Gå til innhold

Adopsjon mm: Gammelt tema - nytt innlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg begynner, så søker jeg hjelp/råd her, og ikke sarkasme, spydigheter og å bli dømt på noen som helst måte. Feilene som er gjort er jeg smertelig klar over og har klart å finne nok useriøse svar på slike tema i andre forum.

Så var det saken. Jeg er en mann som gjennomgår for tiden en meget tøff skilsmisse. Jeg har et barn i skolealder som jeg deler 50/50 med barnemoren. Jeg har truffet en jente på 20 år som jeg har hatt god kjemi med, og vi definerer oss mer eller mindre som kjærester. Mye av limet i forholdet har vært sex, det skal jeg ikke legge skjul på. Hun går på P-piller, og helt fra begynnelsen har vi vært enige om at dersom vi skulle være så uheldige å bli gravide, så lovte hun at hun skulle ta abort.

Lukter vel lunta nå, vel...?

Så har det skjedd, og hun har den siste uka lovt at hun "snart" skulle teste seg (selv om vi begge ikke er i tvil om graviditeten), og så skulle hun ta abort dersom hun var gravid. Så for kort tid siden slapp hun bomben: Hun nekter å ta abort, til tross for alle løftene.

Planen hennes er å føre frem barnet og så legge det ut for adopsjon. Men så er dette ei jente som endrer mening opptil flere ganger pr dag.

Det jeg lurer på er det juridiske her. Når kan vi "dokumentere" en evt fremtidig adopsjon? Jeg synes at dersom hun ikke tar abort, så er det den beste løsningen fordi desverre, så har denne jenta nok med å ta vare på seg selv.

1. Hvordan foregår adopsjonsprosessen?

2. Er det nok aktive "søkere" så vi vet at barnet vil bli tatt imot?

3. Andre erfaringer/(sakelige) kommentarer?

(4. Dersom DU har gjort det selv: Hvordan har det vært å leve med å vite at du har et barn der ute et sted som du ikke får treffe?)

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke noe om temaet, men vil ønske henne lykke til med adopsjon. Det er jammen ikke enkelt.

Skrevet

Det er jo ikke bare å "legge ut barnet for adopsjon", det høres jo ut som en ting man kan selge på finn.no

Du kan jo spørre deg selv, hvordan vil du tro det er å gå rundt å vite at du har et barn du ikke kjenner?

Ta kontakt med adopsjonsbyråer og forhør deg med dem. Men jeg syns ikke du skal tvinge henne til abort. "Fordelen" for menn er jo at de bare kan stikke av, og la barn og mor være igjen. Tar du ikke ansvaret, så får hun gjøre det.

Skrevet

Hvorfor kan ikke du ta deg av barnet?

Skrevet

Fins ingen garanti for at hun vil adoptere bort barnet og hun kan når som helst trekke seg fra adopsjonen.

Sorry ass, men vil man ikke ha barn så tar man ansvar for egen prevensjon. Og særlig når du sier at denne jenta har nok med å ta vare på seg selv.

Skrevet

Kan ikke si annet om deg enn at du er et forbanna svin!

håper hun beholder ungen og gir deg et solid spark i ræva!

Skrevet

Kjære deg, du er selv far. Og som en far må du vite at å levere fra seg sitt nyfødte barn rett etter fødsel for adopsjon er svært vannskelig. Særlig når man ikke er 100% klar for det.

Denne jenta må nok gå i forebyggende terapi og i gruppesamtaler seinere med andre mødre som har adoptert bort barn.

Det skjer veldig få adopsjoner på denne måten i Norge. Kontakt et adopsjonsbryå å snakk med dem om temaet.

Du har selv vært med på leken. Jeg sier som jeg gjør til alle som dropper beskyttelse ved sex. Er det så forferdelig å bli gravid så dobler du opp beskyttelsen. P-piller og kondom. Da skal det litt mer til :)

Skrevet

Man tar kontakt med Bufetat. Når barnet er født vil det bli plassert i et midlertidig fosterhjem for 8 uker, før dere foreldre kan signere på adopsjonspapirene.

http://www.bufetat.no/adopsjon/bortadopsjon/

Jeg har to slektninger som i sin tid bortadopterte sine barn. De har aldri helt kommet over sorgen, og som en skjebnens ironi fikk de aldri flere egenfødte barn. Den eldste har nå kontakt med sitt barn etter over 60, mens den yngste får ikke kontakt med sitt barn.

Adopsjon er ikke et noe man skal ta lett på, og det er ikke noe du skal presse moren til å gjennomføre.

Synes det beste ville være om du selv tok hovedomsorgen for barnet, og så fikk heller mor være samværsmor hvis du mener hun er uegnet.

Skrevet

Tviler på at denne jenta kommer til å adoptere bort barnet sitt. Det er nok bare noe hun sier for å berolige deg.

Så får heller du overta omsorgen om hun lar deg gjøre det eller om du klarer å bevise at hun er uegnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...