Gå til innhold

Bruke bagdelen fra vogn som seng om natten?


stratos86

Anbefalte innlegg

Hei dere kloke jenter :)

 

Vi har ikke plass til sprinkelsenga på soverommet vårt, den må stå på barnerommet og vente til frøkna flytter inn der. Jeg har vurdert vugge som kan brukes i starten, men hvis vuggen er for liten etter noen få måneder, og hun ikke flytter på eget rom før f.eks. 6 (?) mnd, har vi samme problem igjen.

Moren min foreslår å bruke bagdelen fra vogna som seng, men hvor lenge kan babyen bruke denne som seng? Leste noe om at det kan bli for varmt og fare for krybbedød, men de sover jo gjerne i vogna hele dagen likevel? Eller..?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, nå er gjerne en vognbag mindre eller like stor som en vugge da. Så ville ikke sett på vugge evt babykurv som dumt å anskaffe.

 

Vi skal mest trolig ha en bedside crib de første mnd, siden storebroren fortsatt bruker sprinkelsengen. Håper den kan brukes hvertfall 4 mnd, kanskje 6.

 

På dagtid vet jeg ikke helt hvordan vi skal gjøre det. Har en bærebag jeg vurderer å kjøpe stativ til og bruke i stua. I og med at babyen blir født i april tror jeg ikke det blir så mye bruk for, er det bra vær er vi sikkert en del ute, så legger derfor ikke så mye penger i det. Men allikevel greit å ha en plass å legge babyen fra seg.

Det kan jo bli klamt i en bærebag, men siden jeg ikke tror det blir så mye brukt, ser jeg ikke problemet.

 

Sist hadde vi en babykurv, og den ble mye brukt, men da ble babyen født i januar så vi var mer innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du plass til noe i fot-enden av sengen når babyen vokser litt til? ellers ville jeg heller satset på bedside-crib tror jeg. De tar mye mindre plass en ei sprinkel seng. Du kan jo også ha babyen på eget rom før du avslutter natt-amming. Det gjorde jeg, jeg sov så dårlig med babyen i samme rom. Hadde babycall på, og gikk inn den ene gangen på natten og gav mat. når de begynner å bli rundt 3-4 mnd er det ofte bare 1-2 ganger om natten de skal spise. Jeg gjorde det slik ayt når jeg la meg i 23 tiden ca, så gikk jeg inn og tok babbyen opp av sengen og gav mat selv om han ikke hadde våknet selv enda. Fungerte kjempe bra. da måtte jeg ikke opp før i 05 tiden igjen å¨gi mat=kun et natt mating pr natt. babyen spiste mens han sov, jeg sørget bare for å ha en stol på rommet hos babyen som jeg satt i. Kan absolutt anbefales, iallefall om du ikke har plass til sprinkel seng. Da kan du jo bruke vugge eller bedside crib den første tiden, og så kan babyen ligge i sprinkel seng på eget rom. et tips iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp babykurv hvertfall! Det hadde jeg tenkt å gjøre for å ha i stua for jeg syns de er så fine! Men så fikk jeg høre av en venninne som har en mann som jobber med sånne kurver at det var mye mugg i de kurvene og det er hvertfall ikke bra for barnet. Ellers håper jeg du finner ut hva du vil gjøre:) Ser de også selger mange av de litt smalere vuggene på nettet og mange av de er ikke så veldig dyre, ca 600-800,- av de jeg har sett på hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når datteren vår ble født, hadde vi tenkt at hun skulle sove i vogge ved siden av sengen vår. Men vi syntes vogga blei litt for stor - så vi la henne i bagen (fra vogna) oppi vogga. Det var helt genialt! Der låg hun trygt og godt, og vi hadde fremdeles vuggefunksjonen:) Tror ho låg der til ca 3 mnd - så blei det sprinkelseng ved siden av sengen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nr 2 lå i baggen ( til vogna) i 6 mnd. Han koste seg sånn der, så da ble det slik. Han ville ikke ligge i sprinkelsengen før 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har plass til 3 senger inne på rommet om vi ellers bare vil, men vi legger babyen på babyrommet fra første stund.

Både for vår del og for barnets del... Vi sover bedre uten å våkne hver gang babyen lager ett grynt og babyen sover i bedre luft uten 2 voksne som også puster og peser og hoster i søvne. Dette har vi gjort på de andre barna også, og ville ikke vurdert å gjort noe anderledes.

Inne på babyrommet har jeg også hatt en go'stol og fotskammel som jeg har brukt til nattamming, sånn at vi har sluppet den ammingen på sengekanten eller oppi senga vår og at babyen da har blitt liggenede der resten av natta. Kos med babyen i senga har vi kunne hatt av og til i helgene etter mårra-ammingen.

Nattammingen blir også lettere å slutte med tidligere når ikke babyen ligger rett ved siden av "matfatet" hele natten. Den slipper å ligger i "puppelukt", og du slipper den syke melkesprengen hver gang babyen lager lyd når nattammingen skal avvikles.

Samspillet mellom mor og far på soverommet kommer også tidligere naturlig tilbake om man ikke har den lille inne på soverommet. Det blir mye lettere å være kjærster samtidig som man er mamma og pappa, i stede for at kjærstedelen blir satt på vent på ubestemt tid.

Husk at babyen er ikke født med ett behov for å sove inne hos mamma og pappa, dette er ett av mange behov vi voksne skaper hos babyen selv, fordi vi synes det er kos og at det "ligger i" oss at det er sånn det skal være...

 

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var jo nærmest en moralpreken det og en aldri så liten avsporing fra hva det ble spurt om.

 

Fordi dere har valgt å gjøre det sånn er det ikke sikkert det føles riktig eller fungerer for andre. For en førstegangs er det ikke så godt å vite hvordan en skal gjøre det, og det beste er ofte å prøve seg fram. Og det mest vanlige er vel å ha babyen på samme rom den første tiden.

 

Jeg vet at jeg ikke hadde slappet av og sovet bedre med babyen på et annet rom. Det gjør jeg knapt nå når min lille er 2 år. Hadde han på samme rom som oss til han var 18 mnd(av forskjellige grunner), og det føltes helt greit.

Kommer til å ha babyen på vårt rom de første månedene denne gang også, men er åpen for(og har nå mulighet til) å flytte henne på rom for seg selv en del tidligere.

 

Er ikke noe fasit på dette, enhver må gjøre som de føler for. Ingen foreldre er lik, og det er heller ikke babyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg ble litt lettet når jeg leste ditt innlegg.

 

Vi har et lite soverom og selv om vår seng står helt inntil veggen er det ikke plass til å passere på siden av senga dersom vi skulle hatt ei vogn eller sprinkelseng inne på vårt soverom.

 

Babyens rom ligger vegg i vegg med vårt soverom og jeg tenkte bare på muligheten å ha babycall + dørene åpent på nattetid.Har også lest/hørt fra andre som har hatt babyen på rommet og som har vekket barnet grunnet tung pust og mye snuing i senga på natten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...