
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Det er ingen tester man gjør på de minste barna, det er sykehistorien som gir diagnosen. Sånn sett kan man når som helst stille diagnosen, egentlig.
trippeltopp Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2011 Ok..men åssen kan man fastslå hvordan barnet skal medisineres da..? Skjønner ikke helt det jeg. Er jo mange "måter" å ha astma på, og ulik medisinering ut fra hvordan sykdommen forløper..
FlightlessBird Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Heisann! Jeg vil tro at din lege vil skrive ut litt medisiner til han som han kan begynne å ta ved "anfall", eller at han vil se barnet når det blir sykt og gi ut medisiner da.Ellers får man diagnosen etter tre tilfeller med astma liknende symptomer. (Astma høres veldig andeledes ut enn falsk krupp, det sa hvertfall barnelegen på sykehuset) Astmaen sitter lenger nede tror jeg! Men leger kan jo ta feil.
trippeltopp Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2011 Jeg vil tro legene kan høre forskjell på falsk krupp og astma...men jeg, som egentlig ikke kjenner til noen av delene, vil neppe klare det :0) Takk for svar AKO, det høres jo fornuftig ut. Får bestille en legetime.
Snart 4 barns mor.... Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Hei... Anbefaler deg og be fastlegen din henvise deg til en spessialist innen for astma på barn. Min sønn ble fra han ble født blå i ansiktet og på munnen. Han fikk pludtselige pustestopp. Måtte riste i han for å få han til å trekke pusten godt så han fikk oksygen. Dette skjedde førstegang bare noen dager etter fødtselen, og de mente at han hadde gulpet og evt. fått det vrangt. Da han var 4-5 mnd skjedde det igjen. Han hadde ikke spist da men lå å "pratet" i armene til sitt søskenbarn. Pludtselig ble han helt stiv og blå igjen. Måtte da også riste litt i han for at han skulle trekke pusten. Da han ble 7.mnd ble han innlagt på sykehuset med luftveisinfeksjon og alvolige pusteproblemer. Vi ble liggende ca 1 uke på sykehuset og ble utskrevet med astmasprayer og forstøver som han skulle bruke fast vær 3-4 time hele døgnet. Denne tiden var den tøffeste. Men selv har jeg astma så jeg kunne se tegnene på han da han tettnet til. Når han ble tett fikk han inndragninger under brystene når han pustet inn. Han ble også mørk rundt øynene og ofte rød i ansiktet og rundt munnen. Anbefaler deg og be om henvisning på det høyeste. Min sønn er 5 år i dag og er like plaget nå som tidligere. Hadde et håp om at han skulle vokse det av seg men desverre har ikke det skjedd enda. Ønsker deg og barnet masse lykke til vidre. Håper dere får en bekreftelse på om barnet har astma eller ikke.
trippeltopp Skrevet 21. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2011 Huff - det høres fælt ut... ikke noe greit å ha det sånn. Jeg har bestilt legetime og så får vi ta det derfra. Skal be om henvisning. Min lille har bare opplevd det to ganger, og ikke på langt nær så dramatisk som hos din sønn.. men det er akkurat som om han ikke får puste skikkelig, pusten blir kort og hvinete og han puster med hele magen, ikke med brystet, for å få nok oksygen. Han ble også litt "underlig" i munnen sist, jeg så det egentlig ikke før legen påpekte det. Huff... krysser fingrene for at det i så tilfelle er noe han vokser av seg. Lykke til til dere også, og takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå