Gå til innhold

Har jeg krav på fast hente/bringe-avtale med barnefar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen orker å lese alt, for det ble ganske langt!

Jeg er så lei av at barnefar aldri kan gå med på noe fast avtale om henting og levering av gutten vi har.

Han har gutten annenhver helg og han bor ca 2 timer unna, må også reise med ferge.

Det er alltid jeg som må reise med denne fergen, siden jeg bor nermest. Er jo ikke akkurat billig å reise med den.

Han henter som oftest gutten på fredagen når han er på arbeid (på slutten av arbeidsdagen), (kjører lastebiltransport) så han får faktisk betalt for å hente han fordi det er inni arbeidstiden. Jeg reiser da over med fergen og leverer han på fergekaien til barnefar.

Men når søndagen kommer og gutten skal hjem så går jeg bare å venter på beskjed om hvilken ferge jeg skal komme med for å hente han, eller om jeg plutselig må reise et stykke nermere barnefar for å hente han. Får som oftest vite dette ca.30 min før jeg må kjøre! Noe som ikke alltid er like enkelt siden jeg har en liten på 16 mnd og venter en til. Er ofte alene med de også siden mannen min arbeider borte på båt.

Har prøvd å få til en avtale på søndager slik vi bytter på reise et stykke å levere han. At. f.eks han kjører og kommer over med fergen, slik at jeg slipper å alltid ha den fergekostnaden. og neste søndagen reiser jeg tilsvarende stykke mot der barnefar bor.

Jeg har alltid vert den som skal være snill å gå med på alt barnefar vil, i redsel for å skape konflikter. Men nå er jeg ganske lei!

Har jeg rett på at det skal være faste avtaler?? Mest lyst å ikke sende gutten før vi får til en avtale. Men det er vel ikke lov dette heller, selv om gutten ikke vil reise til faren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig praksis som NAV viser til er at reiseutgifter/kostnader etc skal deles likt mellom foreldrene. (man kan også dele det mellom inntektsfordelingen i sjettedeler, men vi har gjort det enkelt å delt det 50/50) NAV kan ikke fastsette noen avtale på dette for dere, men der står hva de anbefaler på hjemmesiden deres. :) Min mann har ett barn fra før, og vi har gjort det veldig enkelt. Mor ordner med reise til oss, vi ordner med reisevei tilbake hver gang barnet er hos oss (her er det snakk om fly og tog da,) Men vi har avtale på at mor har ansvaret for at barnet kommer seg fra henne til oss, og vi har ansvaret for at barnet kommer seg fra oss til henne.Enkelt og greit, da blir det lite konflikter (for har alltid vært konflikter med flybilletter, priser etc) Men da bestiller hun tur når det passer seg, og oss bestiller retur når det passer oss. (tidligst mulig, rimeligst billett.) ;)) Og da kan ikke moren komme med tusen unnskyldninger heller, at hun ventet for lenge med å bestille, at hennes billett var dyrere fordi hun ventet for lenge etc... Da må hun bare gjennomføre det siden det står i avtalen, og hun har hatt god tid på å ordne det.

Lykke til! Annet tips er å få dere en time på familievernskontoret, så kan de hjelpe dere med en avtale:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...