Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Søstera mi fikk beskjed fra legen idag at hun sansynligvis har kyssesyken! Hun har vert med sønnen min MYE hele tiden etter han ble født, kan dette gå utover han?? En annen ting jeg synest var rart, de tok ikke blodprøve av henne, bare sa at sansyligvis har hun det pga symptomene.!? Trodde det var ganske seriøst med kyssesyken.?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Mononukleose påvirker leveren og fører til leverbetennelse i 90 % av tilfellene. Leverbetennelsen er mild, og leveren blir helt fin igjen. Også milten påvirkes av mononukleose, den blir større og mer skjør enn vanlig. Ved trykk eller slag mot magen er det fare for at leveren eller milten kan sprekke. I begynnelsen er pasienten noe slappere og trettere enn vanlig, og kanskje ha hodepine og litt feber. I løpet av en uke får noen sår hals, svelgevansker og dårlig ånde. Mandlene hovner opp og får et gråhvitt belegg. Noen få av pasientene kan få store smerter i mage og rundt milten. De fleste får store lymfekjertler forskjellige steder på kroppen (oftest på halsen, i armhulene eller i lyskene). Legen som undersøker deg kan eventuelt kjenne at leveren og milten er opphovnet. En blodprøve kan vise om det foreligger kyssesyke. Det finnes enkelte spesielle laboratorietester (Monospot) som kan gi sikker informasjon om det foreligger mononukleose. På blodutstryk kan det sees at en type hvite blodlegemer, monocytter, foreligger i betydelig øket antall. Lever-transaminaser, som er ensymer som lekker ut i blodet fra syke leverceller, kan sees i noe økede mengder i blodprøvene. Pasienter som har økede leververdier og driver idrett eller hard trening, bør unngå fysisk trening til blodprøvene er normale. Noen blir veldig syke, andre bare litt. Symptomene går i de fleste tilfellene over i løpet av 1 til 4 uker. Enkelte er trette og slappe lenge etter dette (opptil 2–3 måneder). Små barn kan ha mononukleose uten å få symptomer. Jo eldre man er om man smittes av mononukleose, jo hardere er ofte sykdommen. Inkubasjonstiden er 30-50 dager og man er smittebærer i ca. 18 måneder etter overstått sykdom. Viruset ligger i spyttet og det er dråpesmitte, det vil si at viruset smitter ved slim og spyttkontakt fra en smittebærer. Som oftest er det kyssing (derav oppnavnet Kyssesyke), lån av andres flasker og hosting som er årsakene til smitten. Det er vanligst å videreføre smitte før og etter sykdomsutbruddet fordi man ikke vet at man er smittebærer. Ettersom mononukleose skyldes et virus, finnes ingen legemidler som kan helbrede sykdommen. Det antaes at fysisk aktivitet kan forlenge rekonvalesentperioden. På grunn av svekket leverfunksjon bør man også avstå fra alkohol og ikke bruke paracetamol til leverprøvene er blitt normale. Nyere amerikansk forskning viser imidlertid at paracetamol kan brukes uten risiko.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Det er ikke så seriøst/farlig om hun ikke blir veldig dårlig. Har akkurat gått igjennom en slik episode vi også. Broren min ble veldig syk og måtte til legevakten, og der tok de blodprøver som tilsa at han hadde kyssesyken. Fikk beskjed om å holde seg i ro til over nyttår (dette var i begynnelsen av desember) og at om han var dårlig da, så ble han sendt til røntgen av milten og lever. Han var bedre, men ikke frisk over nyttår, så han ble sendt til sykehuset på røntgen, og der så de at milten trakk seg sammen, dvs at det begynte å gå ut av kroppen hans. Tror du jeg løp til legen med minstegutten min når jeg fikk vite diagnosen til broren min, eller? Det som er verst, er vel at han dullet og kysset endel på sønnen min når han var her hos meg 1 uke eller 2 før symptomene kom, så jeg var sikker på at sønnen min fikk det også. Noe prøvene viste at han hadde fått. Han er 2 år og går i barnehage, og jeg fikk samme beskjed som min bror hadde fått. Det er ikke farlig så lenge man ikke blir alvorlig syk..... (influensalignende sympt, eller blodig avføring)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Takk for svar.. Mini er 1år, har ikke merket noe til symptomer enda hvertfall.. Men jeg har, håper ikke jeg får det.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå