Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Han klager på mye ulikt, er trøtt, sliten, vond i beina og klør. Det er de tingene det går mest i. For et halvt års tid siden var vi hos legen, han hadde jernmangel, fikk medisin og ble mindre klaging. Nå har det tatt seg veldig opp igjen, og vi hsr beg på jerntsbletter for han hadde litt lite jern. Snakket m læreren for å høre hvordan han var der. Og hun sa han klaget mye, og tok mye kontakt på den måten. Sier han er trøtt, viser utslett o.l. Men jeg vet ikke hva vi skal gjøre. De finner jo ikke noe utenom jernmangel, har sjekket allergi tidligere, men slår ikke ut. Synes det er vanskelig, for må liksom avvise ham litt for å ikke la ham bli så sytete, men må likevel tro ham av og til også, hvis det faktisk er noe... Ellers sier han at han har det fint på skolen, han har kompiser, og dette bekreftet læreren også. Noen som har noen tips til hva vi ksn gjøre, er det noe vi bør sjekke el.l??
Gjest Filifjonka Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Ta gutten på alvor. Ikke avvis ham. Selv om det ikke er så mye du kan få gjort med det der og da, så trenger han å bli tatt på alvor og hørt. Dere har jo funnet ut at det er noe fysisk galt - jernmangel. Jeg lurer på hvorfor. Jeg har selv jernmangel, pga voldsomme mensblødninger. Hvorfor får en ni år gammel gutt jernmangel? Har legene utredet ham noe mer for å finne ut av dette, eller har de bare foreskrevet jerntabletter og latt saken ligge? Jeg ville ha begynt med å forlange utredning av gutten for å finne årsaken til jernmangelen. Krev evt en videre henvisning til spesialister. I forhold til gutten ville jeg ha prøvd å opptre støttende, spesielt siden dere jo vet at det er noe i veien. Han føler seg slapp og sliten hele tiden, og det er ingen god følelse. Prøv så i tillegg å gi ham noen gode opplevelser der han kan sitte igjen med en god følelse etterpå. Se ham og verdsett ham. Si: "Huff ja, jeg skjønner at det ikke er lett når du er så trøtt hele tida. Sett deg her og fortell meg om det, så kan vi snakke litt om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg."
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Jeg har også tenkt hvorfor han har jernmangel, dette sa de lite om. Og syns det er rart at han skal ha det igjen og igjen... Var jo kun bedre i et par mnd. Ellers har vi nå blitt enige om at han skal fortelle ting til oss foreldre, og ikke bry læreren med det, siden hun ikke har tid til å høre på ham hele tida... Han kan ikke bruke all hennes tid. Så får vi bare ta det litt videre. Han sier han blir trøtt når han leser...og at det er da han begynner å kjenne etter ting. Og i dag sa han at han føler bokstavene av og til bare hopper rundt. Så lurer rett og slett på om vi bør sjekke synet... Men enig med deg, vi må ta han på alvor...og vise at vi er der for ham:)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Husk at det er ikke alltid matallergi slår ut på testene. Du må ofte prøve og feile selv. Gjør dette i samråd med (helst barne-)lege. Krev å bli henvist. Man må dessverre ofte kreve for å få svar. Håper det ordner seg for gutten din.
metaMORfose Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Enig med de som sier at dere må finne ut hvorfor han har jernmangel! Få en utredning. Ang klaging så forstår jeg at han klager fordi han er utilpass, men på innlegget ditt så forstår jeg at du kanskje synes han litt for fort hengir seg til klaging? Kan det være at dette er en måte han får ekstra oppmerksomhet på? Noen foreldre (det ser jeg som har jobbet mye med barn og foreldre) er lettere hysteriske når det kommer til syke barn, og barna får helt tydelig en feil oppmerksomhet ved sykdom. Det kan føre til at de stadig har vondt noe sted. Prøv med ekstra oppmerksomhet utenom sykdom, når sykdom og klaging ikke er et tema. Og så går det an til å snakke med en 9 åring om måten man formidler et budskap på.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Enig med deg. Vi er obs på det med oppmerksomheten hjemme, at det ikke er den måten han får oppmerksomhet på. Ellers snakker vi mye om det nå, og blir litt enige sammen. Eks se an ting til dagen etter, nå vet jeg det, så trenger ikke vise meg ting hele tida osv... Har i dag igjen fått utslett og virker litt tørr i huden, så tror at det er noe som gjør at han får dette. Så får nok ta en tlf til legen å få en time. Takk for svar alle sammen:) HI
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #7 Skrevet 25. januar 2011 Spør om å sjekke for B12 mangel også. En kan bli veldig trøtt og sliten av det.
hjertelykke Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Klarer han seg bra på skolen? Faglig sett? Det med at bokstavene "hopper" rundt er noe jeg flere ganger har hørt dyslektikere si, uten at jeg skal si at din gutt har det. Dersom han føler at bokstavene "flyter" over i hverandre kan det tyde på dårlig syn ja. Man kan også bli trøtt og sliten av nedsatt syn, så kanskje det er en av grunnene til at han er så trøtt? Ellers så syns jeg at det var en uting av deg å si at han ikke skal plage læreren sin med "sytingen" sin. Husk at han bare er 9 år. "Sytingen" hans kommer enten av at han faktisk ikke er i form, eller at han har et behov for oppmerksomhet. Begge deler bør tas på alvor. Dersom han har et stort behov for oppmerksomhet så kan det være lurt å sette seg ned å prøve å finne ut hva som ligger bak. Det er også dumt at han kanskje ikke lenger føler at han kan komme til lærerinnen med det han måtte ha på hjertet, fordi du mener at han tar opp tiden hennes. Han er jo bare en liten gutt, så han tenker jo ikke over at han kanskje er til bry for de rundt han når han klager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå