Gå til innhold

Tenk om..


Hilko

Anbefalte innlegg

vannet går i senga eller i bilen eller liknende når fødselen starter? Har termin 21. mars, og det har begynt å dukke opp noen småbekymringer i hodet nå som det ikke er såå lenge igjen (er førstegangsfødende). Samboer forstår jo ikke disse bekymringene, men kan jo ikke forvente det heller, han vil jo aldri trenge å tenke på det :P Noen som har noen tips til meg? Nytter det å sove med bind den siste tiden fos eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg fikk førstemann gikk vannet kl.01.30 på natta. Da var jeg enda oppe og satt i sofa og brettet klær,plutselig hørte jeg et plopp også kjente jeg at det kom vann imella bena!!! Åii tenkte jeg,NÅ gikk vannet! Det fosset heldigvis ikke ut men lak litt og litt,jeg ble litt småstressa og ba sambo (som trodde jeg bare hadde tissa på meg) å hente handuker,ny buske å truse. Jeg tror jeg brukte 3-4 truser før jeg kom meg i bilen..hehe. I bilen satt jeg på en bunke handuker siden det lak litt og litt. Sånn startet min fødsel.

Men klart om vannet ditt skulle gå og det fosser ut,så tror jeg ikke et bind gjør så mye for seg! Tror bare man må være forberedt på at det kan skje når som helst hvor som helst,med et plask eller med bare leking. ;)

 

Du får ha lykketil å håper du slipper store vannmengder på en uheldig plass ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skjønner at du tenker på dette, men de fleste fødsler starter før vannet går. Ta noen forhåndsregler som å sove med tisselaken eller tissematter som brukes til pleiepasienter (fås kjøpt på apoteket). Det kan være nyttig å bruke etterpå også hvis man lekker mye melk på natten. Ha en plastpose tilgjengelig i bilen til å legge på setet når dere kjører til sykehuset og ta med en bunke håndklær i bilen. For min del ble vannet tatt på sykehuset ved første graviditet. Bind kan være bra hvis man tror man lekker fostervann i dagene føre, da kan bindet testes om det er fostervann eller ikke. Ellers tror jeg ikke bind har så mye for seg. Mye man tenker på frem til fødselen, men alt faller seg veldig naturlig når alt setter igang. Jeg har forresten termin 2 dager etter deg. Har ikke tenkt så mye på fødsel ennå, føler det er så lenge til, men de siste ukene går nok fort. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he jeg føler med deg! Jeg har termin 5 mars og har allerede kjøpt "tisselaken/tissebrikker" på apoteket. En til å ha liggende i senga når terminen nærmer seg og jeg har lagt en i bilen til kjøreturen til sykehuset. Har også lagt bind i alle vesker i tilfelle vannet skulle gå når jeg er utenfor leiligheta. Det er jo ikke sikkert at fødselen starter med vannavgang men disse tisselaknene/brikkene er i allefall en billig investering i en trygghetsfølelse for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg er tredjegangs fødende og forrige gang så gikk vannet ved 6 tida på kvelden. Jeg hadde kun truseinnlegg da og kjente det rant. Litt og litt av gangen. Jeg hadde heldigvis kjøpt inn bleier så jeg la en i trusa. Men jeg brukte ikke bind på slutten selvom terminen nærmet seg. Som regel så kommer det ikke så fort. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker ikke på det en gang. Det er kanskje ikke så lurt det heller, men jeg kan liksom ikke tenke meg at jeg skal få oppleve at fødselen starter med at vannet går. Har født fire barn, og vannet har alltid kommet med babyen, eller tatt rett før h*n kom ut:).

Kanskje jeg får meg en overraskelse denne gangen, da?

:=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel startet nettopp med vannavgang mens jeg sov. Jeg syns det er så klamt og ekkelt å sove med tisselaken så det droppet jeg. Nå våknet jeg så brått av vannavgangen at jeg fikk kastet meg ut av sengen, så det var faktisk omtrent ingenting som kom i sengen (og overmadrassen er vaskbar uansett) og nesten alt kom på gulvet (som mannen min så kjærlig tørket opp mens jeg dusjet, hehe). Det er uansett ikke vanlig at fødsler starter med vannavgang, de aller fleste fødsler starter med rier og vannet går ikke før babyen er på vei ut så dette er ikke noe man vanligvis trenger å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...