Gå til innhold

2åringer som mobber?? :S :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bhg til sønnen min (2 1/2år) er der, som i dei fleste bhg, noen som har uvaner som å slå, lugge, bite osv. Spesielt gjeld dette to gutter som er 2 og snart 2år gamle. Sidan nyttår har eg ved 3 anledningar henta sønnen min heilt oppklort i fjeset. Han går der kun 3dager i uka, så i dag er det 8dagen hans etter nyttår (3 av 8dager er ganske mye!). Også i høst hendte det at han var oppklora ved henting. Og av og til sier han at han er blitt lugget.

Kan virkelig 2åringer mobbe kvarandre? Synest det har blitt såpass ofte og gjentagende no, at eg vil betegne det som mobbing. I dag når jeg leverte (litt seint, så alle dei minste var på veg ut) hadde han smokken sin litt. Før jeg hadde fått åpnet sekken hans, hadde begge guttene kommet bort til han og var ertete/småhissige rett opp i fjeset hans. Jeg sa "nei, sånn må dere ikke gjøre" så dei gikk sin vei. Jeg gikk inn mot stellerommmet (man ser ut i gangen) og snudde meg for å se etter sønnen min, for han pleier å følge med inn med bleiene. Da ser jeg at 2åringen står og blokkerer for han, for så å dra i snoren på smokken til min sønn, for å ta den fra han (2åringen har selv smokk i munnen). Jeg sier "nei (navn), ikke ta smokken. Og (min sønns navn) ikke slå." Sønnen min fektet en gang ut i luften for å slå/dytte bort, etter at jeg sa dette, ikke før.

Ingen av di to voksne i gangen sier eller gjør noe.

Nå er jeg spent på om min sønn er oppklort i fjeset når han blir hentet i dag.Begynner å bli frustrert!

Har selv blitt fortalt dette fra den ene annsatte ved henting:

ansatt: "(min sønn) har vert i slostkamp i dag"

jeg: "ja, jeg ser det. Hva skjedde?"

ansatt: "han og (2åringen) var visst litt uenige. Så (2åringe) klorte han. Men jeg må si jeg ble imponert over (min sønn), for han bare stod der og sa au, uten å sloss tilbake".

Jeg: "uff då. Nei, jeg har prøvd å lære han opp til at han ikke skal slå".

Noen med erfaring? Hva gjør man med slikt? Dei ansatte sier jo at disse to gutten er noen di må holde litt tilsyn med (noe jeg vet og har fått erfare, da jeg var step-inn for en ansatt ved sykdom).

Min sønn har vert vanskelig å levere siden nyttår. Først tenkte jeg at det hadde med juleferien å gjøre, men nå lurer jeg på om han rett og slett gruer seg? Det er jo en stund siden ferien no, men siste uken har det nesten blitt verre ved levering.

Har jeg rett og slett gjort noe feil i opplæringen av min sønn, siden andre barn kan herse slik med han? Burde jeg kanskje lære han til å ta igjen? *frustrert!* (kommer ikke til å gjøre det, men ååå så fristende det kan vere!).

Nå er det ikke så lenge til min sønn skal bytte bhg, men senere (om noen år) vil disse barna igjen gå i samme bhg/skole. Dessuten vil di møtest i fritiden, da dei ikke bor så langt unna. *sukk!*

Hjelp meg å klarne tankene og finne en løsning. For nå er jeg både trist og fortvila :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg tenker er at en av oppgavene til de voksne på avdelingen er å hjelpe disse barna finne ut av ting uten å slå hverandre. Selvsagt må de gripe inn hvis barn klorer eller lignende!

En annen ting jeg reagerer på er at de forteller deg hvem som slår hvem ... de har taushetsplikt og ikke lov til å fortelle at det er toåringen som har slått sønnen din. Det er uprofft av dem.

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om en prat med ped.leder om det som skjer på avdeling sånn at de forhåpentligvis begynner å følge opp bedre. Hvis ikke ville jeg byttet til en barnehage som tar småbarn på alvor.

Skrevet

Seriøst, du må ta grep og få pratet med ped.leder. Dette går faen ikke an. Unnskyld språket, men hvilke ansatte er det som bare står å ser på at barna klorer hverandre?? Alvorlig talt, disse ansatte skulle fått fyken! Jeg hadde klikka om jeg kom å henta ungen min med kloremerker i fjeset. Det er uakseptabelt!!

Skrevet

Jeg leste ikke alt - men jeg har ikke opplevd noe sånt som dette. Om det skjer, så har de voksne rett og slett ikke gjort jobben sin!

De skal passe på at slikt ikke skjer. Om et barn gjør dette ofte, må dette barnet skjermes fra de andre.

Ta opp dette med ped.leder. Spør hvilke tiltak som er satt inn og si at du ikke aksepterer at ditt barn blir skadet stadig vekk.

Skrevet

Tusen takk for svar! Da skal jeg snakke med bhg i dag.

Det at ansette såg at han vart kloret, mulig det skjedde fort. Jeg vet ikke. Men synest uansett det har skjedd alt for ofte.

Det at di sier hved som slo, kommer gjerne av at sønnen min sikkert ville sagt det og/eller at vi bor på en liten plass, der alle kjenner alle. (og kanskje det kommer av at jeg er step-inn ved behov.). Vanskelig å vite, men det er gjerne litt uproft.

En del småepisoder har jeg jo sett selv og (i hente/levere sammenheng).

Skrevet

Mobbing forutsetter ond vilje og intensjon. Det sier seg derfor selv at dette ikke er mobbing og disse bittesmå barna ikke mobber sønnen din.

Du må ta dette opp med pedleder, det er ikke ok at det skjer så ofte.

Skrevet

Dette må du tak tak i!

Du kan risikere at gutten din mister tillit til andre barn og blir redd og usikker, det skjedde nemlig her.

Skrevet

Sønnen min og en annen gutt er litt i tottene på hverandre innimellom og sønnen min sier jo ved henting hvem som har klort ham/bitt ham, men de ansatte verken bekrefter eller avkrefter. Det blir den mest korrekte måten å håndtere det på. Men selvsagt er det fort gjort å forglemme seg hvis du innimellom jobber der :)

Men uansett, prat med dem om kloringa osv. Noe må jo gjøres. For eksempel har barnehagen hjulpet sønnen min med å heller si "gå vekk" enn å dytte når han vil være alene. Det å lære barna å uttrykke seg hjelper ofte på volden.

Skrevet

Til siste her :så små barn kan fint mobbe, jeg jobber med ett forskningsprosjekt om barn og mobbing og har fulgt ungene i flere år. Disse små som gjerne slår og utestenger, fortsetter ofte med dette på barneskolen. De blir mobbere om ikke slik oppførsel slås ned på med en gang.

Skrevet

Prat med ped.leder så fort som mulig.

Gutten min får PPT i bhg, jeg nevnte en historie som skjedde i sommerferferien hvor en gutt hadde gått helt opp i ansiktet hans og klort, sønnen min tok imot.

Dette så PPT ganske alvorlig på, er en av de tingene vi jobber med.

Vår bhg er ganske strenge ingen får lov til å si nei om noen kommer og vil leke.

Skulle noe skje får vi alltid vite det, de forteller alltid hvem som har gjort hva som kan være en fordel.

Skrevet

Da er forskningen din på kollisjonskurs med det meste annet, samtidig som den går på tvers av erfaring.

De blir mobbere skriver du, alle barn kan bli mobbere, men toåringer som utagerer er det slett ikke. De må læres til andre reaksjoner og forstå sosiale koder.

Skrevet

Jeg har 4 gutter. Han minste er 2 år og nestminste er 4. Han på 2 år har lenge bitt og klort. Sønnen min på 4 har hatt masse bittmerker på ryggen og har idag klore merker i ansiktet. De har lik oppdragelse men 4 åringen tar ikke igjen og har aldri bitt eller klort. De er forskjellige. 2 åringen blir tatt hardt og forklart at det er feil både i barnehagen og hjemme. Dette er en fase. Ikke noe hyggelig. Men bortsett fra å være veldig var og følge med så er det ikke mye å gjøre med det. Bitingen har sluttet nå, men han klorer litt fortsatt. Han har bitt noen ganger helt uoppfordret, bare plutselig hogget til. De ansatte må følge med. Det er ikke noe galt med barn som biter etc, men det er ikke særlig gøy å se barnet sitt med bitemerker og klore merker. Jeg syntes det er skikkelig ille når når jeg ser sønnen min på 4 med masse merker. De er ellers gode venner og 2 åringen har godt utviklet empati. Han bryr seg veldig når andre har det vondt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...