Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Hvor mange her har vokst opp som nøkkeblarn? Hva tenkte dere om det da, og hva tenekr dere nå? Hva med dere som har nøkkelbarn, smertefritt?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 De jeg kjente som var nøkkelbarn klarte seg utmerket, jeg var det ikke selv men var ofte med hjem til mine venner som var det. Alt er vel avhengig av barnet selv, hvo modent det er osv
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Jeg er vokst opp som nøkkelbarn. Alle ungene i gata var nøkkelbarn og vi hadde det kjempe kjekt sammen. Gjor lekser, spiste og lekte ute sammen til foreldrene våre kom hjem. Har ingen vonde minner:)
hit og dit Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Jeg var nøkkelbarn. Jeg tenkte ikke så mye på det da, og jeg har gode minner fra timen alene hjemme etter skolen. Jeg er usikker på om jeg vil ha nøkkelbarn. Tidene forandrer seg, og det er ikke sikkert jeg bor en plass som er like trygg som der jeg vokste opp.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ble nøkkelbarn på eget valg. Likte ikke sfo... Vi var en gjeng venninner som var fast sammen til foreldrene våre kom hjem. Hadde det topp! Lekte mye kafè og lagde pleddhytter i stua. Men skulket leksene
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Jeg var nøkkelbarn fra 5klasse, og de 2timene jeg var alene etter skolen og til mamma kom hjem var fantastiske.. Husker det var deilig å komme hjem til tomt hus, og se det jeg ville på tv uten mas om å slå det av, eller leke,gjøre lekser. Jeg likte det. Har ikke nøkkelbarn nå, og vet ikke om jeg kommer til å få det, men ser kanskje slik ut, for etter som jeg har skjønt det, så er ikke sfo ett tilbud etter 4klase?! Og da må nok barnet være alene fra skolen slutter til vi kommer hjem fra jobb.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Mora mi var lærer på skolen jeg gikk på. Så var aldri en problemstilling, men om hun var sein noen ganger så var jeg alene hjemme. Tror barn har godt av å være litt alene, jeg var alene mye, husker at jeg var alene, husker jeg klarte meg selv. Husker jeg var mye mer forsiktig når jeg var alene, husker jeg likte ansvaret. Hadde flere venninner som måtte hjem å sette på middagen, å ha alt klart til foreldrene kom hjem. Tror ikke jeg vil være komfortabel med at mine barn er alene, jeg er hønemor og har vanskelig for å øa dem være alene, men de er riktignok små, men har problemer med å gå ut i hagen, når de er inne etc. Må stadig kikke innom. Ikke så mye for at de skal skade seg, men fordi de skal skade huset mitt.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Hos oss var aldri dørene låst og det var bestandig noen i nærheten selv om foreldrene mine jobbet, så jeg var ikke noen gang noe ekte nøkkelbarn, men de jeg kjente som var det, klarte seg bra. Hun som slet, var hun som ikke fikk nøkkel men måtte sitte på terassen i tre timer etter skolen og gjøre lekser før foreldrene kom hjem. Fikk ikke gå noe sted, fikk ikke gå inn og måtte være ferdig med alle lekser før foreldrene kom. Heldig vis ble hun tatt fra forelrene i femte klasse da det kom frem hvordan hun hadde det.
2 små og en undulat Skrevet 18. januar 2011 #10 Skrevet 18. januar 2011 Jeg var nøkkelbarn fra første klasse (7,5 år). Har aldri tenkt over det. Gikk bra det og jeg kjente heller ingen som gikk på SFO før jeg flyttet til østlandet som 9-åring. Som nøkkelbarn var jeg vel hjemme 1-2 timer alene etter skolen. Tiden brukte jeg til å gjøre lekser, se TV, lese bøker og leke. Jeg har ikke skolebarn selv, men det kan da vel ikke være så ille at barn er hjemme alene etter skolen etter at de er 7-8 år?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 Jeg var ikke nøkkelbarn, men kunne komme hjem til ett tomt hus. Min mor jobbet hjemmeneifra, men måtta ta turen til kontoret noen ganger i uka. Så da ble jeg med om jeg ville, om ikke var jeg hjemme alene. Og alene betyr igrunn å leke med alle naboungene. Ingen av naboungene gikk på sfo, så det var noen nøkkelbarn og noen med hjemmeværende foreldre. Vi koste oss sammen. Ungene her har nøkkel, og det ser ut til at hun som skal starte i førsteklasse til høsten får nøkkel hun også. Det er som regel noen i huset her når de kommer siden vi jobber turnus, vi bor nerme skolen og har naboer som er pensjonister. Så skulle det skje noe så er det naboer de kan gå til. Jeg jobber også 5min i gåavstand unna. Ungene koser seg hjemme alene, de syns det er deilig å få huset litt for seg selv. De har selv vært med på valget om å slutte på sfo. Mange barn som ikke går på sfo her også, så de har noen å leke med også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå