Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg er gravid med en ekkel kvalme. For å holde meg hele dagen må jeg ha mat ofte. Da går det som regel i usunne matvaner og det blir mye sukkertøy pga dårlig smak i munn. Er nå i uke 14 og vekta raser oppover. Jeg har tidligere hatt en kraftig spisefostyrrelse og jeg legger meg nå hver kveld med dårlig samvittighet over alt jeg har dyttet i kroppen min. Er veldig redd for tilbakeslag, men vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av denne onde sirkelen. Tenker også på mitt ufødte barn og dens dårlige føde nå de første mnd. Noen med noen hjelpende råd
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Det som hjalp meg mest når jeg var kvalm i svangerskapet var å spise hele tiden. Og jeg spiste det jeg hadde lyst på, for noe annet klarte jeg ikke å spise. Jeg har født to fine gutter og har ikke lagt på meg mer enn normalt i svangerskapet. Noen legger på seg tidlig i svangerskapet, andre legger på seg sent i svangerskapet, så det at du har lagt på det mye nå trenger ikke å bety at du legger på deg mye totalt. Jeg vet ikke hvordan du har kommet deg over spiseproblemene tidligere, men hvis du har snakket med noen da for å komme deg gjennom dem, så kanskje du kan snakke med de samme nå for å se om det hjelper. Akkurat nå er det lurt å spise når du trenger mat for ikke å være kvalm, det du trenger hjelp til er å ikke få dårlig samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Sukkertøy skjønner jeg godt at du spiser når du er kvalm. Bytt ut de usunne matvanene med mandler, grove knekkebrød osv. Mandler hadde jeg i nattbordsskuffen hele svangerskapet. Spiste litt før jeg sto opp.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 De anbefaler dem som har slitt med spiseforstyrrelser å snakke om dette med lege og/eller jordmor når de blir gravide, nettopp pga endringene kroppen utsettes for.
Gjest Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Vet du at hvis du er veldig slank/tynn før svangeskapet så er det helt naturlig at kroppen legger på seg flere kg enn hvis man har litt mer å gå på før svangerskapet? Jeg var litt undervektig før begge svangerskapene mine og la på meg over femti prosent av min normale kroppsvekt! Nå, et år drøyt år etter at jeg fikk minsta er jeg normalvektig igjen Så ikke ha dårlig samvittighet, det kan godt være at kroppen din trenger kiloene! Og for all del, snakk med fastlege/jordmor om problemet ditt og få samtaleterapi for å forhindre tilbakefall. Ta godt vare på deg selv
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Tusen takk for det kaklehøna Det var akkurat det jeg trengte Er ganske tynn til vanlig (56 kg og er 169 høy) og vet nok innerts inne at det er kroppen som sier i fra at den behøver mer fett i forhold til å "lage" ferdig barnet og ammingen senere. Bekymret meg bare over det veldig dårlige inntaket av mye dårlig fett og sukker. Skal til jordmor neste uke, skal snakke med henne da
Gjest Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Skjønner bekymringen for kvaliteten på maten, men er man kvalm er det ofte ikke så mye man kan velge i. Snart går nok kvalmen litt over og da kan du spise sunnere mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå