Gå til innhold

Ang permisjon...


min<3

Anbefalte innlegg

Venter mitt første barn og er litt grønn på det her...er så usikker på hvordan man best mulig skal fordele permisjon,ferier osv. Leste om samme problem stilling på 2.trimester forumet,men jeg tenkte jeg skulle høre med dere siden dere venter barn samtidig med meg. Hva skal dere gjøre?? Snille snille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100% permisjon (taper veldig mye økonomisk på å ta 80%) + ferie (3 uker for 2011) + ferie (5 uker for 2012). = 44 uker til meg + 10 uker til pappaen = 54 uker. Så besteforeldre som passer barna til barnehagestart/ evnt ulønnet perm.

 

Da har vi perm etc til barnehagestart i midten av august 2012.

Termin er 20.juni.

 

Vil anbefale dette til alle, 100% lønner seg veldig.

 

Tenk på de 20% du taper i lønn pr.mnd

og de 20% mannen din taper i lønn i permisjonen.

 

For oss er det snakk om flere tusen, min mann taper feks 12 000kr pr mnd i 80%, så 10 uker vil være 30 000 i minus bare for han, så valget er enkelt selv om vi kanskje må ta noe ulønnet perm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for 100% først, så ulønnet permisjon i 6 uker før fedrekvoten på 10 uker, så ferie/ulønnet permisjon frem til august :-)

 

Taper nok ikke så mye som anonym her vi med 80%, men det er jo greit å ikke tape penger. Man kan jo ta ulønnet permisjon etterpå så lenge at man får like mange uker som ved 80% :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger å la meg ta det første halvåret mens amming fortsatt er viktig. Omtrent ved juletider går vi antakelig over til å ta henholdsvis 2 og 3 dager hver. Grunnen til at far ikke tar sine ti uker i strekk er at arbeidet hans gjør det vanskelig å bli helt borte fra jobb. Han er den eneste i bedriften som har nettopp de arbeidsoppgavene. Jeg har ikke regnet på hvor langt vi da strekker ut permisjonen, men planen er uansett å spinke og spare sånn at vi er hjemme med baby til august 2012.

 

Lykke til med permisjonsplanleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også rimelig grønn her... Jobber som lærer og permisjonen trer i kraft i slutten av mai en gang. Kan jeg da ta ferie frem til august før jeg starter med permisjonspenger? Vi får jo feriepenger i juni.... så ha mine uker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tre ukene før termin og de seks ukene etter er permisjonsuker forbeholdt mor av helsemessige årsaker. Da kan du ikke velge å ta ut ferie i stedet. Men feriepengene får du vel utbetalt i juni/juli uansett, så det er bare å la de stå på bok og bruke dem når du velger å ta ut ferien din.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissO

det å være lærar er kjipt. vi har ooptjent avspassering (juni og august, juli har vi ferie) så du kan som alle andre ta 5 uker ekstra permisjonstid når du er heime pga. ferien. Teoretist sett måtte det være meir ferie, men, men.. det får vi ikkje. vI JOBBER GRATIS, når vi skal ha perm. vi har jo 10 timer individuelltid kvar veke, som vi avspasserer sommaren og andre skoleferiene og jobber jo mykje meir ellers i veke enne en vanlig 37, 5 timers veke.

Eg har ikkje heilt bestemt meg om eg tar 100% eller %. mannen min har 2:4 ording på jobb. da kan eg jobba litt når han har fri men ikkje perm sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt sånn:

 

jeg tar ut 42 uker med 100% lønn. I denne permisjonstiden tar jeg mine 5 uker med ferie for 2011, i den samme perioden tar min samboer ut 5 uker pappaperm. Når han er ferdig med sin pappaperm, tar han ut sine 5 uker med ferie for 2011, mens jeg fortsetter i permisjonen. På den måten kan vi begge være hjemme samtidig i 10 uker. Neste år tar jeg mine 5 ferieuker ut rett etter permisjonen, mens samboeren min da kan ta ut sine 5 pappaperm uker samtidig (og likevel ha ferie tilgode), og da skal den vare frem til junior starter i bhg, og jeg kan starte på jobb.

 

Er ikke ekspert på dette feltet, men høres ikke det ok ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ta ut 80% lønn i 56 uker. Med min ferie i 2011 (5 uker) og min og mannens ferie i 2012 (tilsammen 10 uker som tas ut litt ujevnt) har vi permisjon og/eller ferie frem til slutten av august. Har termin 13. juni. Merker det blir mye lenger pga ferieplassering denne gangen enn sist, da knøttet ble født i slutten av januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...