Endelig mamma:):) Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har en venninne på 42 år som ønsker seg barn. Hun kan ikke bære fram barnet selv, men vil bruke egne egg. En venninne av henne ønsker og bære fram barnet for henne. Det skal brukes donorsæd. Hvor kan hun få hjelp til dette, og er det gjennomførbart?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 etter norsk lov er den som føder barnet mor. at barnet ikke er biologisk hennes spiller ingen rolle. så da må biomor eventuelt adoptere barnet av surrogatmor.
Ugl@ Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Det er ulovlig i Norge, og man risikerer problemer når barnet skal inn i det offentlige registeret, her anses den kvinnen som bærer fram et barn å være barnets mor, så de må igjennom DNA test og det vil være kostbart å gjennomføre det med tanke på at de må betale alt selv i utlandet.
Guttemamma75 Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Det er ikke lovlig i Norge så da må hun til utlandet. Barnet bør også fødes i utlandet ettersom ethvert barn født av en kvinne i Norge ansees som den fødende kvinnens barn. Adopsjon mellom to "fremmede" (altså at den fødende vil adoptere til den egentlige moren) på den måten i Norge er såvidt jeg vet ikke lov..
Ugl@ Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Hvis barnet fødes i utlandet så kan det ikke vites, derfor tas det da DNA test når mor og barn retunerer til Norge, så for å bruke surrogatmor som kvinne må man nesten lyve om det desverre....kronglete regelverk. Fødes barnet her i Norge så vil det automatisk bli registrert som surrogatmorens barn, adopsjon er da et alternativ, men et vanskelig alternativ siden man da må godkjennes som adoptivforelder.
Endelig mamma:):) Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2011 Tusen takk for svar:) Jeg visste nok at jeg ville finne noen her inne som kunne svare:)
Lemonia Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Jeg anbefaler deg (eller henne selv) å spørre på snartgravid.com. Der er det flere som bruker surrogat og som kan fortelle om deres opplevelser og erfaringer og gi konkrete råd.
Endelig mamma:):) Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2011 Takk:) Jeg skal tipse henne (og hun som evt. skal være surrogatmor) om den siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå