Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Av ren nysgjerrighet, da jeg desverre kanskje blir slengt på den hyllen selv. Hvor mye har dere i mnd utbetalt? MED ung uføretillegg vel og merke.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 11.000. Skattetrekk: litt over 3.000, som jeg pleier å få tilbakebetalt mesteparten av i ettertid. Reglene for ung ufør er ikke så gunstige som de engang var.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 11000 hørtes lite ut..? hm Jeg vet om en som har bittelitt over 14000 utbetalt i mnd. Den personen har aldri jobbet. Men fikk ung ufør.. rart det er så forskjell? 3000,- i mnd har MYE å si når man først er i den knipa.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Hun som får utbetalt 14000 trekkes trolig ikke i skatt, eller bare svært lite. Gjetter på at det er forklaringen, for beregningen skal ikke varierere fra person til person.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Blir ikke uføretrygden regnet ut fra hvor mye en har tjent før en ble ufør? Evt tillegg for antall barn? Jeg har jobbet masse, tjent ca 280 000, og har 3 barn. Men nå ser det ut til at jeg kanskje blir ufør. Vært syk mnld i 9 mnd
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Ja. sånn ville nok jeg ha gjort det også.. ikke trekke noe skatt nesten og ha mere i mnd
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 har vært utbrent en stund, mulig me, sliter i tillegg med angst
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Jo, hvis man har vært yrkesaktiv en viss tid, så blir det sånn. Beregningen for "ung ufør" (under 26) er for dem som ikke har rukket å ha noen yrkeskarriere før de blir syke, men som blir syke under utdannelsen, f.eks.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 da går jeg ikke som ung... er 35, har jobbet siden jeg var 16, med unntak av to år skole og 3 fødselspermisjoner
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 280 000 er ikke akkurat mye (da må du være uutdannet og lavtlønnet), og sykdommen du snakker om kvalifiserer ikke til uføre, dessverre. Du kan fint bli frisk av angsten din og ME er ikke engang diagnostisert. Mange 3-barnsmødre som kunne tenke seg en diagnose fordi de er slitne, vett.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Er utdannet, men lavtlønnet. Har jobbet 40-50 timer uker flere år... Bare lurte på hva som skjer når det året en kan være syk mld er over.. Dessuten er jeg ikke "bare" trebarnsmor.. Mannen min har fått omsorgen for sine barn i tillegg, som alle har vært utsatt for traumer og er under ppt, bup, bv osv.. Er jo over en heldagsjobb å takle de, så en får jo aldri "fri" til å komme seg opp og få igjen energi...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #13 Skrevet 19. januar 2011 Kan ikke være mye utdannet hvis du tjener 280 000 brutto av å jobbe 40-50 timer i uka, nei! Skal staten betale deg fordi du er sliten av ¨å ha drevet rovdrift på deg selv? Hvorfor skulle det ikke stilles krav til at du utdanner deg til et yrke som gir deg en bedre lønn enn den du angivelig har?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #14 Skrevet 19. januar 2011 10:53, er det ikke mulig for deg å finne noe annet å bedrive enn å skrive dritt her inne? Har du ingen jobb å gå til, og gjøre litt nytte for deg?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 Det er ikke alltid en får full stilling i det en er utdannet for vet du... Selv syntes jeg ikke 280 000 er så ille lønn jeg da Resten av timene har jeg jobbet som renholder og drosjesjåfør. Synes faktisk at det ikke er værre at staten støtter meg som har jobbet for pengene og betalt skatt, enn at de pøser ut penger til folk som ikke gidder å jobbe... Noen har en veldig god grunn til å være slitne, og andre har skader som gjør at de ikke kan jobbe . Men mange er også late...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 kanskje 1053 er av de som aldri har villet gjøre noe fornuftig...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #17 Skrevet 19. januar 2011 De som er uføre har mange plager, det er IKKE lett å bli ufør her til lands! Hvertfall ikke i disse dager.. Men, det er en veldig stor positiv side ved dette, for de som har unger. De får være hjemme med ungene ofte, det har SÅ mye mer å si enn å jobbe, hvertfall en fullt. De som jobber fullt, er hjemme kanskje fire-fem og henter barn i bhg. Lager middag og par timer etterpå er det natta. Det er faktisk da i hovedsak barnehageansatte som oppdrar ungene. Men såklart, jeg skjønner jo at må man jobbe så må man, ikke noe negativt om det. Men det jeg mener er at om man først har kommet i den situasjonen at man er hjemme hver dag, har det positive sider også Ungene kan være i bhg et par dager i uken kanskje så de får sosial omgang med andre barn.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #18 Skrevet 19. januar 2011 Nå er ikke jeg ufør enda, men sykmldt på 9. mnd.. Det er en grunn til at jeg er syk mld, og det gjør at jeg bruker bhg fullt fortsatt. Har ikke overskudd til å ha ungene hjemme. Da hadde de sikkert sittet foran tv over halve dagen, DET har jeg ikke samvittighet til hvertfall. Da har de det bedre enn i bhg.. Eneste fordelen er at jeg slipper å vekke de om morgenen, vi kan reise når vi har fått ordnet oss i den farten det passer oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå