Gå til innhold

Boxer! noen som har boxerhund her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er på jakt etter en boxervalp. Vi syns det er vanskelig å sette oss inn i hvilken oppdretter som er bra og om det er noen som er useriøse.

Er det noen her som vil fortelle litt som sin boxer, hvilken oppdretter den er fra og hvorfor dere er fornøyd eller eventuelt ikke.

Hilsen boxerfreak :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har en boxer tispe nå fra Evalesco. Har bare vært fornøyd med dem, og min tispe er fra første kullet de hadde. Da de begynte, så hadde de Boxerhaven som mentorer, og min tispe har Boxerhaven boxere bak seg. Eneste ulempe jeg har hatt med Evalesco er at de bor på Vestlandet og jeg på Østlandet, og derfor kan jeg ikke delta i samlingene de har for valpekjøpere. Men det har gått greit for det. Min tispe var en fórtispe, som jeg nå har overtatt, ettersom de visste seg at hun ikke egnet som som avlstispe.

Jeg har også hatt en tispe fra Boxerhaven og kan ikke si nok godt om dem. Jeg fikk skikkelig bra veiledning, fikk være med på treninger og kunne kontakte dem om hva som helst, når som helst. De sendte ut årlig et spørreskjema om helsen til hundene de har solgt/satt på fór (dette har Evalesco også gjort), da de er interessert i å avle på hunder som har god helse. Og da jeg måtte avlive min tispe ganske så uventet, så ble de med meg til dyrlegen og var bra støtte - fikk til og med låne en hund fra dem de første ukene etterpå slik at jeg ikke satt alene uten hund mens jeg ventet på en ny.

Det er de to oppdrettere jeg har hatt hunder fra, men jeg har snakket med andre som de to har i lenkene sine på websidene, og mener det finnes mange bra oppdrettere i Norge. Selvfølgelig blir det noen mindre seriøse, men jeg tror det blir fullt mulig å finne en bra oppdretter. Andre jeg har snakket med er Boxerknock, Bebeboxer, Rexob, Metod, Ringreven, Teverica, og et par andre jeg ikke husker nå. Vær oppmerksom på at det kan ta opp til et år før oppdrettere har et kull. Dette har vært min erfaring, men så tenker jeg at er de seriøse, så skal de heller ikke avle på tispene så mye/ofte.

Lykke til på boxerjakten! Herlige hunder er de!

Skrevet

Boxerhaven kjenner jeg godt til, desverre så har ikke de oppdrett nå. Jeg er enig i at de tar helse seriøst og har en meget høy moral når det gjelder fokus på helse. Hilst på et kull derfra en gang også,

Hun er jo dyrlege så det er jo en trygghet i seg selv.

Jeg har ikke hørt om dem som du har tispen din fra. Hyggelig at du er fornøyd, høres ut som at de følger opp. Jeg har hørt om 3 av de andre du nevner, Teverica, Rexob og Ringreven.

Jeg er enig i at de bør begrense antall kull pr tispe, heller ikke hannhundene bør ha for mange kull.

Skrevet

Ja også takk for svar! Helt enig i at det er herlige hunder. Trist å høre at dere, måtte avlive den første. Hva var det som skjedde?

Skrevet

Hei.

Først vil jeg bare si, finn en oppdretter som er særiøs, bruk lang tid på å leite frem en oppdretter som klarer og avle disse nydelige hundene uten å tenke penger som første prioritering!

Jeg var ikke så flink (ung og dum), og min nydelige hann boxer endte sitt liv for snart ett år siden kun 2 år og 9 måneder gammel.

Orker ikke skrive alt som feilte han men stakkars, men hadde kraftig allergi (mot så å si alt) og begynnte også etterhvert å bli aggresiv pga konstante betennelser i hele kroppen. Vi fant behandling til han som han gikk regelmessig til i ett år, nemlig laser akupunktur for hund. Dette kjøpte oss en del ekstra tid med han:) Svin dyrt, men verdt det!

Føre vi fant frem til dette hadde vi minst dyrlegeregninger på 1000-3000 kr hver månede pga stadige betennelser og hår tap som følge av betennelser osv.

Pga vår 8 måneder gamle datter og hans aggresive adferd måtte vi avlive:( (vi var også hos adferdsspessialist og det var ikke sjalusi som gjorde at han ble aggresiv)

Etter hans død fikk jeg kontakt med flere som visste ting om oppdretterene han stammer fra og INGEN hadde noe positivt å si om dem!!

Holdt deg hvertfall unna Boxfantastic og wunderboxer, det er der han stammet fra og har også i ettertid fått vite at de avler i stykker hundene sine, hann hundene blir brukt i for mange kull osv.

Boxere er NYDELIGE hunder så ta deg god tid til å finne en ordentlig oppdretter, så får dere nok mange herlige år med en herlig hunderase:D

Skrevet

Så fryktelig trist å høre om boxeren din, jente09 Grusomt når en man er så glad i lider så mye. Skjønner godt du har hatt det tøft. Nydelige hunder ja :) Helt fantastiske :)

håper du kan få en frisk boxer en gang i fremtiden når det passer dere..

Skrevet

Oi, ser jeg glemt å svare deg for en uke siden! Beklager, men her kommer det.

Jeg har tenkt at Boxerhaven hadde sluttet med avl; visste at så lenge hun holdt på med dyreklinikken, så var det ikke tid til det, og så ble det forskjellige deler av livet som kom i veien. Evalesco er ganske nytt, ja, men bak hundene deres er Boxerhaven hunder, noe jeg likte godt siden jeg ikke kunne få tak i en ny Boxerhaven-hund. Også Boxerknock har Boxerhaven bak hundene sine, og hun også er dyrlege og passer veldig på helse (hun er også vennine til Cecilie fra Boxerhaven).

Min tispe som måtte avlives ble akutt dårlig og fikk, hvis ikke feilbehandling, så ikke bra nok behandling, som førte til at jeg ikke hadde noe valg. Hun fikk akutt vondt i ryggen, og dyrlegen trodde ikke på meg at det var noe mer seriøs enn spondylosis (er selv dyrepleier, så visste det var noe mer, samt at jeg kjente min egen hund bedre enn dyrlegen, som aldri hadde sett henne før). Tre uker senere begynte hun å miste balanse, gikk som hun var full, og i løpet av 24 timer var hun fullstending lammet i bakparten. Obduksjon visste en kraftig infeksjon i musklene i ryggen (de hadde blitt til "suppe"), pluss at infeksjonen hadde spredt seg - da den ikke ble behandlet siden man ikke behandler "spondylosis" med antibiotika - til ryggvirvlene, så hun hadde utviklet osteomyelitt. Hun hadde grusomme smerter de siste tre uker av livet sitt, som heller ikke ble tatt alvorlig, og kombinert med lammelse og en usikker framtid (var ingen garanti de kunne hjelpe henne inn på NVH), valgte jeg, i samråd med Cecilie fra Boxerhaven, å avlive henne. Og som sagt, ble Cecilie med meg til NVH for å avlive henne, da vi ønsket begge to å få henne obdusert for å finne årsaken (hun hadde et valpekull på 1 år, som de fleste kjøpere hadde tenkt å bruke i avl). Hun døde to uker før hun burde fylte 7 år. Hun het NUCH Boxerhavens Pastorale, kalt Vår til daglig, og kan ses fortsatt på websiden til Boxerhaven. Hun er faktisk hunden i logoen deres.

Nåværende tispe har jeg på fór fra Boxerhaven (selv om hun er en Evalesco-hund), men hun er sterilisert. Hun er dessverre ingen frisk hund, men har ingen alvorlig eller livstruende lidelser. Jeg tror mer det er slik at uansett hvor forsiktig en oppdretter er med å velge ut riktig hannhund og tispe, sjekke alt som kan skjekkes av helse, så vil shit just happen noen ganger. Og jeg mener det er det som har skjedd med min tispe. Men hun har en herlig gemytt som er gullverdt, tåler alt mulig rart fra barna mine (noen ganger skulle jeg ønske hun ville ta dem igjen), går alltid bra med andre hunder, og jeg håper vi kan ha henne i flere år til. Hun blir da 7 år i mars.

Du får ha lykke til på jakten! Kanskje si fra hvem du endelig får valp fra? Elsker alt av boxerprat, jeg. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...