Gå til innhold

Kreft og graviditet??? Hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fjernet for litt siden en føflekk på ryggen fordi den hadde forandret seg og var fryktelig vond.

I dag fikk jeg brev om at de ikke kunne bekrefte eller avkrefte om det var kreftceller, hva nå enn det betyr.

Jeg skal inn å fjerne et større hudområde rundt der føflekken satt.

Men hva skjer dersom det er kreft?

Jeg er gravid. Bare 6 uker på vei....men jeg og min mann har prøvd i 5 år på å bli gravide og plutselig klarte vi det helt på egenhånd etter 3 mislykkede prøverørsforsøk. Og jeg vil IKKE ta abort!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er kreft er det vanskeli gå si hva som skjer. De fleste typer cytostatika er ikke å anbefale brukt i graviditet pga fare for store misdannelser hos fosteret, å vente med behandling er også svært risikofylt pga stor fare for spredning.. Umulig å si på forhånd hva som vil være det beste valget.. Det lureste dere gjør er å roe ned og få tatt vekk hudområdet - først når histologien (analysen av hvilke celler de finner) foreligger kan man si om det er kreft, og da videre hvilken behandling du evt må ha... Forhåpentligvis er ingenting galt og du kan fortsette svangerskapet som vanlig, ER det noe er de beste til å gi råd legene som kan fortelle mer om deres forskjellige valg.

Skrevet

mest sannsynlig vil dette gå bra i og med at du har fjernet føflekken, samt du skal fjerne et større område I TILFELLE en evt kreft kan ha spredd seg, så vil nok tro at dette går kjempebra å at du slipper å tenke på abort! :) hørt om andre i samme situasjon :-)

Skrevet

mest sannsynlig vil dette gå bra i og med at du har fjernet føflekken, samt du skal fjerne et større område I TILFELLE en evt kreft kan ha spredd seg, så vil nok tro at dette går kjempebra å at du slipper å tenke på abort! :) hørt om andre i samme situasjon :-)

Skrevet

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye over det, ettersom de verken kunne bekrefte eller avkrefte det.

Min far fikk påvist hudkreft i ansiktet, og han måtte ikke gjennom noen annen behandling enn fjerning av litt hud. Så ikke ta bekymringene på forskudd!

Lykke til, og sender deg gode tanker!

Skrevet

Har en kollega som fikk kreft i et av sine svangerskap.

De ville ikke behandle kreften så lenge hun hadde barn i magen, cellegift, stråling osv gir fosterskader. Sånn jeg forsto det følger de veldig godt med på kreften, så lenge den ikke vokser/utvikler seg noe særlig venter de med behandling så lenge som mulig uten å risikere mors liv. Om kreften kommer ut av kontroll og må behandles henter de ut barnet (selv om det blir prematurt) før de behandler mor.

Kollegaen min fikk strålebehandling, og da kunne hun ikke være sammen med barnet i det hele tatt en periode etter hver behandling fordi hun ville avgi stråling til barnet, og hun kunne ikke amme.

Var nok en tøff periode frem til barnet var rundt 8 mnd gammel, men alt gikk fint. I dag er barnet snart 10 år gammel..

Det er det eneste jeg vet om svangerskap og kreft, er sikkert mange typer kreft, mange typer behandling og mange forskjellige løsninger på ting. Håper for din skyld dette bare er for sikkerhets skyld, at det er godartet og uten spredning.

Masse masse lykke til!

Skrevet

Sålenge det ikke har spredd seg, er det bare å ta det med ro. Det er veidlig sjeldent man får komplikasjoner av hudkreft...

Du har jo fjernet føflekken, så det går nok bra skal du se.

Har selv hatt hudkreft to ganger. Ikke farlig i det heletatt.

Skrevet

Kan ikke si annet en lykke til. Og gi en liten optimist historie:

Ei venninne av meg måtte også fjerne et hudområdet pga føflekker (de kunne ikke si noe om kreftceller før hudområdet var analysert).

Hun hadde ikke kreft! :)

Så selv om de ikke kan bekrefte eller avkrefte kreftceller ennå, så må du tenke positivt. Ikke gitt at du har kreft.

Leste i Foreldre og Barn (eller Gravid, husker ikke helt) i 2007-08 om ei som var gravid med kreft. Det gikk bra med både barnet (som ble født helt friskt) og henne. Det var en oppfølgningsartikkel en tid senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...