Gå til innhold

Feber hos 3 åring. Når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3åring som har startet med feber på mandag morgen. Hadde temp på rundt 39 hele dagen og 39,8 på kvelden. Var slapp den dagen. Tirsdag var formen bra. Spiste og drakk som normalt, men feberen kom på ettermiddagen. Ved sengetid var tempen oppe i 39,4. Hittil i dag har tempen vært på 37,5 og formen er bra. Han spiser og leker og maser på å gå ut:) Han har "klaget" på hodevondt alle dagene.

Skal jeg kontakte lege i dag, eller vente og se om feberen kommer til bake i kveld, og kontakte lege i morgen tidlig?

Synes det er litt vanskelig siden allmenntilstanden jo er bra på dagtid, og tempen går ned når han får paracet på kvelden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nevne at han sjelden er syk, og når han er det, så går det over i løpet av en dag eller 2. Derfor er vi lite vant med at han er syk over flere dager i strekk.

Skrevet

På meg virker det som om paracetene gjør at kroppen ikke får behandlet feberen ferdig, siden feberen går opp igjen stadig vekk.

Skrevet

Hi, dette er helt normalt! Jeg ville ikke tatt ungen til legen. Jeg hadde nok ikke tatt ungen til legen neste dag heller så lenge barnet ikke har noe særlig feber på dagen pluss at ungen har veldig god allmenntilstand (hvis ungen spiser og leker) og så lenge hun "bare" har vondt i hodet!

Det er mange med influensa nå, og ikke alle trenger legesjekk! Ta deg litt ekstra godt av barnet ditt nå! Du skal se det går snart over av seg selv!

God bedring!

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt noe særlig bekymret for 2-3 dager med 39 i feber. Det er veldig vanlig at de er bedre på dagen og får mer feber utover kvelden. Det er egentlig ikke så veldig viktig hvor høy feberen er, det viktigste er hvordan formen til barnet er. Hvis barnet er i nokså grei form, leker, spiser litt og drikker nok til at det tisser så er det ikke fare på ferde.

Skrevet

Man bør kontakte lege om barnet har vært sykt med feber i mer enn 5 dager, eller om tempen overstiger 40 og det ikke hjelper med febernedsettende. Ikke gi paracet på lav temp, det vil hindre sykdommen i å klare å ordne opp selv.

God bedring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...