Gå til innhold

svangerskapspenger


annemette80

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet noe om svangerskapspenger.. åssen det fungerer osv.. har vært på NAV men føler meg ikke så mye klokere nå.

 

Har jo ikke termin før til sommeren og ser det som krevende å skulle gå såå lenge hjemme. (sterke bekkenplager er årsaken til søknaden om svangerskapspenger)

 

alle svar mottaes med stooor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapspenger er for gravide som har en jobb som er til fare for fosteret og hvor arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.... Om det er bekkenplager som er ditt problem er ikke svangerskapspenger rette ytelse da dette kun er ubehagelig for mor og ikke er til fare for fosteret- du må snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging - kanskje du kan gjøre andre oppgaver som sliter mindre på bekkenet? Hvis ikke de kan tilby noe får du snakke med legen din ang sykemelding, du burde uansett snakke med ham om henvisning til fysio slik at du får behandling for bekkenplagene dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svangerskapspenger er for "friske" gravide som har jobb som medfører risiko for skade på fosteret. Eks på dette kan være: arbeid som er fysisk slitsom, stressbelastninger, ubekvem arbeidstid osv..

 

Jeg jobber som bartender og er frisk som en fisk, men arbeidsoppgavene og arbeidstiden min er ikke det beste for fosteret. skal nå søke om svangerskapspenger , går inn i min 14 svangerskapsuke :)

 

Hvis man syk eller har bekkenplager så er nok sykemelding det rette for deg.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar.. legen min sa til meg at jeg kunne høre med arbeidsgiver da jobben min er myyye stress og stång/gåing hele dagen. Hun mente at jeg det var en bedre løsning enn å bruke av sykemeldingstiden jeg har.. spent på hva de har å si..

 

håper de kan tilrettelegge litt slik at jeg kan være litt i jobb.. :)

 

Er jo ellers frisk som en fisk :P hehehe .. Ønsk meg lykke til :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenplager kan utløse rett til svangerskapspenger. Jeg har fått det en gang pga dette i tidligere svangerskap. Min nye lege sa også dette, da kraftige bekkenplager kan gå utover mors helse at babyen får det dårligere inni magen, hvis mor har mye vondt og mye smerter er ikke dette bra for barnet. Det kan være greit med skriftlig uttalelse fra fysioterapeut.

 

Ellers kan man søke tilrettelegginsmidler (litt usikker på om det er det det heter...) fra NAV. Jeg har søkt sammen med min arbeidsgiver, slik at jeg kan få en person som går ved siden av meg deler av dagen slik at jeg kan unngå de mest fysiske arbeidoppgavene - og være lenger i jobb.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller vitigste når du har bekkenplager er å komme deg til fysioterapeut for å trene! Da blir du fortere bedre etter svangerskapet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...