Gå til innhold

Spørsmål angående bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært i et bryllup i hele mitt liv, har ikke peiling på alt som må planlegges osv.

Bryllupet vårt kommer til å bli kjempe dyrt, da det skal være et gresk bryllup og sikkert en plass mellom 200-400 gjester.

Jeg for min del kunne gjerne hatt et lite bryllup, men nå er samboeren min greker og vil gjerne ha et skikkelig gresk bryllup.

Greske bryllup er noe helt annet enn de vi er vant til, det er blandt annet en tradisjon at det er brudens foreldre som betaler bryllupet, det kommer selvfølgelig ikke til å skje med mine foreldre. Foreldrene hans kommer til å betale det meste av bryllupet, og jeg syns nesten det er flaut at mine foreldre ikke bidrar.

Det jeg lurer litt på er om det faktisk er foreldre som hjelper til med kostnader til sin datters bryllup og om det er spesielt vanlig og om dere syns det er dumt å spørre foreldrene mine om de kan være med å betale noe?

Når et par gifter seg i Hellas, er det slik at alle (sikkert noen unntak)gir pengegaver, da dette skal være en god start på et liv sammen for paret, det skal være en god starthjelp økonomisk.

Tradisjonene er jo noe helt annet her hjemme, men hvor finner jeg en god side til bryllups planlegging?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror alderen har mye å si om foreldrene hjelper til med bryllupet.. Hvis jenta fortsatt bor hjemme, så er det vel sikkert mer naturlig å bidra litt...

Jeg var 32 når jeg giftet meg, og hadde bodd hjemmefra siden jeg var 16. Var ikke noen som støttet oss når vi giftet oss

Skrevet

Hmm..Jeg er 30 så er godt voksen for å si det sånn:)

Men syns det er veldig ekkelt siden svigers betaler så mye og jeg regner jo med at de forventer at foreldrene mine skal spytte i litt også

Skrevet

Når dere selv velger å ha et så dyrt bryllup kan dere ikke forvente at foreldrene dine skal betale noe, det kan man ikke uansett hvor dyrt eller billig et bryllup er.. Slik er det bare ikke i Norge, vi har ikke tradisjon for dette - mens de åpenbart har det i Hellas.. Du får snakke med dine svigerforeldre og forklare at det er ikke vanlig at foreldre betaler i Norge - mange får jo litt støtte - men for de aller fleste må man basere seg på å betale selv. Derfor kan de ikke forvente at dine foreldre skal stille opp på den måten når de insisterer på å ha et så dyrt bryllup - dere får stå på og betale den delen "foreldrene" dine skulle betalt selv...

Skrevet

svigermor hadde nok fått fnatt hvis vi ga henne penger for bryllupet, det vil hun ikke høre snakk om. Hun sier dette er for å hjelpe oss, ikke for at vi skal blakke oss. Får snakke med henne om det neste gang vi drar nedover.

Ellers, er det noen som vet om ei bra side på nettet for å planlegge bryllup?

Skrevet

Når du forklarer det for svigerforeldrene dine så husk også å få medat det heller ikke er vanlig med så store brylluper og gå virkelig gjennom hva som er vanlig her.

Jeg giftet meg med en tysker. I utgangspunktet trodde vi ikke at det skulle være så ulikt, men overaskelsene og misforståelsene sto i kø. .det er for eksempel ikke vanlig at gjestene pynter seg noe spessielt i bryllup. De kler seg heller litt enklere enn på jobb. Ingen av de tyske damene i vårt bryllup kom i kjole eller skjørt for eksempel. Svigermor ble blant annet litt pinlig berørt når hun ble fotografert o sin bukse og bluse ved sidenav min mor i bunad. Taler var de heller ikke vant til. Derimot var vist leker og opptredner arrangert av gjestene vanlig. Vi hadde et flott bryllup, men det ble mange oversakelser under veis. Hvis dere ikke sjekker "selvfølgeligheter " nøye regner jeg med at dere også kan få det.

Vi fikk foresten litt støtte av foreldrene mine, men langt fra i størrelsesorden 200.000,-.

Skrevet

Det er ganske gammeldags å tenke at brudens foreldre skal betale - sånn er det ikke i Norge lengre. Hva det gjørs i Hellas er en annen ting.

Om du blir flau og synst det er pinlig at dine foreldre ikke betaler så er du ganske bak mål. La nå norske gjester få gi hva dem vil - man krever ikke at de skal gi penger.

Om du skal ha et gresk bryllup så får grekerne ordne det. Dine foreldre støtter deg helt sikkert og du får gave. Du er da godt voksen - faktisk middeladrene- betal da bryllupet ditt selv!

Skrevet

Har du ikke lest inneleggene jeg har skrevet? DE VIL IKKE HA NOEN PENGER FRA OSS!!!!

Nå er det i Hellas vi gifter oss da, hadde det vært i Norge, hadde vi jo betalt bryllupet selv og hatt en "vanlig" bryllup.

Fint du poengterte at jeg er middelaldrene. Completely made my day!:)

Skrevet

Hei

Jeg var 30 da jeg giftet meg. Vi hadde et vanlig norsk bryllup med ca.70 gjester. Mine foreldre betalte maten mens svigerforeldrene mine betalte drikke(og vi hadde fri bar). Vi kunne fint betalt alt selv, men de ønsket å betale så vi tok imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...