Gå til innhold

FørstegangsFØDENDE???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man det når man hadde KS sist?? Har jo ikke født selv... Men er jo andregangsGRAVID!

Syns personlig det bir feil å si første- andregangsFØDENDE....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo født, bare ikke vaginalt... Når barnet kommer ut av deg så heter det vel at man har født uansett?

Skrevet

Her kommer det vel an på øyet som ser tenker jeg. Noen vil si førstegangsfødende, andre vil si andregangs, og det gjelder også blandt helsepersonell. Betegnelsen er jo interessant også ut fra det om du har opplevd smertene og erfaringen ved å føde et barn vaginalt og ikke bare antall barn som har kommet ut av kroppen din. Det er derfor ganske vesentlig at du hadde keisersnitt første gang, siden dette blir din første vaginale fødsel og en helt annen opplevelse enn du hadde sist. Det er jo ikke et viktig "stempel" i så måte, men kan være veiledende for hvordan jordmor hjelper deg under fødselen.

Skrevet

De jordmødrene og legene jeg har hørt og snakket med kaller en 2. gangs gravid som skal føde vaginalt 1. gang for førstegangsfødende. Grunnen er: når man har født vaginalt en gang før, vil fødselen som regel ta kortere tid, man er mer forberedt på det som kommer osv pga kroppen og psyken har vært igjennom det før. man har kjent åpningsriene, jobbet med dem, man har presset ungen ut og kroppen har vært igjennom alt. mens ved et ks får man ikke gådd igjennom alle disse fasene osv som gjør at ting (somregel) tar kortere tid andre gang, kroppen vet ikke hvordan man gjør det,så en som har født ved ks før vil som regel bruke like lang tid på en fødsel som om det skulle vært første gang man fødte (vaginalt) mens de som ikke har tatt ks,vil få et kortere forløp osv pga kroppen alt vet hva den skal.

Skrevet

Jeg kom bare til 3cm åpning så har jo null peiling på hva det vil si å FØDE selv. Er ganske nervøs kjenner jeg. Faktisk mer nå enn første gang siden jeg vet hvor fort en normal situasjon kan snu til noe litt mer dramatisk!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...