Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Jeg fikk brev på jobben i dag om at jeg skal ha møte med sjefen ang min stilling. "Agendaen er sykefravær og fast annsettelse." Har jobbet der siden august 2010 og har prøvetid på 6 mnd, altså til ca midt i februar 2011. Jeg er den første til å innrømme at jeg har hatt en del fravær pga sykdom. Jeg var blandt annet sykemeldt i 5 uker pga mandeloperasjon i november, minstemann har vært en del syk m/blandt annet vannkopper.... Har fått sykemelding eller brukt egenmelding hver gang. Jeg har to barn og en samboer som har reisejobb og er 14 dager borte av gangen. Derfor faller barnas sykdom på meg, når han ikke er hjemme. Er han hjemme, så er selvølgelig han hjemme med syke barn... Men greia er jo... Jeg er 10 uker på vei, og har ikke sagt noe til sjefen min om det enda. Hva hvis jeg får sparken??? Kan de sparke meg uten noen advarsel, siden det er i prøvetiden? Utenom fravær, så har jeg gjort jobben min bra og har aldri fått noen klager på noe som helst. Ikke fått klager på fraværet heller, før jeg fikk brevet nå.... Jeg aaaner ikke hva jeg skal gjøre eller tenke... er bare så utrolig fortvila! Hva hvis jeg mister jobben? Åssen skal vi klare oss da?? Har jeg fortsatt krav på foreldrepenger? Regner ikke med at jeg stiller veldig sterkt i å få en ny jobb, iom at jeg er gravid.... Vi har IKKE råd til at jeg skal være hjemme 9 mnd-1år uten lønn, heller ikke på dagpenger. Uff... Dette som var så koselig, vi skulle få en liten en til... Nå klarer jeg ikke glede meg i det heletatt, bare tenker på åssen vi skal klare oss og hva vi skal gjøre hvis jeg mister jobben... :'-(
kokosyklus Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 ikke si noe om svangerskapet så går det sikkert greit:) Jeg trodde jeg kom til å ha mye fravær på grunn av svangerskapet siden jeg hadde så mye fravær sist, men denne gangen er formen strålende hele veien. De vil sikkert diskutere årsaken med deg for å kartlegge at du ikke mistrives bla. Dette går nok veldig bra!! Lykke til!
Plutselig_gravid Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Uten å vite 100% sikkert så tror jeg de må de ha en veldig god grunn til å ikke gi deg fast jobb- gyldig sykefravær er ikke nok. Men har du vært mye borte så kan det hende prøvetiden blir utvidet litt. Det går nok bra skal du se:) Tror jeg hadde holdt tett om graviditeten til du har skrevet under på kontrakten. Har flere venninner som har gått på en smell der. Enkelte bedrifter er sinnsykt kyniske...
Frøken85 *ny bakt mamma* Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Enig med en over.. du trenger IKKE å si noe om svangerskapet ditt.. Jeg sa fra at jeg var gravid før min prøvetid var ute.. da jeg jobbet i ett fengsel valgte jeg å være ærlig med tanke på mine kollegers sikkerthet.. dette resulterte med at min avd.leder ga meg videre jobb, men siden jeg måtte bytte avd til innsattfri sone, så egnet jeg meg ikke lenger i jobben.. men gikk til sak med fagforbundet NFF og fikk jobben tilbake.. man lyver ikke om man ikke sier noe, man holder bare tilbake sannheten litt.. tenk på deg selv nå.. men sant som hun andre sier.. kan være prøvetiden tid blir forlenget pga sykefravær, men fravær skal ikke være nok til at du ikke får jobben.. men dersom du ikke passer og de har reelle argumenter for det (og de ikke vet du er gravid) ja da må du kanskje bite i eplet og innse at du kanskje ikke passer i jobben.. dét har de rett til, det er derfor de har prøvetid, for å sikre seg selv for å få ordentlige ansatte.. Masse lykke til, men jeg ville holdt tett til fast ansettelse var i boks.. (ellers må du bli sykmeldt før kontrakten din går ut)
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2011 Takk for svar :-) Har roet nerva litt, og han som er avdelingsleder (ikke sjefen min som jeg skal ha møte med) snakker om fremtiden som om jeg fortsatt har jobb der, legger planer osv... Og jeg ville tro at han en som hadde vist det hvis jeg ble sagt opp. Så ser litt lysere på ting nå :-) Skal gi dere en oppdatering i morgen, jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå