har4barn Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har valgt i samråd med legen min å ikke vaksinere meg mot influensa i år (tok sv.influensavaksinen i fjor). JEg har vært veldig usikker på valget mitt hele tiden. Nå har selvfølgelig 3 av 4 unger i huset fått influensalignende| virus. Det gjør meg selvfølgelig enda mer bekymret for om valget mitt var riktig. Jeg er 33 uker snart, og vil helst ikke bli veldig dårlig i hvert fall. Hvor mange her inne kan berolige meg med at de ikke ble veldig dårlige av influensaen?? Står fortsatt nesten på farten til å stikke ned til legen å vaksinere meg, men liker ikke å ta sjanser i forhold til babyen i magen.
aino Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Hei. Skjønner veldig godt valget ditt, men vil virkelig anbefale deg å ta vaksinen. Kanskje ikke det du vil høre, men jeg har akkurat kommet meg noe etter flere dager m.influensa, isolat på sykehuset og stresset baby med høy hjertelyd (190 på det verste). Jeg tenkte som deg og min fastlege at jeg/vi ville skåne babyen, men nå har altså det motsatte blitt utfallet, selv om det ser ut til å gå bra, altså. Ble SKIKKELIG syk av dette, kjente mindre liv, fikk nesten ikke puste og verket i alle ledd i kroppen. Mulig jeg får det litt verre enn andre fordi jeg har astma, men svigerinna mi som også er gravid, men ellers frisk ble ordentlig dårlig av influensaen og fikk ulike følgesykdommer. Jeg er gravid i uke 30. Skal ta vaksinen nå så fort jeg er frisk nok til det, da det er snakk om 3 ulike influensatyper. Lykke til med valget ditt. Kunne bare ikke la være å fortelle min historie da jeg ikke unner noen dette..
Fireblade Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Uff nå ble jeg litt betenkt. Har gått og vurdert for og i mot en stund, men har valgt å la være å ta influensa vaksinen siden jeg tok sv. influensa vaksinen i fjor. Eldste her i huset hadde influensa i forrige uke og jeg trodde jeg holdt på å bli syk for to dager siden, men det gikk over. Hadde litt hodepine når jeg la meg og kjente det litt i halsen i går, men føler meg fin igjen i dag. Men hvis der er tre ulike virus i sving så burde jeg kanskje haste meg avgårde for å ta vaksinen likevel...
har4barn Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2011 Ja, det er et vanskelig valg - særlig når det blir lagt opp til at det er vi selv som må avgjøre hva som er riktig. Kanskje jeg skal løpe ned jeg også.....
Maewin Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Jeg har hatt et ganske vanskelig svangerskap så jeg har holdt meg hjemme mesteparten av tiden og har derfor ikke engang vurdert vaksinen. Har heller ikke andre barn så det har aldri vært et problem. Jeg fikk influensa nå rett etter nyttår, ganske sikker jeg og mannen min plukket den opp på en flyplass enten i Tyskland eller Oslo, siden den startet en dag etter vi kom hjem fra juleferie. Også ganske sikker på at det var svineinfluensa siden vi var uheldige og smittet en veninne av meg som hadde vanlig influensa før jul. Sykdommen sitter enda litt i kroppen, selve hovedsymptomene varte i litt under en uke (verket i kroppen, tørrhoste og slimhoste, tett nese, lett feber osv), ekkel hoste varte en uke til og nå hoster jeg av og til og blir tett i nesa her og der, men ingenting jeg ikke kan leve med. Jeg tror kanskje jeg hadde tatt vaksine om jeg hadde barn i barnehage eller jobbet med folk, men tror nok jeg skal greie å unngå enda en runde og så klarte jo kroppen min seg ganske bra på tross for at jeg er 32 uker gravid uansett så..
Maewin Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 Jeg har hatt et ganske vanskelig svangerskap så jeg har holdt meg hjemme mesteparten av tiden og har derfor ikke engang vurdert vaksinen. Har heller ikke andre barn så det har aldri vært et problem. Jeg fikk influensa nå rett etter nyttår, ganske sikker jeg og mannen min plukket den opp på en flyplass enten i Tyskland eller Oslo, siden den startet en dag etter vi kom hjem fra juleferie. Også ganske sikker på at det var svineinfluensa siden vi var uheldige og smittet en veninne av meg som hadde vanlig influensa før jul. Sykdommen sitter enda litt i kroppen, selve hovedsymptomene varte i litt under en uke (verket i kroppen, tørrhoste og slimhoste, tett nese, lett feber osv), ekkel hoste varte en uke til og nå hoster jeg av og til og blir tett i nesa her og der, men ingenting jeg ikke kan leve med. Jeg tror kanskje jeg hadde tatt vaksine om jeg hadde barn i barnehage eller jobbet med folk, men tror nok jeg skal greie å unngå enda en runde og så klarte jo kroppen min seg ganske bra på tross for at jeg er 32 uker gravid uansett så..
aino Skrevet 20. januar 2011 #7 Skrevet 20. januar 2011 Ja, jeg hadde også svineinfluensavaksinen i fra i fjor, men dette er ikke nok (tydeligvis....)
aino Skrevet 20. januar 2011 #8 Skrevet 20. januar 2011 Ja, jeg hadde også svineinfluensavaksinen i fra i fjor, men dette er ikke nok (tydeligvis....)
aino Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 Nå har jeg fått svar på prøvene og det var H1A eller svineinfluensa jeg har hatt på tross av ovennevnte innlegg. Løp og vaksiner dere, jenter!
Millamor - 77 Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 Skjønner at du er i tvil, men jeg velger selv å følge folkehelsa sine restriksjoner. Uansett så vil ikke en vaksine hjelpe deg mot smitte fra barna dine nå, den virker ikke før 14 dager etter den ble tatt. Håper du holder deg frisk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå