Gå til innhold

Gode erfaringer med amming


charlEEnEE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs hva du lurer på da...

 

Hadde helt problemfri amming sist, var ikke så mye jeg gjorde i grunn, det bare ble sånn. Og babyen tok riktig sugetak, tror det har veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... jeg har slitt med amming begge de tidligere gangene... Mye pga keisersnitt og kommet seinere i gang med melk. Men synes det har vært så lite hjelp å få enda det er så fokus på amming.

 

Så tenker på om det går ann å stimulere dette før fødsel eller om fødselen må har funnet sted for å få ordentlig melk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeproduksjonen er jo hormonelt styrt. Og disse hormonene skilles ut først etter fødsel. Så tror ikke det har så mye hensikt å prøve å stimulere melkeproduksjonen før fødsel. Litt produksjon kan man kanskje få til, men da vil babyen gå glipp av råmelken. Også kan man oppleve å få rier og at fødselen setter i gang ved stimulering av brystene. Hvis du skal ha Ks igjen er kanskje ikke det så heldig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

fikk jente i juli 2006, og venter gutt nå i mars 2011.

Ammingen gikk veldig greit med første mann, og satser på at det går like greit denne gangen. At baby suger på riktig måte er veldig viktig.

 

Eneste rådet jeg ikke skal følge, er at jeg ikke skal smøre meg med Purelan før jeg er blitt ordentlig sår. Ble sist rådet til å klemme ut litt melk etter ammingen var over, så lufttørke puppene, før jeg "knappet igjen".

Ble etter hver kjempesår, og "aldri" kvitt sårene, og fikk tom sopp i puppen forrige gang. Vondt! Måtte amme en del med skjold, og det er jo ikke så koselig/hyggelig.

 

Så, denne gangen skal jeg tørke godt og smøre med purelan HVER gang jeg har ammet, har allerede kjøpt 2 store tuber! I tillegg har jeg kjøpt "hjerteskjell" til å legge over brystvortene etter amming, slik at ikke innlegg/bh kommer i kontakt med puppene. Satser på at det kommer til å gå på skinner denne gangen, nr 2 kommer i mars :-)

Lykke til!

 

PS: Det er ikke lurt å drive å klemme på puppene, mht å klemme melk ol før fødsel, det skaper bare lekkasjer, sårhet, og at råmelk produksjon settes i gang før tiden. Vent med det til du har babyen ute/er godt i gang med fødsel :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser på flere andre tråder her at mange tar med seg en håndpumpe på sykehuset som de bruker etter fødselen hvis babyen ikke får til å suge ordentlig. Det er visst veldig viktig å komme igang med melkeproduksjonen de første 4-5 timene etter fødsel. Synes selv dette var et godt råd, og kommer til å gjøre det samme.

 

Jeg hadde store problemer med ammingen sist gang, og hadde de 4 første ukene svært såre brystvorter, en runde med brystbetennelse osv osv. Jeg ble ikke bedre før jeg brukte pumpen litt, da fikk brystene masse melk på seg som gjorde underverker. De bader jo i melk mens man pumper. I tillegg brukte jeg ammeskjold når det var helt grusomt å amme, men passet på å ikke bruke det hvsi det ikke var helt nødvendig. Husker at jeg ammet noen dager med skjold på den høyre siden, men ammet vanlig på den venstre.

 

Hadde store problemer med å venne meg til ammingen sist, det tok vel nesten to måneder før alt var ok, og da var jeg så sur på hele opplegget, at jeg begynte å glede meg til å slutte. Ammet i 7 måneder sist. Nå gleder jeg meg til å prøve igjen, og er veldig innstilt på at dette skal vi få til. Kommer ikke til å være redd for å bruke de hjelpemidlene som er tilgjengelige. Det er svært skjelden man "ødelegger" barnet sitt.

 

Lykke til med ammeperioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte råd. :)

 

Jeg har invstert i elektrisk brystpumpe no. Så tenkte jeg skulle ta med meg den for å få stimulert med engang jeg kommer ut fra operasjonssalen. For jeg vil virkelig få det til uten mye skyldfølelse og tårer denne gangen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere sagt enn gjort kanskje men ikke stress, det kan holde igjen melka. Viktig å få stimulert innen 6 timer etter forløsningen. Er ikke barnet sugevillig har sykehuset elektrisk pumpe du kan låne, og den har et stimuleringsprogram som er fint å bruke i starten. Kan ta litt lengre tid før melka kommer etter ks, men hyppig amming gjør at melka kommer raskere :) pass på at barnet har mye pupp i munn, ikke bare vorta, da blir du fort sår. tror det er lurt å være litt forsiktig med purelan, smør tynt og ikke smør annet enn der du er sår, da kan du tette kjertlene rundt, har du i tillegg skjell over blir det veldig tett og grobunn for bakterier og sopp.. Lykke til med ammingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet i 15 mndr med den første datteren vår, og det gikk fint hele tiden. Litt stress på barsel for å få i henne mest mulig på kortest mulig tid, da hun sov mye og var litt liten da hun ble født.

Men jeg klarte å senke skuldrene og slappe av, så stresset tok ikke overhånd.

Jeg likte ammetiden, synes det var så koselig å sitte og amme, og jeg tror det er viktig å kunne slappe av med ammingen.

Barnepleierene på sykehuset var kjempeflinke til å vise riktig teknikk, og jeg hadde ikke inntrykk av de var masete ang dette. Det er jo det de er der for, så det gjorde meg ingen ting at de ble "nærgående".

Tror det er viktig å være åpen for at det skal gå bra.

 

Hele brystet skal i munnen på babyen, og det er viktig å ha Purelan klar FØR fødselen. Ha den med på sykehuset! Jeg brukte ammeinnlegg av ull istedet for slike engangs, for engangsinnleggene har en tendens til å sette seg fast i brystvorten, og da er det lett å få sår når man skal ta de av.

 

Lykke til denne gangen, håper du får en bedre opplevelse av amming denne gangen. Jeg ser frem til det, i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

her i syd selger de skjellene på apotekene. Er visst noen damer på vestlandet som "plukker" disse skjellene :-)

 

Ellers et tips fra jordmor, hvis melkeproduksjonen ikke "strømmer" på / ut av brystene den første uka:

 

Drikk 2 dl rødvin en 1/2 time før første amming om morgenen etter frokost, (velg så lav alkohol% som mulig, men ikke alkoholfri) det virker avslappende og litt blodfortynnende mener jeg jordmor sa til meg sist, og gjør visst at hele systemet lettere kommer i gang, kan gjentas 3-4 dager på rad... Jeg har ikke prøvd dette selv, fikk mye melk med en gang, men har venninner som har god erfaring med dette, og siden mengden med vin er så liten, og over så kort tid, så er det ikke farlig for barnet. Dette blir visst praktisert på sykehus. Min venninne som var sykepleier i danmark sa at der var det helt vanlig der i landet, står visst vin i kjøleskapet til enhver tid.... Alt med måte mener nå jeg da :-)

Lykke til med amming!

Husk Purelan og ammeinnlegg i ull + engangs innlegg(spør du meg, de henger ikke fast når du smører først med purelan). Engangsinnlegg gjør at du slipper å bytte bh og topp og genser 5-10-15 ganger i døgnet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eventuelt kan man prøve med alkoholfritt øl, vørterøl eller havregrøt/suppe hvis man ikke vil drikke alkohol til frokost ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig gode erfaringer med amming. Dvs... så fort jeg har kommet meg hjem fra sykehuset. Jeg opplevde at alt ammemaset på sykehuset fikk meg til å knyte meg fullstendig, og da kommer det ikke mye melk, skal jeg si.

 

MIN erfaring er at det blir veldig voldsomt dette med amming på sykehuset. Barnepleierne går etter klokka og blir fryktelig tekniske og nærgående i sin "instruksjon". For meg, og veldig mange av mine venninner, har ikke det funket i det hele tatt. Det er liksom ikke så lett å slappe av når fire fremmede kvinenr står og drar i puppen!

 

Men hvis jeg skal gi noen råd som jeg selv satte pris på, må det være:

Sørg for at du sitter godt og avslappet! Bruk puter til å støtte både deg selv, armen du skal holde babyen på og kanskje babyen. Min kjære bestemor la min førstefødte på en stor hodepute over magen min og viste meg hvordan jeg med et lett grep kunne bikke puta litt mot meg, og dermed lå både babyen og jeg komfortabelt og hun kom i perfekt possisjon til brystet.

Ikke stress om du ikke får det til mens du er på sykehuset. Mine to har ikke ammet skikkelig før vi har reist hjem, men så fort vi er kommet hjem og har fått slappe av, spise den maten jeg vil når jeg vil og føle meg hjemme, har det løsnet som bare det. Begge mine har dessuten vært veldig trøtte mens vi var på sykehuset, etter fødselen, men våknet til liv når vi kom hjem.

 

Lykke til! Amming er verdens beste kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare legge ut en link her om dette med alkohol og amming - siden det var ei over her som tipset om det ift å få igang ammingen!

 

http://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol

 

Tror nok dette sier sitt ift hva som er å anbefale for nyfødte og alkoholholdig melk...

 

Ellers kan jeg tipse deg om både amme-te som inneholder urter som stimulerer til melkedannelse (denne kan du begynne å ta før fødselen), WELEDA brystolje med eteriske oljer som også stimulerer brystets melkeproduksjon og tilslutt akupunktur! Er et akupunkturpunkt på utsiden av lillefingernegelen som virker på å øke melkeproduksjon! Veldig effektiv er den også!! Er du villig til å prøve ut det meste, finne du nok noe som funker! Hadde selv en kjempe amme opplevelse, med rikelig med melk og ammet i 15 mnd til jeg ble gravid igjen!

 

Ta kontakt med en ammehjelper - gjerne på forhånd - for litt tips! De er kjempedyktige, gir masse gode råd, utrolig støtte og får deg til å føle deg trygg og avslappet!! Kan virkelig anbefale det!!!

 

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen som har vært så snille å sendt inn sine råd.

 

Jeg er rørt over at dere er så snille å deler deres positive erfaringer.(er litt hormonell nå ja ;o).)

 

Jeg har hatt så dårlige erfaringer med det å amme, og har tenkt at dette er ikke noe for meg. Men nå, nå er jeg super positiv og gleder meg virkelig til å amme. Jeg har gitt klar beskjed på sykehuset at jeg ikke ønsker å bli stresset på det her, at jeg vil heller spørre om hjelp da jeg er klar for det.

 

Tusen takk damer!!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...