Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Har dere lyst til å dele noen tanker og erfaringer med meg? Venter min første baby til sommeren og det blir en gutt<3 sambo har 2 jenter fra før og det går veldig greit,sikkert fordi jeg er jente selv;) Men kjenner at det er med skrekkblandet fryd at det skal komme en gutt i familien...har jo endel tanker om hvordan jeg vil at sønnen min skal "bli"..hvordan oppfordrer man f.eks små gutter til å bli glad i sport? Takk for svar:D
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Det er vanskelig å skulle si på forhånd hvrodan man oppdrar et barn fordi de alle er så forskjellige uansett kjønn Jeg fikk først gutt så jente og syntes ikke det var noe store forskjellen men de er jo ulike personer uansett. Når det gjelder sport så er det lureste vel å starte tidlig med å være mye ute og i aktivitet slik at han får et godt forhold til det, la han prøve og feile litt og selv få bestemme hva som passer ham Jeg har jo og hatt en god del tanker om hvordan jeg ønsker sønnen min skal bli men oppdrar barna så likt man kan og tar også hensyn til at de er forskjellige. Lykke til med familietilskuddet
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 De fleste gutter jeg kjenner er velidg glad i sport dvs utfolde seg. Jeg kjenner kunn to som ikke liker det i det hele tatt, men de blir ikke oppfordret til å utfordre seg selv. De kan si jeg vil ikke/tør ikke så slipper de å prøve. Med de to mener jeg at det oppdragelsen som svikter og ikke at de er naturlige usportslige. Mine får prøve det meste og som med de fleste andre barn er det kjempekult at mamma er med. Mine er naturlig utstyrt med konkuranse instinkt så da kjører vi litt på. Det vkitigste både for gutter og jenter er at de får prøve, de mestrer og ikke minst blir oppfordret til å prøve!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 en babygutt er som hvilken som helst baby. Den eneste forskjellen er at gutten har utovertiss ;-) Når han blir eldre så kommer han anntagelig til å vise mer interesse for "gutteleker" enn "jenteleker" men, du skal ikke se bort ifra at dukkevogner og dukker kan være stat også. Noen velger at barnet skal kles i slike kjønnsbestemte klær og farger mens andre velger nøytrale farger samtidig som rødt osv. Å få en gutt er som å få livet i gave igjen. Jeg er så stolt av gutten min at hjertet mitt nærmest sprekker! Han er vakker, sint, sta, glad, grinete, snill, omtenksom og den personen i verden jeg setter høyest. Å få dem til å like noe.. hmm.. er vel å la dem oppdage gleden ved ballspill. Er ikke noe garanti for at sønnen deres vil like det. Men, det går jo ann å spille fotball osv med han i helger og kanskje melde han på idrettslag når han er stor nok til det ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Er dt viktigere at gutter blir glad i sport enn at jenter blir det? Har selv en gutt og venter en til, men har ikke tenkt på dette før. Vi er ikke særlig opptatt av sport selv, så er ikke sikkert guttene blir det heller. Men det blir vel etterhvert å se hvilke tilbud som fins, la de prøve seg hvis de har lyst og følge opp etter beste evne hvis de trives med det..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Nå ha jeg "bare" en sønn på litt over 1,5år,så er ganske fersk i gamet Men jeg er veldig gutte-jente,så gledet meg kjempemye da jeg fikk vite på UL at det skulle bli gutt For å få barnet interessert i det man vil,så er det vel viktig at man legger litt tid ned i akkurat den aktiviteten. Selv er jeg og sambo veeeeldig glad i friluftsliv,og gutten vår var ikke gamle kar'n første gang han var med oss på skogstur Han eeeelsker nå å være ute,og gjerne være i skogen og utforske den. Jeg er ikke glad i å lese i det hele tatt,så derfor har jeg lagt mye vekt på at gutten vår skal bli glad i bøker. Han var LITEN første gang vi viste han ei bok! Og i dag kan han sitte timesvis med bøker,og se på bildene og kommentere hva som er på dem Håper dette er noe han fortsetter med,og vi kommer til å fortsette å oppmuntre han med bl.a. å lese (eller se i) bøker...
Tante Blås Squaw Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Min eneste sønn fylte fire år idag :oD Gratulerer med sønn på vei! ) Aller først må du dessverre forkaste alle forventninger til hvordan en liten gutt skal være. Det kan godt hende at han faktisk BLIR landslagets største håp, men bare hvis han har et genuint ønske om denslags ;o) Jeg trodde jeg skulle få en liten fyr som bladde i bøker og ville kose og elsket å tegne - for sånn er storesøsteren hans. Der dreit jeg meg ut, gitt! For istedet kom en liten energibunt som bare noen mnd gammel fattet en lidenskapelig interesse for Alt Med Hjul. Han ville helst bare sitte i fanget mitt og kope ut på veien der bilene føk forbi, eller lene seg gooodt ut av barnevogna i forsøk på å få tak i vognhjulene. Min sønn er opptatt av babyer, biler, gravemaskiner, katter, pupper, Ben10, slimete monstre, mer pupper, lego og skyting. Han er en liten Mann, og jeg kan intet annet gjøre enn å elske ham og håpe at det går bra *knegg*
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Man oppfordrer vel gutter til å bli glad i sport på samme måte som man oppfordrer jenter til det Du kan introdusere og oppfordre til alle slags aktiviteter, men til syvende og sist er det barnet som velger hva det vil drive med, og er ikke nettopp det litt av spenningen?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ønsket meg alltid en jente. Er skikkelig jentete selv, så ble litt sjokka når jeg skulle få en gutt. Alle sa til meg at kjønn ikke spiller noen rolle, men innerst inne så var jeg nesten litt skuffa etter UL. I ettertid ser jeg at det var pga at jeg ikke hadde noen tanker eller forventninger om hvordan en guttemamma skulle være. Nå når sønnen min er 7 mnd kunne jeg ALDRI byttet han i en jente. Ser også at kjønn har ekstremt lite å si enda. Han er kosete, vill, rolig, glad, sur, tålmodig, utålmodig osv. Akkurat som en jente ville vært. Elsker å herje med han, få han til å le. Gleder meg til å leke med biler, dukker eller hva enn han vil leke med. Nei gled deg du. Det kommer til å bli verdens herligste barn uansett hva du får Ps: orker ikke å gå aktivt inn for å oppfordre han til noe som helst. Han skal få bli presentert for det meste og velge selv hva han vil drive med
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 Min lille gutt er superskjønn. Men han er jo så liten så du lurer vel mer på de som har større barn. Han var veldig rolig som baby. Sov minst 20 timer pr dag de første måndene og nå som han er 1.5 år så sover han fortsatt 16 timer pr døgn. Han er blid og veldig skøyeraktig. Han er veldig glad i å kose og kan sitte på fanget å se på meg mens jeg synger. Han er mammadalt. Han elsker musikk og dansing. Jeg har en jente også. Som er pappadalt. De har noe forskjellig personlighet men jeg tror egentlig ikke det har med kjønnet å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #12 Skrevet 18. januar 2011 Nei det er spennende og høre om de som har mindre barn også,seøv om jeg vil tro at de fleste babyer er like:) Men tror nok at samboer har et litt forvrengt syn på det og tror at gutter er tøffe med en gang de kommer ut... Han sa: Han skal i hvertfall ikke dulles med...hehe regner med han forandrer mening;)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #13 Skrevet 18. januar 2011 Det var jeg som svarte over her (med sønn på 1.5 år). Mannen min er ekstremt opptatt av datteren sin. Hun har han rundt lillefingeren. Masse dulling og søtprat og kosing. Han er en veldig myk og følsom pappa. Lurte litt på om han kom til å vise en annen side med gutten, men nei da. Han er like "myk" mot han. Masse dulling og koseprat..hehe Jeg føler innimellom at jeg er svakere for sønnen min. Ikke mer glad i, bare svakere, får meg liksom ikke til å bli irritert på han. Men det kan jo ha med alderen å gjøre, og at han er så mammadalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå